thomas in da house:
tipps eller förslag på bra vinter däck...
Dom absolut bästa är Schwalbe Iceman ett riktigt silica däck med dubb, 100-80-10" kostar 959.-/st men är värt varje öre om man ska åka på vintern. Finns flera olika billigare dubbade "vanliga" däck till scooter men dom blir hårda som hockeypuckar så fort det går under 0.....
sip har, art nr 80201100 vet ej om dom är bra väntar på att få hem dom vilken dag som helst..................men det är klart det är ju halt även i tyskland så dom borde funka hyfsat iallafall
Rickard wrote:Jag har beställt från Däckonline några gånger. Väntar på mina Continental med vit sida som kostar halva priset här
Hmmm, är det verkligen rätt? När jag ser på sidan kostar K62 WW (Whitewall) 707,10 kr hos Däckonline i 3,50x10, hos t ex EM kostar det enligt priset i webshoppen 620 kr. SIP tar 57 euro.
Däckonline har visserligen illustrerat "vanliga" K62 (för 414,10) med en bild av ett whitewall men det är nog inte rätt. Som en jämförelse tar de 438,80 för ett 3,50x10 Michelin S1 som kostar 349 kr i EM:s webshop och 34,73 euro hos SIP.
/jens
Last edited by jencla on Sun 23 Nov 2008, 12:19, edited 1 time in total.
Rickard wrote:Vi får väl se. Mina däck anländer i början av veckan. Continental K62 whitewall. Jag kan du meddela huruvida det stämmer eller inte.
Det hoppas jag verkligen, men jag fick inte till det där med halva priset. Hur jämför du? Och förlåt Thomas att jag styrt din tråd om vinterdäck på villovägar ...
/jens
Det är lungt ingen skada skedd än....!
Inte ricktigt på det klara med om 100-80-10" är
det samma som/eller om dom däcken skulle passa..
Jag har som sakt 3.00-10" på min vespa.
Det är ju lite begränsat med utrymmet...
Så jag är nyfiken på vad du får, och konstaterar att informationen på företagets sajt får underkänt. Och hoppas givetvis du får rätt däck. Och dessutom, har du funnit en firma som säljer Continentals Whitewalls till halva priset är vi rätt många som blir glada
/jens
När jag har beställt däck är det 3.00-10" och allt är i tum.
Och 100-80-10" är blandat med tum och mm...?
Min fråga är, jag har 3.00-10" är det samma mått som
100-80-10".....?
Thomas wrote:När jag har beställt däck är det 3.00-10" och allt är i tum.
Och 100-80-10" är blandat med tum och mm...?
Min fråga är, jag har 3.00-10" är det samma mått som
100-80-10".....?
100-80-10" är som jag förstår det, c:a 24,6 mm bredare & c:a 3,8 mm högre. Det har tjafsats rätt mycket om större däck på smallframe här tidigare, men jag minns inte om någon rekommenderade större än 3.00"-10".
ok tack..
Det finns alltså inga dubb däck som passar min smallframe
v50. Det låter som måtten är mer lika 3.50-10" +dubb som jag
anntar petar ut lite och ökar ev måttet yttligare.
Det får nog bli sommar däck eller att bygga om hela motorrummet......
Ring EM eller Ehr o fråga, ett annat alternativ är att köpa däck med kraftigt mönster och låta någon däckservice montera dubb (det finns väl nån som fortfarande gör sånt?)
Rickard wrote:Vi får väl se. Mina däck anländer i början av veckan. Continental K62 whitewall. Jag kan du meddela huruvida det stämmer eller inte.
Det var ju givetvis fel däck som anlände idag
Jäkla information på deras site! Nu är det reklamation som gäller, och sedan att hitta white-wall däck med bra pris.
Håller med! Man kan inte använda fel bilder och bara skilja däcken åt med koden WW.
En budgetlösning är att behålla däcken och köpa lösa "Whitewall inserts". Inte jättebra, ryktet säger att de kan lossna, men du körde väl Vespa 50 och då går det ju inte så fort
Tack för tipset, men det får bli "riktiga" Continental K62 WW, har hittat för 510spänn stycket, så det är väl ok då. Sava kostar betydligt mindre men jag har läst några varningar om dom här på forumet. Dessutom förtjänar min Vespa riktiga skor då hon blir färdig. Allt annat kostar ju en hel del, så varför inte kosta på riktiga däck också när jag ändå är i farten
Ha ha det är konstigt ibland...jag tänkte just på att det borde gå att
dubba om 3.00-10".
Ska kolla upp det i morgon och vad det kan kosta.
Tack för alla förslag.
Provade igår med en vanlig cykel (MTB) men fick vända om, det gick inte att åka rakt fram på vägar med halvpackad snö som hjulen sjönk igenom. Hård snö eller helt lös snö är inget problem men där bilar har åkt får man något som hjulen glider igenom utan att greppa.
Kanske med ett par miniskidor under fötterna och en snökedjor/grova däck skulle det ha funkat men annars tror jag det hade varit hopplöst att köra i denna snön.
/Aryan
Last edited by aryan on Tue 25 Nov 2008, 20:36, edited 1 time in total.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Ja vem vet! Det är bara att prova...
Man får liksom balansera och ta det lugnt..
Och det är lite svårare med sommardäck om du känner att
det var för lätt med vinterdäck...