Ciao. När jag plockade isär framnavet till min 50R satt det mesta fastrostat. Det löste sig till slut efter mycket 50/56, bankande och uppvärmning med skärbrännaren. En sak var ju att alla nållager hade lämnat djupa spår i själva axeln. Nållagren byter jag ut enkelt, men hur byter man ut axeln? Köper man ett nytt nav, eller pressar man ut axeln och ersätter den med en ny?
Finns det någon "how to" man kan titta på eller rentav någon som har gjort det och kan berätta hur man löser det...
Jag har tagit bilder, men det lägger jag upp efter renoveringen...
Byta/laga axel
-
- Mästare
Re: Byta/laga axel
Du kan köpa en renoveringssats till framaxeln som innehåller framaxel + lager. Detsamma gäller för svingen som går genom själva gaffeln, den brukar också rosta ihop rejält på gamla v50anz wrote:Ciao. När jag plockade isär framnavet till min 50R satt det mesta fastrostat. Det löste sig till slut efter mycket 50/56, bankande och uppvärmning med skärbrännaren. En sak var ju att alla nållager hade lämnat djupa spår i själva axeln. Nållagren byter jag ut enkelt, men hur byter man ut axeln? Köper man ett nytt nav, eller pressar man ut axeln och ersätter den med en ny?
Finns det någon "how to" man kan titta på eller rentav någon som har gjort det och kan berätta hur man löser det...
Jag har tagit bilder, men det lägger jag upp efter renoveringen...
-
- Mästare
Man kan byta hela hubben men om det bara är svingen som är kass så är det enklare att bara byta den. Svingaxeln pressas ut genom att man trycker på den gängade sidan. Det är bra att värma runt, inte på, axeln så att aluminiumen expanderar. Då går det lättare att pressa ut.anz wrote:Tack för svaret, men vad jag undrar över är om man byter hela navet eller själva axeln och hur man gör det. Pressar man ut svingaxeln, och från vilket håll? Jag har en liten press som klarar 10 ton. Ska axeln värmas upp? Eller räcker det med att pressa ut den?

Sedan sätter du i den nya axeln genom att först värma hubbben och ev. kyla axeln, sedan brukar det räcka med ett kort hammarslag för att få i den