Farbrorn jag köpte min vespa av sa att någon klantskalle hade satt in 5 lameller i kopplingen istället för fyra så detta måste jag åtgärda eftersom den tydligen var svår att koppla ur från ettans växel. (Jag provade aldrig)
Nu har jag grävt fram motorn från all smuts och öppnat upp kopplingskåpan (heter det så) och det sitter 4 lameller i, inte fem.
Vad jag noterade efter öppnandet var att något inte såg helt rätt ut. Det satt dubbla packningar samt packningslim...Och packning 2 satt över och helt blockerade en port i kåpan där något förmodligen skall cirkulera från motorblocket? Olja antar jag. Kan detta ha gjort att det inte gick att koppla ur riktigt? Det fattades kanske olja som smorde lamellerna? Eller är jag helt ute och reser i min antagning?
Jag försökte med handkraft att "koppla ur" lamellpaketet, men det klarar jag inte i alla fall. Känns det rätt eller fel?
Denna klant som monterat allt, hade gjort ganska kraftiga märken i godset där kåpan skall täta. Möjligen rann det ut olja, så att 2 packningar samt lim behövdes? Dessa märken har jag i alla fall "bankat ut" så att godset är någotsånär plant igen. Kanske felar på mindre än 1/10-del på ett ställe fortfarande. Innan var märkena kraftigt upphöjda, kanske en halv mm!
Tror ni att jag kan montera ihop allt igen och hoppas på att det nu fungerar eller borde jag göra något mer i detta läget?
Tack/Rickard