dagens spørsmål: mangler gnist! men har et lite clue

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

dagens spørsmål: mangler gnist! men har et lite clue

Post by candikid »

BARE BLA FREM TIL SISTE SIDE FOR DAGENS SPØRSMÅL

dette gjelder et polini upgearingskit 23/60, med tre lameller og sterkere malossi fjær.
når jeg har skrudd fast clutchdekselet, så skraper clutchkurven oppi dekselet, og ting får naturligvis litt vanskeligheter med å gå rundt..

det første jeg tenkte var at clutchkurven ikke er skrudd godt nok ned.. men primærdrevet og clutchdrevet treffer hverandre helt perfekt synes nå jeg?

Image

her er ett bilde av hvor langt ned jeg har fått clutchkurven. burde akselen egentlig stikke mer enn denne halve millimeteren ut fra mutteren?

Image

tar imot alle innspill med stor takk :)
Last edited by candikid on Tue 23 Dec 2008, 10:57, edited 4 times in total.
1976 Vespa 50s
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Hmm, så jo ikke helt 100 ut...

Har du sjekket at du har truffet skikkelig med halvmånekilen?

Har opplevd et par ganger at kilen blir skyvd innover, og således går mellom clutchdeksel og lager...
Ta av clutchbasket og se hvordan kilen ser ut.
Du ser fort om det er merke på den...

1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

...hittade du nånsin den kilen du tappade bort? Jag ger mej f-n på att den ligger & klämmer därinne nånstans. Missförstå mej rätt, men har du inte haft lite bråttom med hopmonteringen?

Och en bild på kopplingskåpan (med ev slitage) hade varit fin. Då ser vi var det tar i nånstans och kan bedöma bättre om kopplingskorgen sitter för långt ut.

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by candikid »

hehe. ta det helt med ro.. jeg fant ikke den kilen nei, men den er IKKE inni motoren ;) brukte en god halvtime på å kikke etter den inni der.. dessuten ville vel ikke den forårsaka at clutchbasket'en havna en mm eller to for langt ut. hvor skulle den i så fall gjemt seg?

vil ikke si det har gått for fort, er det ikke noen dager siden sist jeg hadde trøbbel med å få dette sammen da? ;)

jeg må jo være helt på tur her, men tro meg, har splitta og skrudd sammen igjen flere bilmotorer, og de går som klokker den dag i dag.. det er bare ikke før i vinter jeg tok steget videre til 50cc to-takt!

får bare løsne på det nok en gang da...
1976 Vespa 50s
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by candikid »

og når jeg først er i gang.. hva så ikke helt 100% ut? skulle skrua vært lenger ned? fikser bilde straks... er snakk om INGENTING omtrent, nemlig.
1976 Vespa 50s
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

candikid wrote:og når jeg først er i gang.. hva så ikke helt 100% ut? skulle skrua vært lenger ned? fikser bilde straks... er snakk om INGENTING omtrent, nemlig.
He he, har solgt smallframe´n min, så jeg har ikke noe å sammenligne med.
Men mener at basketen skal lengre inn...

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt av basketene og sett på kilen.
Du ser fort om det er noen merker på kilen om den ikke har ligget riktig i sporet...
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by candikid »

fader, er det ikke vanskelig å få løsna den clutchkurven uten å få dunka i den fra baksida? går og gir det et forsøk i hvertfall..
1976 Vespa 50s
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by candikid »

vel, jeg har nå kommet frem til at clutchkurven fra polini er bittelittegranne tjukkere enn den originale... og at alt satt som det skulle :) halvmånekila også. så jeg tok frem drillen og slipte bortlitt gods på det dekselet, og nå funker til og med alt som det skal... gjenstår bare å se hvordan clutch og gir funker når jeg får motoren på sykkelen igjen, hehe. det eneste som bekymrer meg nå er at ikke bremsetrommelen går rundt når jeg drar i kickstarten. vet den ikke skal det om den står i fri, men jeg kan ikke huske å ha satt den i noe annet enn et spesielt gir når jeg monterte det hele..
1976 Vespa 50s
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Hmm..och du har fortsatt inte funnit den förlorade krysskilen? :-)

Vet du...jag tror den kommer spöka för dej ganska länge. Den kan ju inte ha gått upp i atomer?

:-)
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by candikid »

hehe... saken er den att jeg har dratt med meg disse motor-casingene inn i bua, opp på rommet, inn på kjøkkenet og ut på terrassen, alt etter hva som var meninga å gjøre med dem :D først etter en liten tur på ALLE de forskjellige stedene, fant jeg ut at HMMMMMM, kanskje det skulle vært en sånn "woodruf key" inn på den akselen?

så den kan egentlig være hvor som helst nå, BORTSETT fra inni motoren, håper jeg ;)
1976 Vespa 50s
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

candikid wrote:hehe... saken er den att jeg har dratt med meg disse motor-casingene inn i bua, opp på rommet, inn på kjøkkenet og ut på terrassen, alt etter hva som var meninga å gjøre med dem :D først etter en liten tur på ALLE de forskjellige stedene, fant jeg ut at HMMMMMM, kanskje det skulle vært en sånn "woodruf key" inn på den akselen?

så den kan egentlig være hvor som helst nå, BORTSETT fra inni motoren, håper jeg ;)
Hmm, å ikke ha kontroll på en halvmånekile kan bli ganske kjedelig! Det vet jeg så alt for godt av erfaring;
Image
Det stopper ganske brått for å si det slik...

Ellers så ser jeg at du ikke har fått låst mutteren på veiva skikkelig...
Image
Pass på at du får brettet blekket skikkelig opp, slik at mutteren ikke kommer noen vei!

MEN; siden du ikke har kontroll på halvmånekilen, SPLITT BLOKKA!!

Når du først har motoren ute slik, så er det fort gjort!
-ut med clutcbasket.
-av med sylinder.
-løsne alle boltene som holder blokka sammen.
-av med låsemutter på veiva´s clutchside.
-dunke med en gummihammer på veiva.

Blokkenen vil da splittes og veiva følger med på svinghjulssida.
Image

Dette er fort gjort, og en grei forsikring mot herpet gear...

Lykke til!
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by candikid »

haha! nå skjønner jeg hvorfor dere maser sånn om den halvmånekila. jeg har jo splitta motoren! dette er et lite forum, hadde nesten regna med at folk hadde fått med seg at jeg skal kjøre DR130. og da bruker jeg ikke akkurat original veiv :)

så når jeg sier at jeg brukte en god halvtime på å kikke inni der, så mente jeg jo med splitta blokk, og dessuten alle gir + juletreet ute av blokka.

forresten veldig hyggelig av deg å gi en liten leksjon på å splitte blokka, men det er nok allerede gjort ;)

Edit: og mutteren er skikkelig låst nå. gadd ikke brette opp skikkelig før jeg visste at jeg skulle skru sammen alt.

og en ting til: motoren er nå montert på sykkelen igjen, og jeg og fadern har tukla en laaang søndagsmorgen med å få en 25mm stage6 forgasser til å funke ypperlig.. så må jeg feste alle vaiere og ledninger, fylle olje og bensin, så ser vi om kanskje det blir oppstart i løpet av uka.. lager kanskje en liten prosjekttråd etterhvert
1976 Vespa 50s
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

"Maser", är inte det lika med "tjatar" på svenska? Lessen i så fall om jag tog upp din tid med oväsentligheter. Ville bara bespara dej ett motorhaveri som enbart beror på slarv/brådska/brist på tålamod.
Jaja. Du vet uppenbarligen vad du gör, så lycka till med racingen!

*hämtar popcorn*

/R
Hälsningar
/R
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by candikid »

ja, setter stor pris på alle tips og råd... er jo helt nybegynner på vespa, men har skrudd utrolig mye bil de siste åra, og mye går jo igjen ;)

men nå sliter jeg med å trekke ny clutchwire! finner ingen "how to" heller. må bytte hele greia, ikke bare selve wiren.
1976 Vespa 50s
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

candikid wrote:men nå sliter jeg med å trekke ny clutchwire! finner ingen "how to" heller. må bytte hele greia, ikke bare selve wiren.
Skaffa en dubbelt så lång wire. Kör den igenom gamla vajerhöljet. Lås i ena änden. Trä på nya vajerhöljet. Lås i andra änden. Tejpa ihop skarven. Dra igenom hela paketet. Klart!

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by candikid »

smart ;) men jeg fikk det til på en litt mer kronglete måte, heldigvis, for jeg hadde kun en ekstra clutchwire (i vanlig lengde).

guidet den nye hylsa ned fra toppen med en skrutrekker, så kom den ut der hvor jeg hadde demontert fotbremsen. etter det guidet jeg den fra fotbremsen og bak hvor den skulle. så trekke gjennom ny wire :)
1976 Vespa 50s
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Det går fint med en bit svetstråd istället för en lång wire! :grin:
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by candikid »

ja nå er i alle fall clutchen ferdig, og kjennes veldig fin ut.. gjenstår å se om den funker som den skal da :)

MEN! hvordan i alle dager fester jeg bakbremswiren? haha. burde tatt et bilde av åssen det så ut når jeg demonterte...

Edit: fikk til bakbremsen. nå gjenstår å justere girene! finnes det noen "how to" på det da tro?

Edit 2 : fikk til justering. dæven jeg er god.
1976 Vespa 50s
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by candikid »

en simpel ting jeg rett og slett ikke klarer å søke meg fram til: hvor mange grader FØD er det på disse 50-kubikkene originalt? ser at det anbefales å kjøre med 16 grader når man har DR130 nemlig.. og trenger å vite om noe må justeres.
1976 Vespa 50s
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

candikid wrote:en simpel ting jeg rett og slett ikke klarer å søke meg fram til: hvor mange grader FØD er det på disse 50-kubikkene originalt? ser at det anbefales å kjøre med 16 grader når man har DR130 nemlig.. og trenger å vite om noe må justeres.
Vespa 50 har 19 grader original. Du bör absolut ställa tändningen. En för tidig detonation kan orsaka otrevligheter som hål i kolven.

Vänligen,
Johan
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by candikid »

takk :)
1976 Vespa 50s
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by candikid »

MEN FOLKENS:

skal jeg ha en toppakning? altså mellom sylinder og forbrenningskammer? fikk ikke med en med settet mitt, og kan ikke huske å ha sett det på originaloppsettet mitt heller...

har gjort alt klart nå nemlig, men noen barnesykdommer oppstår selvsagt :) tror faktisk ikke jeg får bensin frem til motoren. flottørkammeret fyller seg opp som bare det, men tennplugg er tørr som bare rakkern.

et tredje og siste spørsmål: vil bensinen bli dratt frem om jeg har skrudd av topplokket? tenkte å stå og kikke litt, for å se klart og tydelig om stempelet blir vått. men hvis det er vakuum som drar det frem funker vel det dårlig.
1976 Vespa 50s
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

skal jeg ha en toppakning? altså mellom sylinder og forbrenningskammer?
--> Nej!

et tredje og siste spørsmål: vil bensinen bli dratt frem om jeg har skrudd av topplokket? tenkte å stå og kikke litt, for å se klart og tydelig om stempelet blir vått. men hvis det er vakuum som drar det frem funker vel det dårlig.
--> Precis, borde inte komma fram någon bensin om toppen är av.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by candikid »

her er en film jeg filma nå nettopp.. ser selvsagt ikke mye, så den er ikke mye til hjelp (mp4-format :sad: )

http://hillside.no/albums/album44/VIDEO_018.mp4

en ting som bekymrer meg er at på cirka halvparten av gangene jeg trår på kickstarten, så går svinghjulet en halv runde rundt, og følger med en halv runde tilbake igjen når jeg slipper kickstarten opp igjen?

har også prøvd å trille den i gang ned en laaaang bakke nå. og da VET jeg at veiva går rundt som den skal, og tenninga er i orden. tennpluggen er alltid knusk tørr, så jeg vet også at av en eller annen grunn så får den ikke bensin?!?!?
1976 Vespa 50s
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by candikid »

ja i stad startet hun gutter!! deilig!

neste problem er at tomgangen er omtrent like høy som turtallsperra, hehehe.

jeg har festa gasswiren slik at gasspjeldet nesten lukker seg helt når jeg gir null gass.. og sånn at det åpner seg helt når jeg har full gass. noe mer som kan forårsake vanvittig høy tomgang?
1976 Vespa 50s
Post Reply