M7 til M8 konvertering.

INGA FRÅGOR HÄR! Här lägger man upp bilder och beskrivningar t ex på hur man LÖST mekproblem eller hur man tillverkat nån kul specialdetalj.
Post Reply
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 59
Joined: Sun 02 Nov 2008, 20:54
Location: Drammen, Norway

M7 til M8 konvertering.

Post by candikid »

har du en V50 som skal få på større sylinder? da vil du trenge de "lange" pinneboltene
har du allerede de lange pinneboltene, men har mista en, eller kanskje knekt en?

-i begge tilfeller har du kanksje havna i en liten krise. vespaene våre bruker jo M7 gjenger, som er klin umulig å få tak i, de fleste steder i landet.

løsningen er enkel, og her har du en quick guide.

du trenger:
-drill
-vinkelsliper/jernsag
-6.8mm bor (vanskelig å finne! men om du kjøper løse M8-gjengetapper går det flott med 6.5:
Image
M8 gjengetapper (da må du kjøpe "nøkkelen" du skrur med separat), eller du kan kjøpe et komplett sett. et helt sett med alt du trenger av gjengeverktøy kosta litt over 200 på biltema. løse M8-gjengetapper er dessuten et must om du ikke fikk tak i 6.8mm bor)
Image
sett:
Image

-M8 gjengestang, gjerne over en meter, så du kan feile et par ganger:
Image
-minst 4 stk M8 muttere
-minst 4 stk fjærskiver, som passer på M8-skruer.

start med å borre gjennom alle de fire hullene. jeg viser bare illustrerende bilder, DEKK TIL VEIVA DI!! jeg fylte hullet med skumgummi fra en gammel madrass ;) husk også å følge med på hvor langt du har kommet. før du vet ordet av det har du begynt å borre langt nedi motoren din.

Image

de gamle gjengene synes fortsatt litt, men det tar gjengetappen seg av! nå kan du begynne å lage nye gjenger:
Image
hvis du har kjøpt et sett med 3stk M8-tapper, så start med den som har de "sløveste" gjengene, og avslutt med den som har de skarpeste.

bruk vinkelsliperen eller jernsaga di til å kappe til gjengestanga til riktig lengde. legg gjerne en liten stripe med lim rundt der du vil at det ikke skal gå an å skru dem lenger ned.
Image

screw 'em!
Image

tre din flotte DR130 sylinder nedpå! (kanskje med stempel)
Image

og til slutt toppen
Image

tut og kjør :)

til dere som skal montere DR130 sylinder: en eller to av ribbene i ETT av hullene i sylinderen er litt for små. her vil dere bare trenge å borre opp litt med et 8mm bor, så går alt i boks!
1976 Vespa 50s
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Verkar ju svinbra att spånet trillar rätt ner i vevhuset...
Gängstång är mjukt och inte nåt härdat som m7-pinnbultarna är, inget jag skulle välja.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 59
Joined: Sun 02 Nov 2008, 20:54
Location: Drammen, Norway

Post by candikid »

candikid wrote:DEKK TIL VEIVA DI!!
marre wrote:Verkar ju svinbra att spånet trillar rätt ner i vevhuset.
nå må du lese hva jeg skriver da ;)

du har rett, herda pinnebolter hadde nok vært det beste, og når du skal ha M8, er det også mye lettere å få tak i. så ta marres råd og kjøp pinnebolter om du har mulighet for det!

på den annen side: den minste strekkfastheten man får på bolter og slikt nå til dags er jo 800N/mm^2, og flytegrensa er på 80% av det. når du i tillegg har tjukkere gods enn tidligere, er det nok ingen stor fare. en annen ting jeg la merke til, var at OM jeg hadde hatt M7-bolter/pinnebolter, så ville dem slingra noe veldig inni hullene sine i sylinderen :/ nok en grunn til å gå litt opp i størrelse!
1976 Vespa 50s
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

marre wrote:Verkar ju svinbra att spånet trillar rätt ner i vevhuset....
Men Marre, du får nog bättra på norskan. :smile:
" jeg viser bare illustrerende bilder, DEKK TIL VEIVA DI!! jeg fylte hullet med skumgummi fra en gammel madrass husk også å følge med på hvor langt du har kommet. før du vet ordet av det har du begynt å borre langt nedi motoren din."
marre wrote:Gängstång är mjukt och inte nåt härdat som m7-pinnbultarna är, inget jag skulle välja.
Om gängstången är 8.8 M8, är den bara något svagare än M7-pinnbultarna. Kärnarean är c:a 28% större. :smile: :evil:
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Jaha oj de missade jag. Men det är ändå obehagligt att hålla på med metallspån när motorn är öppen, helt säker på att de inte hamnar nåt i vevhuset kan man inte vara då. Jag hade väntat med att byta bort fungerande pinnbultar tills jag delat motorn.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Vi som följt historien vet att det var bristen på M7-dragstänger som gjorde valet avM8. :grin: :evil:
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

fritte wrote: Vi som följt historien vet att det var bristen på M7-dragstänger som gjorde valet avM8. :grin: :evil:
vilken brist?

http://www.sip-scootershop.com/Products ... PVET3.aspx

:eek:
---------------------------------------------------------
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

lambrittan wrote:
fritte wrote: Vi som följt historien vet att det var bristen på M7-dragstänger som gjorde valet avM8. :grin: :evil:
vilken brist?

http://www.sip-scootershop.com/Products ... PVET3.aspx

:eek:
Vi som följt historien vet att det var candikids brist på M7-dragstänger som gjorde valet av M8. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... ght=#33311

läser du, eller tittar du bara på bilderna? :grin: :grin: :grin: :grin:
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

På tal om 8.8 gängstång så undrar jag om inte redan ordinär 4.6 kan vara hållbara än gängan i blocket?

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 59
Joined: Sun 02 Nov 2008, 20:54
Location: Drammen, Norway

Post by candikid »

hmm, det var ganske lite da.. noen som vet strekkfasthet/flytegrense på vanlige pinnebolter?

og det skal da ikek være noe problem å i det minste få tak i 8.8 gjengestang? eller? jeg trodde det var det vanligste
1976 Vespa 50s
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

aryan wrote:På tal om 8.8 gängstång så undrar jag om inte redan ordinär 4.6 kan vara hållbara än gängan i blocket?

/Aryan
4.6 M8 har rekommenderat åtdragningsmoment 8.9 Nm, 8.8 har 24 Nm. Drar man 4.6 för hårt så att den förlängs så deformeras översta gängan i blocket och släpper, därefter nästa osv. Gängan i blocket kan bara hålla max så länge skruvgängan inte förlängs och kraften fördelas på samtliga gängvarv. Gängstången bör vara 8.8.
Vespas dragstänger M7 rekommenderas att dras till 13 - 18 Nm. :smile:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

candikid wrote:hmm, det var ganske lite da.. noen som vet strekkfasthet/flytegrense på vanlige pinnebolter?

og det skal da ikek være noe problem å i det minste få tak i 8.8 gjengestang? eller? jeg trodde det var det vanligste
Clas Ohlson säljer 4.6. Deras rostfria A4 specar inte hållfastheten.
se: http://www.bssa.org.uk/topics.php?article=1
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

äh ja kollar bara bilderna
---------------------------------------------------------
Post Reply