Primavera från 1966 ska genomgå förändringar i vinter

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
wanten
Administrator
Administrator

Primavera från 1966 ska genomgå förändringar i vinter

Post by wanten »

Tänkte att jag ska dokumentera mitt vinterfix av min Primavera från 1966.

Jag är en glad nybörjare på gammelvespor, och jag ser denna renovering som ett kul sätt att handgripligen lära sig hur det fungerar. När det är genomfört så kommer jag säkert kunna bistå med svar på massa frågor som jag blir tvungen att konfrontera på vägen.

Hon var ursprungligen orange, men har penselmålats röd av någon tidigare illbatting till ägare. Dock måste jag säga att det är en av de bättre penselmålningarna jag har sett.

Blygsamma 379 mil har hon gått.

Image

Sadel inköptes i somras, då hon de senaste 18 åren har stått still i ett förråd och de enda som har använt henne var möss. Då som måltid.

Image

Här kan man se originalfärgen, samt resultatet av en läckande cylinderfotspackning.

Image

Vällagrad skit! Lustigt nog så är motorn torr om man skrapar bort oljelagret. Underst i skitlagret är det någon form av torkad lera, vilket verkar ha skyddat blocket väl.

Image

Det har också läckt en del vid insugningsröret...

Image

Den här blir utbytt mot en 25 mm.

Image

Lika bra att dokumentera hur kablarna sitter.

Image

Motorn ur! Kopplingshusets skruvar verkar vara de enda som bär spår av verktyg. Resten verkar vara oskruvat.

Image

Tanken är att det blir en relativt vass motor med följande delar som huvudkomponenter:

Malossi 136 cylinder.
Malossi 25 mm förgasare.
Mazzucchelli-vev.
Bättre koppling.

Jag kommer att uppdatera den här tråden när jag får tid till garaget, vilket kommer att bli relativt sällan, då jag tyvärr har rätt långt dit.

När det närmar sig vår så är tanken att också se över plåt och lack.

/Johan
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Kul!