Primavera från 1966 ska genomgå förändringar i vinter

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
wanten
Administrator
Administrator

Primavera från 1966 ska genomgå förändringar i vinter

Post by wanten »

Tänkte att jag ska dokumentera mitt vinterfix av min Primavera från 1966.

Jag är en glad nybörjare på gammelvespor, och jag ser denna renovering som ett kul sätt att handgripligen lära sig hur det fungerar. När det är genomfört så kommer jag säkert kunna bistå med svar på massa frågor som jag blir tvungen att konfrontera på vägen.

Hon var ursprungligen orange, men har penselmålats röd av någon tidigare illbatting till ägare. Dock måste jag säga att det är en av de bättre penselmålningarna jag har sett.

Blygsamma 379 mil har hon gått.

Image

Sadel inköptes i somras, då hon de senaste 18 åren har stått still i ett förråd och de enda som har använt henne var möss. Då som måltid.

Image

Här kan man se originalfärgen, samt resultatet av en läckande cylinderfotspackning.

Image

Vällagrad skit! Lustigt nog så är motorn torr om man skrapar bort oljelagret. Underst i skitlagret är det någon form av torkad lera, vilket verkar ha skyddat blocket väl.

Image

Det har också läckt en del vid insugningsröret...

Image

Den här blir utbytt mot en 25 mm.

Image

Lika bra att dokumentera hur kablarna sitter.

Image

Motorn ur! Kopplingshusets skruvar verkar vara de enda som bär spår av verktyg. Resten verkar vara oskruvat.

Image

Tanken är att det blir en relativt vass motor med följande delar som huvudkomponenter:

Malossi 136 cylinder.
Malossi 25 mm förgasare.
Mazzucchelli-vev.
Bättre koppling.

Jag kommer att uppdatera den här tråden när jag får tid till garaget, vilket kommer att bli relativt sällan, då jag tyvärr har rätt långt dit.

När det närmar sig vår så är tanken att också se över plåt och lack.

/Johan
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Kul!

Det ser ut att ha varit en "chockgul" VMA1 innan den "målades", samma färg som min: http://vespasida.dyndns.org/frame-_0-primmy.html
Jag har faktiskt inte sett en enda i den färgen, förutom min förstås, i levande livet. Vet inte ens om någon annan i klubben har en sådan. De måste ha antingen sålt dåligt eller blivit omlackerade allihop. Den neongröna varianten från samma år är lite vanligare, den har jag faktiskt råkat på i verkligheten...

Ser fram emot fortsättningen :)
marre
Lärling
Lärling

Re: Primavera från 1966 ska genomgå förändringar i vinter

Post by marre »

wanten wrote:vass motor

Malossi 136 cylinder.
Malossi 25 mm förgasare.
Mazzucchelli-vev.
Bättre koppling.

Det där är väll inte så vasst?

/Johan
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

marre wrote:Det där är väll inte så vasst?
Jag skrev relativt vass. ;)

Håller du inte med om att den kommer att bli relativt vass jämfört med en originalmotor? Det kommer ju alla gånger bli dubbla antalet hästar i den.

/Johan
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

wanten wrote:

Håller du inte med om att den kommer att bli relativt vass jämfört med en originalmotor? Det kommer ju alla gånger bli dubbla antalet hästar i den.

/Johan
Okej då :wink: Vad har en primavera orginal?
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

marre wrote:
wanten wrote:

/Johan
Okej då :wink: Vad har en primavera orginal?
1966 hade den 4,5 vilda hästar. Ett par har nog försvunnit under åren. Mina efterforskningar på forum runt om på nätet, pekar på mellan 10-13 hästar med de komponenter jag har valt.

Procentuellt sett så är det ju en monstertrimning ;)
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

bufflig wrote:Kul!

Det ser ut att ha varit en "chockgul" VMA1 innan den "målades", samma färg som min: http://vespasida.dyndns.org/frame-_0-primmy.html
Jag har faktiskt inte sett en enda i den färgen, förutom min förstås, i levande livet. Vet inte ens om någon annan i klubben har en sådan. De måste ha antingen sålt dåligt eller blivit omlackerade allihop. Den neongröna varianten från samma år är lite vanligare, den har jag faktiskt råkat på i verkligheten...

Ser fram emot fortsättningen :)
Vilken bra hemsida du har!
Nu har jag klickat mig igenom rubb och stubb och läst.
Jäkligt synd att tidigare ägare har målat över den "chockgula" färgen. Konstigt namn på en orange färg, dock.

Just nu vet jag inte hur jag ska lacka den. Jag är rätt säker på att den inte ska vara röd. Nästan alla smallframes jag ser är röda, vilket gör det extra spännande att köra på någon annan färg.

/Johan
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

wanten wrote: Vilken bra hemsida du har!
Jäkligt synd att tidigare ägare har målat över den "chockgula" färgen. Konstigt namn på en orange färg, dock.

Just nu vet jag inte hur jag ska lacka den. Jag är rätt säker på att den inte ska vara röd. Nästan alla smallframes jag ser är röda, vilket gör det extra spännande att köra på någon annan färg.

/Johan
Kul att du gillar hemsidan :D

Orginalfärgen finns ju att tillgå, så om du ändå ska lacka om, är det ju alltid ett alternativ (fast det finns ju många snygga färger att välja på här i världen). Jag gillar färgen skarpt, men även t ex en röd primmy är ju en vacker sak.

Fram Kings namngivning på färger kan ju vara minst sagt förbryllande, de tyckte väl att de skulle namnge de klara färgerna på ett gemensamt sätt: chockgul (= ljus orange), chockgrön (=äppelgrön) och chockröd (=mangenta). Jag tror färgerna låg i tiden -67, men de övergavs relativt snabbt verkar det som...

Ny lack och lite lagom trim låter som en bra plan - du kommer stortrivas med din primmy när du blir klar, tror jag :grin:
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

bufflig wrote:
wanten wrote: Vilken bra hemsida du har!

/Johan
Kul att du gillar hemsidan :D

Orginalfärgen finns ju att tillgå, så om du ändå ska lacka om, är det ju alltid ett alternativ (fast det finns ju många snygga färger att välja på här i världen). Jag gillar färgen skarpt, men även t ex en röd primmy är ju en vacker sak.

Fram Kings namngivning på färger kan ju vara minst sagt förbryllande, de tyckte väl att de skulle namnge de klara färgerna på ett gemensamt sätt: chockgul (= ljus orange), chockgrön (=äppelgrön) och chockröd (=mangenta). Jag tror färgerna låg i tiden -67, men de övergavs relativt snabbt verkar det som...

Ny lack och lite lagom trim låter som en bra plan - du kommer stortrivas med din primmy när du blir klar, tror jag :grin:
Det lutar åt att jag har bestämt mig för att den blir Chockgul framåt våren.

Hoppas du inte blir sur om det blir en till Chockgul Primavera här i stan ;)

När jag satt och kollade bilder på min hårddisk så hittade jag den här:

Image

Må bra,
Johan
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Snygg bild :) Mods vs Rockers?

Jag blir absolut inte ledsen av en till chockgul primmy, tvärtom - det vore jättekul om du tog tillbaka den läckra orginalfärgen!
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

bufflig wrote:Snygg bild :) Mods vs Rockers?

Jag blir absolut inte ledsen av en till chockgul primmy, tvärtom - det vore jättekul om du tog tillbaka den läckra orginalfärgen!
Japp, från starten vid Wennergren.

Imorrn, mellan 10 och 13, kommer sista leveransen från SIP. De glömde skicka med packningssatsen i min förra beställning, vilket har gjort att jag inte har kunnat fortsätta med motorn.

Senare i veckan ska jag försöka få klart det mekaniska i motorn.

Att göra:

Byta lager, packboxar, vev, förstärkt koppling och växelkors.
Fräsa upp en tredje spolport i blocket.
Montera nya cylindern.

Jag tänkte bygga ihop en ställning som jag kan montera motorn i för provstart. Är det något speciellt man ska tänka på när man gör detta?
Hur kopplar jag in tändspolen när motorn inte sitter i chassiet? Det senare kan jag ju mäta upp, men jag tänkte att någon kanske sitter på något bra tips här?

/Johan
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

bufflig wrote:Fram Kings namngivning på färger kan ju vara minst sagt förbryllande, de tyckte väl att de skulle namnge de klara färgerna på ett gemensamt sätt: chockgul (= ljus orange), chockgrön (=äppelgrön) och chockröd (=mangenta). Jag tror färgerna låg i tiden -67, men de övergavs relativt snabbt verkar det som...
Stämmer med mitt minne också. Jag minns Primavera som röd,röd och röd och ett litet fåtal chockgula och äppelgröna och det stämmer ju med beståndet nu också. Kollar man på möbler, textilier mm så var de färgerna poppis just då. Kul att ni behåller de kulörerna på era hojar.

Min bror köpte en begagnad Vespa GL150 av Vespa-Service i Göteborg som de lackat om i den chockgröna kulören. Troligen unik, men tyvärr stulen i Jönköping för rätt många år sedan :(
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Post by Peter Sundfeldt »

Svinfräckt med orange, och en orginalfärg dessutom! Skulle förresten vara kul att läsa vad mannen som missade en ride-out på hemmaplan (Hising Island), Subitus, tycker om din trimplan. Hans "People's Choice"-vinnande (under Scooterns Dag i Gbg) Primavera låter och går som en race-gokart. Men ni kanske redan har utbytt erfarenheter? Eller också är jag inne och tycker för mycket. Oavsett, hade jag haft en smallframe är den motorkaraktären det jag hade önskat!
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Peter Sundfeldt wrote:Svinfräckt med orange, och en orginalfärg dessutom! Skulle förresten vara kul att läsa vad mannen som missade en ride-out på hemmaplan (Hising Island), Subitus, tycker om din trimplan. Hans "People's Choice"-vinnande (under Scooterns Dag i Gbg) Primavera låter och går som en race-gokart. Men ni kanske redan har utbytt erfarenheter? Eller också är jag inne och tycker för mycket. Oavsett, hade jag haft en smallframe är den motorkaraktären det jag hade önskat!
Hej.

Ja, jag gillar färgen skarpt!
Herrn Subitus svarade på frågor i frågetråden som du hittar här.
Jag tror det blir en lagom setup att börja med. Jag kommer inte att utnyttja cylinderns potential till max, men samtidigt har jag en bra grund om jag vill bygga reed-insug. Jag kommer säkert att byta till elektronisk tändning så småningom. Dock nöjer jag mig så här ett tag framöver ;)
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Idag blir det tyvärr inga bilder, då jag glömde batteriet till kameran i laddaren innan jag drog till garaget. Otroligt dålig tajming när vanliga mobilen är på lagning, vilket gjorde att jag inte ens hade mobilkamera :-(

Ikväll har jag delat motorn och filat upp portarna så de passar Malossi-cylindern. Jag hann även byta alla lager och packboxar.

Jag hade förväntat mig ett helvete när jag skulle dela motorn, men det gick väldigt lätt. Ett par lätta knack på "klacken" i bakkant och den började ge med sig på en gång.

Dremel med en rund "fräs" var helt optimalt när det gäller att ta upp portarna. Jag spenderade mindre än 20 minuter per blockhalva. Efter fräsen så satte jag dit en liten stålborste på Dremeln och polerade upp ytorna.

Nya veven och växelkorset åkte också i. Jag gjorde generalfelet att inte vara tillräckligt beredd att hålla i kulor och fjäder när jag tog bort det gamla växelkorset, och det var ren tur att jag hittade prylarna igen.

Är nedre kickstoppsgummit nödvändigt? Jag hittade delar av det gamla i precis hela växellådan. Enligt vad jag kan se så borde det inte vara nödvändigt att ha ett gummi där?
Kickstoppsgummit måste ju, för övrigt, vara världens sämsta konstruktion.
Varför sitter stoppet inne i motorn? Det skulle ju vara betydligt smartare att ha detta moterat på själva kickarmen...

Nu är det dags att lägga sig i sängen och drömma bort det kalla vädret!

/Johan
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

wanten wrote:Är nedre kickstoppsgummit nödvändigt? Jag hittade delar av det gamla i precis hela växellådan. Enligt vad jag kan se så borde det inte vara nödvändigt att ha ett gummi där?
Kickstoppsgummit måste ju, för övrigt, vara världens sämsta konstruktion.
Varför sitter stoppet inne i motorn? Det skulle ju vara betydligt smartare att ha detta moterat på själva kickarmen...

Nu är det dags att lägga sig i sängen och drömma bort det kalla vädret!
Ja, du behöver dessvärre det nedre, annars kommer kickaxeln för långt ned och kickaxeln kan låsa sig mot drevet.

drömmer mig bort från det kalla vädret, bara 16°C i morse...tur man skall och köra scooter i Ho Chi Minh City i afton, där utlovas det 32°C... så ta du också det säkra före det osäkra, dröm dig inte bort, åk till Vietnam ;)
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

calle wrote: Ja, du behöver dessvärre det nedre, annars kommer kickaxeln för långt ned och kickaxeln kan låsa sig mot drevet.
Hmmm... Axeln kan väl inte påverkas? Den sitter ju fast mellan blockhalvorna.
Det som påverkas är ju däremot "kvartsvarvskugghjulet" som sitter på kickaxeln. Det hamnar ca 1 cm längre ner i sitt viloläge.

calle wrote: drömmer mig bort från det kalla vädret, bara 16°C i morse...tur man skall och köra scooter i Ho Chi Minh City i afton, där utlovas det 32°C... så ta du också det säkra före det osäkra, dröm dig inte bort, åk till Vietnam ;)
Grrr ;)

/Johan
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

wanten wrote:
calle wrote: Ja, du behöver dessvärre det nedre, annars kommer kickaxeln för långt ned och kickaxeln kan låsa sig mot drevet.
Det som påverkas är ju däremot "kvartsvarvskugghjulet" som sitter på kickaxeln. Det hamnar ca 1 cm längre ner i sitt viloläge.

/Johan
Möjligen var det kanske det calle menade? Eller vad tror Du? :evil:
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

fritte wrote:
wanten wrote:

/Johan
Ja, jag vet inte. Jag vill ju bara vara säker på att inget knasar. ;)
Jag har kört omkring utan det här gummit ett bra tag och jag har inte märkt något konstigt.

/Johan
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Nu dök det upp en fråga...

Jag har provmonterat kolv och cylinder för att kolla vevens dödpunkt och sånt.
När jag sedan skruvade dit svänghjulet för att börja märka ut de olika lägena så märker jag att svänghjulets ytterkant slår i cylindern. Detta innan jag ens har fixerat cylindern med bultarna.

Visst ska jag väl kunna använda originalsvänghjulet utan att behöva svarva av det? Jag har inte sett några texter om motsatsen någonstans.

Image

/Johan
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Ge cyllen en kärleksfull smekning med vinkelslipen. :grin: :evil:
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

fritte wrote:
wanten wrote:

/Johan
Cha, kicken kan låsa sig i allafall, hur som helst

Hälsningar från HCMC,
tog 6 gator mot färdriktningen för att komma till hotellet...
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

En sak man kan vara rätt säker på – när det gäller massproducerade saker – är att det som sitter där sitter där av en rätt bra anledning.
Fabriken hade sparat bra med pengar på att skippa en bricka. Om det var lönsamt hade de struntat i den. I och för sig kanske folk hade högre förväntningar på prylar för 50 år sedan, nu är det kanske ingen som bryr sig om deras hoj packar ihop efter några hundra mil?
/P
wanten wrote:
fritte wrote:
wanten wrote: Hmmm... Axeln kan väl inte påverkas? Den sitter ju fast mellan blockhalvorna.

/Johan
Jag har kört omkring utan det här gummit ett bra tag och jag har inte märkt något konstigt.

/Johan
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Paka wrote:En sak man kan vara rätt säker på – när det gäller massproducerade saker – är att det som sitter där sitter där av en rätt bra anledning.
Fabriken hade sparat bra med pengar på att skippa en bricka. Om det var lönsamt hade de struntat i den. I och för sig kanske folk hade högre förväntningar på prylar för 50 år sedan, nu är det kanske ingen som bryr sig om deras hoj packar ihop efter några hundra mil?
/P
wanten wrote:
fritte wrote: Möjligen var det kanske det calle menade? Eller vad tror Du? :evil:

/Johan
va de en bricka? Jag som trodde de va en gummimoj.. :grin: :evil:
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

fritte wrote:Ge cyllen en kärleksfull smekning med vinkelslipen. :grin: :evil:
Ja, det lutar åt det. Det är ju bara ett par millimeter, vilket bör ta runt tre sekunder att åtgärda. ;)
Post Reply