GP vev
GP vev
Jag har köpt en begagnad Lambretta GP vev som jag undrar om den fortfarande är användbar. I min official home workshop manual står det att big-end lagret får ha maximal 0,076 mm glapp, vilket inte är så lätt att kontrollera, jag känner i varje fall ingen axial glapp.
Åt sidan finns det naturligtvis lite glapp och vevstaken går att skuta åt sidan i flera mm. Det som får mig lite tveksam till veven är att vevstaken kan nudda vevhalvans ena insida om man skjuter vevstaken bort från svänghjulssidan, dvs närmast sidan där kedjan sitter. Det syns tom lite synligt slitage på vevstakens sida så den måste ha tagit emot lite någon gång.
Vad tror ni, kan jag använda denna vev i en något trimmad Lambetta (med Casa 185 kitt) eller bör jag satsa på en helt ny vev?
/Aryan
Åt sidan finns det naturligtvis lite glapp och vevstaken går att skuta åt sidan i flera mm. Det som får mig lite tveksam till veven är att vevstaken kan nudda vevhalvans ena insida om man skjuter vevstaken bort från svänghjulssidan, dvs närmast sidan där kedjan sitter. Det syns tom lite synligt slitage på vevstakens sida så den måste ha tagit emot lite någon gång.
Vad tror ni, kan jag använda denna vev i en något trimmad Lambetta (med Casa 185 kitt) eller bör jag satsa på en helt ny vev?
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Re: GP vev
Har den tagit den i på sidan, har förmodligen schimsen i storändan försvunnit, eller så är det en vev som ska köras med schimsning i lilländan, men det har inte gjorts. Det kommer inte att bli bättre med tiden, snarare tvärtom.
Att den går att röra 'flera mm' i sidled, låter i mina öron som en garanterad katastrof.
Ett sätt att testa en vevs axialspel är att hålla den hängades i vevstaken och sedan klappa till toppen på vevstaken med handflatan. Hör man ett tydligt metalliskt ljud ('plingande') så är storändslagret slut.
Mvh
/Guran
Att den går att röra 'flera mm' i sidled, låter i mina öron som en garanterad katastrof.
Ett sätt att testa en vevs axialspel är att hålla den hängades i vevstaken och sedan klappa till toppen på vevstaken med handflatan. Hör man ett tydligt metalliskt ljud ('plingande') så är storändslagret slut.
Mvh
/Guran
aryan wrote:Jag har köpt en begagnad Lambretta GP vev som jag undrar om den fortfarande är användbar. I min official home workshop manual står det att big-end lagret får ha maximal 0,076 mm glapp, vilket inte är så lätt att kontrollera, jag känner i varje fall ingen axial glapp.
Åt sidan finns det naturligtvis lite glapp och vevstaken går att skuta åt sidan i flera mm. Det som får mig lite tveksam till veven är att vevstaken kan nudda vevhalvans ena insida om man skjuter vevstaken bort från svänghjulssidan, dvs närmast sidan där kedjan sitter. Det syns tom lite synligt slitage på vevstakens sida så den måste ha tagit emot lite någon gång.
Vad tror ni, kan jag använda denna vev i en något trimmad Lambetta (med Casa 185 kitt) eller bör jag satsa på en helt ny vev?
/Aryan
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Re: GP vev
Ok, finns det alltså olika breda vevstakar som kräver schimsning i lilländan, eller är det kolven som avgör det?Hedge wrote:Har den tagit den i på sidan, har förmodligen schimsen i storändan försvunnit, eller så är det en vev som ska köras med schimsning i lilländan, men det har inte gjorts. Det kommer inte att bli bättre med tiden, snarare tvärtom.
Hedge wrote:Att den går att röra 'flera mm' i sidled, låter i mina öron som en garanterad katastrof.
De finns två slags rörelser i sidled, den ena beror på hur smal vevstakan är i storändan. Där finns det 2,25 mm "skjutmån" i sidled. Det andra lilla glappet i sidled är nog snarare ett mått på hur sliten storändslagret är.Paka wrote:Exakt hur många millimeters spel är det i sidled?
Den är svårare att mäta och nu kommer vavstaken precis ur frysen (för att kunna lägga på lagerbanan) vilket kanske gör glappet större efersom staken nog värms upp snabbare men om jag håller den så att storänden är i UDP så kan det nu bli 0,7 mm skillnad mellan staken och insidan på vevaxelns halvor. Om ni förstår vad jag menar, längst ut vid lilländan borde det betyda knappt 1 mm men där har man ingen referensyta.
Smart!Paka wrote:Ett sätt att testa en vevs axialspel är att hålla den hängades i vevstaken och sedan klappa till toppen på vevstaken med handflatan. Hör man ett tydligt metalliskt ljud ('plingande') så är storändslagret slut.
Mvh
/Guran
Ibland kan jag få fram ljudet när jag testade det

Jag ska vänta lite tills hela veven har blivit varm igen och se om ljudet finns kvar då eller om storändan har utvidgats tillräckligt för att få bort glappet igen.
Om jag blir tvungen att köpa en ny vev (för att byta storändslagret är väll inte lönt) så skulle jag behöva råd om ett prisvärd alternativ.
Jag ser att det t ex här http://scooter-center.com/catalog/defau ... 9_444_1154 finns flera att välja på, även med 60mm slag!
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Re: GP vev
DL ska ha schims vid kolvbulten, som Paka skriver. Det är olika beroende på vilken lambrettamotor man har, om vevstaken är schimsad i toppen eller i botten.
Ska du köpa en ny vev, och bara ska sätta på ett mildare trim typ Mugello el. liknande, så duger en orginalreplika (58mm slag, 107mm vevstake) bra, men se till att få en som är schimsad i botten. Kolvbultsschims är inte att föredra när man ökar på effekten. Här är ett exempel på en vev:
http://scooter-center.com/catalog/produ ... 9_444_1154
Om jag inte minns fel så är det Mazzuchelli som tillverkar den, vet dock inte om den är 'moderniserad' så att den är schimsad på rätt ställe.
Ska du trimma hårdare än så (mer högvarvigt) så är det läge att kolla upp vevar med biffigare lager (brukar gå under benämningen 'race'...)
Tilläggas bör att jag kört min TV175 med Mugello 186 + 28mm + Clubman i tre säsonger med ny orginalvev utan problem. TV175 är dock redan från start schimsad i botten, så det problemet slapp jag.
Mvh
Guran
Ska du köpa en ny vev, och bara ska sätta på ett mildare trim typ Mugello el. liknande, så duger en orginalreplika (58mm slag, 107mm vevstake) bra, men se till att få en som är schimsad i botten. Kolvbultsschims är inte att föredra när man ökar på effekten. Här är ett exempel på en vev:
http://scooter-center.com/catalog/produ ... 9_444_1154
Om jag inte minns fel så är det Mazzuchelli som tillverkar den, vet dock inte om den är 'moderniserad' så att den är schimsad på rätt ställe.
Ska du trimma hårdare än så (mer högvarvigt) så är det läge att kolla upp vevar med biffigare lager (brukar gå under benämningen 'race'...)
Tilläggas bör att jag kört min TV175 med Mugello 186 + 28mm + Clubman i tre säsonger med ny orginalvev utan problem. TV175 är dock redan från start schimsad i botten, så det problemet slapp jag.
Mvh
Guran
aryan wrote:Ok, finns det alltså olika breda vevstakar som kräver schimsning i lilländan, eller är det kolven som avgör det?Hedge wrote:Har den tagit den i på sidan, har förmodligen schimsen i storändan försvunnit, eller så är det en vev som ska köras med schimsning i lilländan, men det har inte gjorts. Det kommer inte att bli bättre med tiden, snarare tvärtom.
Hedge wrote:Att den går att röra 'flera mm' i sidled, låter i mina öron som en garanterad katastrof.De finns två slags rörelser i sidled, den ena beror på hur smal vevstakan är i storändan. Där finns det 2,25 mm "skjutmån" i sidled. Det andra lilla glappet i sidled är nog snarare ett mått på hur sliten storändslagret är.Paka wrote:Exakt hur många millimeters spel är det i sidled?
Den är svårare att mäta och nu kommer vavstaken precis ur frysen (för att kunna lägga på lagerbanan) vilket kanske gör glappet större efersom staken nog värms upp snabbare men om jag håller den så att storänden är i UDP så kan det nu bli 0,7 mm skillnad mellan staken och insidan på vevaxelns halvor. Om ni förstår vad jag menar, längst ut vid lilländan borde det betyda knappt 1 mm men där har man ingen referensyta.
Smart!Paka wrote:Ett sätt att testa en vevs axialspel är att hålla den hängades i vevstaken och sedan klappa till toppen på vevstaken med handflatan. Hör man ett tydligt metalliskt ljud ('plingande') så är storändslagret slut.
Mvh
/Guran
Ibland kan jag få fram ljudet när jag testade det![]()
Jag ska vänta lite tills hela veven har blivit varm igen och se om ljudet finns kvar då eller om storändan har utvidgats tillräckligt för att få bort glappet igen.
Om jag blir tvungen att köpa en ny vev (för att byta storändslagret är väll inte lönt) så skulle jag behöva råd om ett prisvärd alternativ.
Jag ser att det t ex här http://scooter-center.com/catalog/defau ... 9_444_1154 finns flera att välja på, även med 60mm slag!
/Aryan
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Tack för svaren, den "pingar" bara när vevstaken har glidit åt sidan, då hör man förståss hur den slår i kanten. När jag har vevstaken i mitten så verkar det vara ok. Det är en orginal GP vev så man kan väll mistänka då att den har körts utan shims som gör att vevstaken har tagit i vevens insida.
Jag ser (blå) värmemissfärgning på vevsidorna rud storändsbulten, är det normalt vid produktion eller har veven tagits isär för lagerbyte/riktning? Det ser ut som att den har värmts utifrån, det är inte lagret som har blivit så hett som tur är.
När jag monterar Asso kolven är det högst 0,45 mm stor glipa i sidledvid lilländan, ska jag då använda shims och hur tjocka ska de i så fall vara eller räcker denna kolv som styrning av vevstaken?
/Aryan
Jag ser (blå) värmemissfärgning på vevsidorna rud storändsbulten, är det normalt vid produktion eller har veven tagits isär för lagerbyte/riktning? Det ser ut som att den har värmts utifrån, det är inte lagret som har blivit så hett som tur är.
När jag monterar Asso kolven är det högst 0,45 mm stor glipa i sidledvid lilländan, ska jag då använda shims och hur tjocka ska de i så fall vara eller räcker denna kolv som styrning av vevstaken?
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Provade förresten om vevaxeln var i balans med kolven/vevstaken men tyvärr var kolven och vevstaken tyngre. Är det normalt/ går det att få balans och så mindre vibrationer i motorn?
/Aryan
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Så kan det vara. Men det kan bero på annat också. Har du kollat så att vevstaken är rak? Att halvorna sitter rakt? På en beggad vev bör man kolla balansering, att den är riktad, vevstaken rak och fin samt att lagren är OK. Skrap på sidan av vevstaken bör man gå till botten med innan man använder veven.
Då har du 0.45mm upptill och 2.2mm nedtill som veven kan förskjutas. Jag vet faktiskt inte om det är OK eller inte. Instinktivt skulle jag säga nej, men någon annan kan säkert komma med mer säker info.
Den blå missfärgningen runt storändsbulten kommer -troligtvis- från ihopmonteringen. Det är en rätt snäv presspassning så det har nog värmts en hel del vid det tillfället. Det finns andra, mer hemska, möjliga orsaker men de är nog inte i spel här.
/G
Då har du 0.45mm upptill och 2.2mm nedtill som veven kan förskjutas. Jag vet faktiskt inte om det är OK eller inte. Instinktivt skulle jag säga nej, men någon annan kan säkert komma med mer säker info.
Den blå missfärgningen runt storändsbulten kommer -troligtvis- från ihopmonteringen. Det är en rätt snäv presspassning så det har nog värmts en hel del vid det tillfället. Det finns andra, mer hemska, möjliga orsaker men de är nog inte i spel här.
/G
aryan wrote:Tack för svaren, den "pingar" bara när vevstaken har glidit åt sidan, då hör man förståss hur den slår i kanten. När jag har vevstaken i mitten så verkar det vara ok. Det är en orginal GP vev så man kan väll mistänka då att den har körts utan shims som gör att vevstaken har tagit i vevens insida.
Jag ser (blå) värmemissfärgning på vevsidorna rud storändsbulten, är det normalt vid produktion eller har veven tagits isär för lagerbyte/riktning? Det ser ut som att den har värmts utifrån, det är inte lagret som har blivit så hett som tur är.
När jag monterar Asso kolven är det högst 0,45 mm stor glipa i sidledvid lilländan, ska jag då använda shims och hur tjocka ska de i så fall vara eller räcker denna kolv som styrning av vevstaken?
/Aryan
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar, procent av vadå?fritte wrote:man skall väl bara ha vissa procent av vevstakens fria del + % av kolvens, kolvbulten o låsringar?![]()
Jag kan inte se att staken är skev men det är förstås svår att se om den är 100% rak, att den tar i lättare på kedjesidan kan också bero på att staken inte är 100% symetriskt, den nuddar även svänghjulssidans insida lite gran om man trycker dit den men om jag låter låter den röra sig fritt så finns det 0,1 mm mellan staken och vevens insida, på andra sidan nuddar den då insidan av veven lätt och har det kanske slipats bort 0,05 mm på vevstakens ena hörn av I profilen.Hedge wrote:Så kan det vara. Men det kan bero på annat också. Har du kollat så att vevstaken är rak? Att halvorna sitter rakt? På en beggad vev bör man kolla balansering, att den är riktad, vevstaken rak och fin samt att lagren är OK. Skrap på sidan av vevstaken bör man gå till botten med innan man använder veven.
Ok du tror att 0,45 mm upptill är för mkt? Kan inte hitta några uppgifter om hur mkt glapp det bör vara i t ex en GP200 med shims.Hedge wrote:Då har du 0.45mm upptill och 2.2mm nedtill som veven kan förskjutas. Jag vet faktiskt inte om det är OK eller inte. Instinktivt skulle jag säga nej, men någon annan kan säkert komma med mer säker info.
Bra, nej de hemskare orsaker vill jag inte tro att det beror på, då hade big-end lagret inte varit så friskt längre.Hedge wrote:Den blå missfärgningen runt storändsbulten kommer -troligtvis- från ihopmonteringen. Det är en rätt snäv presspassning så det har nog värmts en hel del vid det tillfället. Det finns andra, mer hemska, möjliga orsaker men de är nog inte i spel här.
/G
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Vikten av vevstakens fria del + % av kolvens, kolvbulten o låsringar.aryan wrote:Jag förstår nog inte riktigt vad du menar, procent av vadå?fritte wrote:man skall väl bara ha vissa procent av vevstakens fria del + % av kolvens, kolvbulten o låsringar?![]()
/Aryan


Dessa har ju en fram- o återgående rörelse och därför skall inte hela vikten användas vid balanseringen.

http://www.prestwich.ndirect.co.uk/tech ... ancing.htm
denna länk avser modellbåtmotorer, men principen är den samma. Bättre "how-to" finns säkert om man söker nogrannare.

denna länk avser modellbåtmotorer, men principen är den samma. Bättre "how-to" finns säkert om man söker nogrannare.



Aha det var betryggande att veta! Ca 40-50% av översta halvan av vevstaken + kolv etc får man räkna bort / "hänga på andra sidan" och då bör det vara balans.
Med en känslig våg borde man kunna väga halva vevstakens vikt om den ligger horisontal och ena sidan är storändans lagr och lilländan ligger på vågen. Kolven koolvbult mm är förstås lätt att väga, men nu är jag lättad
Casa Lambrettas Asso kolv är väll knappast tyngre än en original GP200 kolv.
/Aryan
Med en känslig våg borde man kunna väga halva vevstakens vikt om den ligger horisontal och ena sidan är storändans lagr och lilländan ligger på vågen. Kolven koolvbult mm är förstås lätt att väga, men nu är jag lättad

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
"hänga på andra sidan", blir svårt att få rätt.aryan wrote:Aha det var betryggande att veta! Ca 40-50% av översta halvan av vevstaken + kolv etc får man räkna bort / "hänga på andra sidan" och då bör det vara balans.
/Aryan
Häng en vikt i stakens lillända som är vald procentsats multiplicerat med totala vikten av kolv, kolvbult, kolvringar, segesäkringar, vevstakens fria ände och eventuella kolvbultsshims.

