har ännu inte testad det själv men här ett mkt intressant tips om mjukvara som gör att man med en enkel medel kan jämföra sin skoters prestanda på ett ganska exakt sätt, t ex när man ska hitta optimala bestyckningar av förgasaren, tändkurvor etc.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Så billigt blir det inte, och att få det att funka tar sin lilla tid. När det väl är gjort bör man jämföra de data man fått med en beprövad anläggning, så man ser siffrornas riktighet. Sökte på nätet o fann vad en test i en bromsbänk kostar:
Samtidigt verkar det vara ett kul projekt för den som har förmåga, tid o intresse att bygga.
Jag har testat det och det fungerar utmärkt!
Delarna kostar cirka en 50-lapp och är jättelätt att fixa till.(Jag är inte så himla bra på el precis).
Jag spelar in med en mp3 spelare, laddar ner filen i datorn, ändrar formatet och sen är det bara att låta programmet göra jobbet.
patrikgrann wrote:Jag har testat det och det fungerar utmärkt!
Delarna kostar cirka en 50-lapp och är jättelätt att fixa till.(Jag är inte så himla bra på el precis).
Jag spelar in med en mp3 spelare, laddar ner filen i datorn, ändrar formatet och sen är det bara att låta programmet göra jobbet.
@patrikgrann: Kul att nån här redan har testad, byggde du alltså den där spänningsdelare eller spelade du in motorljudet med mic? Spänningsdelare är vad jag skulle satsa på.
@fritte: hur menar du att det inte blir så billigt? MP3 spelare med inspelningsmöjlighet kostar numera bara några hundralappar (fast de kanske inte altid har line-in?) och dator har väll de flesta. Ett par dioder och motstånd kostar heller inte mera än några tior.
Man skulle säkert även kunna använda någon spole eller AM radio som tar upp /störs av tändnings pulserna eller nått liknande.
Eller menar du att man skulle bygga en hel bromsbänk rund programmet? Meningen är att man använder gatan som broms i stället.
/Aryan
aryan wrote:
@fritte: hur menar du att det inte blir så billigt? MP3 spelare med inspelningsmöjlighet kostar numera bara några hundralappar (fast de kanske inte altid har line-in?) och dator har väll de flesta. Ett par dioder och motstånd kostar heller inte mera än några tior.
Man skulle säkert även kunna använda någon spole eller AM radio som tar upp /störs av tändnings pulserna eller nått liknande.
/Aryan
Nej, du har rätt, det är väl jag som är fel generation för at se datorns möjligheter.
aryan wrote:
Eller menar du att man skulle bygga en hel bromsbänk rund programmet? Meningen är att man använder gatan som broms i stället.
/Aryan
Nejdå, det fattade jag, men kostnaden att köra i befintlig bänk på verkstad är inte så hög.
En "riktig" bänk ger väl lite större noggranhet, men samtidigt så är det ju mest intressant att kunna testa, justera och testa igen och se skilnaden mellan olika inställningar.
Enligt utsago ska det bara skilja +/- 0,5 hk mellan bromsbänk och GSF dyno.
@aryan: Jag byggde spänningsdelaren, tror inte att det är så lyckat att försöka spela in ljudet med alla störningar som blir under körning.
patrikgrann wrote:Jag byggde spänningsdelaren, tror inte att det är så lyckat att försöka spela in ljudet med alla störningar som blir under körning.
Håller med men det tom verkar kunna fungera och det är väll lite ovanligare med en separat ljudingång än bara en mic på billiga mp3 spelare?
Kom på jag har en sån där kasetteadapter för att ansluta CD/MP3 spelare till äldre bilstereo med kasettspelare. Den funkar säkert också jättebra som pickup av motorvarvtalet om man sätter den nära tändspole eller kabeln. Då slipper man bygga spänningsdelaren men behöver fortfarande en mp3 spelare med ljudingång.
/Aryan
Njjaaaa! Riktigt så bra är den inte. Hade bara sparat den på datorn, var tvungen att fuska till den lite så den skulle se lite bättre ut.
Har inte hunnit fixa klart motorn fullt ut, lite kvar att fixa med och jag vill inte överstiga 25 hk. Hellre 20 med bra vrid i botten.
Jäpp!
Keihin´s PWK förgasare har mycket hög kvalitet och fungerar bättre genom hela registret än Mikuni´s. (tycker jag). Fått ner bränsleförbrukningen då jag bytte till Keihin, en positiv sida.
Chargern köpte jag av Marco på Pipedesign, har bara varit ute på gatan och provkört men jag är mer än nöjd! Bra punch ganska tidigt!
Håller på att förhandla lite med honom för tillfället... Vi får väl se vilket pris jag kan få om jag tar hem några.
Kör just nu med malossi cylindern opåverkad, portad kolv och cirka 185. 129. 28. Funderar dock på att lyft upp till 187. 131. 28.
Har haft planer på att gå på cylindern men har ingen tid för det just nu. Har fullt upp som det är. Hus & Barn mm