Vilken skall jag välja?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Rickard
Entusiast
Entusiast

Vilken skall jag välja?

Post by Rickard »

Hejsan scooterägare!

Mitt första inlägg på detta forum, som jag har läst väldigt mycket i.
Jag har faktiskt läst så mycket att jag blivit väldigt sugen på att köpa min första vespa.

Sagt och gjort, min köpes annons har varit ute idag och en hel del trevliga samtal har det blivit.

Men jag har två kandidater kvar som är bättre än dom andra.

Kandidat 1: Vespa 50 från -62 eller -64 enligt säljaren i orört original skick. Röd & svart original lackering, singelsadel. Vespan fungerade när den sattes in i garaget men har inte kört på många år. Helt komplett!
När kom dom första Vespa 50 egentligen?! Är inte denna väldigt tidig?

Kandidat 2: Vespa 50 från -72. Också helt original med alla papper kvar sedan -72 inkl. verkstadshandbok. Fullt fungerande och renoverad motor och framvagn av Vespa mekaniker. Blå med kromade delar, singelsadel och bagagehållare. Mkt fräsch enl. säljaren.

Vad hade ni valt???
Vespa 50/N -71
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Hejsan blivande scooterägare!
Försök få fram lite bilder och ramnummer så får du nog lite mer kött på benen i ditt scooterval. sedan spelar naturligtvis även priset roll.
Spontant känns kandidat 2 som ett bättre val för min del men kandidat 1 kan ju också vara intressant om man bara visste vad det var för något. försök få fram lite mer info och bilder.
C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Välkommen, Vespa 50 började tillverkas -63 enligt Stora Vespatabellen http://student.ec.se/natprog99_ksd/hakano/vespalist.htm
Vad jag vet så finns det inte original lack med två färger, så den är nog omlackad.

En -72 ser ju nästan identiskt ut sånär som på fälgar och emblem m.m och det är ju en smaksak vad man tycker är snyggast. Men en -72 är mer driftsäker med en yttre tändspole monterad på blocket. Denna har inte de tidigare modeller..

Låt säga att båda är i exakt samma skick så skulle jag personligen välja den tidiga. Men i detta fallet kanske -72an.. Nu har jag ju inte sett bilder på dom så det är ju svårt att säga något överhuvud taget.

Lycka till!
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Då står min första Vespa hemma i snickarboa :grin:

Jag tror mig ha gjort ett verkligt klipp!
Vespan stod i en ladugård i ett före detta mjölkrum.

Blå, hel och fin. Original nycklar, original registreringspapper och dokumentation. Priset sattes enligt hur många kickar som behövdes för att starta vespan :smile:
Tilläggas kan att den hade ett stort lager damm över sig, och den har inte varit startat på 2 år.
I alla fall, om den startade på första kicken = Ett pris
Andra kicken = Lägre pris osv.

Förmodligen visste säljaren mycket väl att den skulle starta direkt trots att den har stått ett tag. Och det gjorde den också.

Den har en ny effektljuddämpare på, som var köpt 1985 för 185.20kr enligt kvitto.

Också ny koppling som enligt säljaren har monterats FEL av en motorcykelverkstad. Den har 5 lameller istället för fyra. Så det blir till att plocka bort en lamell. Den går alldeles utmärkt att köra i alla fall, men 1:ans växel hoppar ur pga. lamellerna.

Förgasaren skiner som om den vore ny!

Så det känns så skönt att äga min första vespa. Nu skall den göras i ordning till 100%. (Är i alla fall mitt mål). Motorn skall jag inte röra och definitivt inte dela på enligt säljaren. Den startar väldigt lätt. Behöver knappt inte röra vid kicken så hoppar den igång.
Så nummer ett blir att fixa lamellerna, och samtidigt måste jag se över kromet på pakethållaren som behöver sig en rejäl puts. Speciellt på den horizontala stången som sitter precis bakom sadeln.

Jag tänker förståss ta en massa kort också, och visa några för er här vad det är jag köpt. Enligt registreringsbeviset (heter det så?) är det i alla fall en 73:a. Mycket fin årgång, samma som mig!!!!
Vespa 50/N -71
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Opps det var ingen 73:a enligt scooterhelp.com

Tydligen en V50/N från -71 istället.

Ramnummer: V5A1T 281.376
Motornummer: X434207X (detta hittar jag ingenting om)

Kan någon snäll själ hjälpa mig att identifiera motorn?

Men den är i alla fall såld i Åstorp av en Sven Eklund på Fram-King Import AB Hälsingborg (med ä...) den 26/8- 73
Vespa 50/N -71
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Första bilden :grin:

Image
Vespa 50/N -71
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Rickard wrote:Opps det var ingen 73:a enligt scooterhelp.com

Tydligen en V50/N från -71 istället.

Ramnummer: V5A1T 281.376
Motornummer: X434207X (detta hittar jag ingenting om)

Kan någon snäll själ hjälpa mig att identifiera motorn?

Men den är i alla fall såld i Åstorp av en Sven Eklund på Fram-King Import AB Hälsingborg (med ä...) den 26/8- 73
Är det inte stjärnor istället för X? Piaggio brukar skriva sina motornummer med först en kod, som VNS4M, och sedan motornumret omgivet av stjärnor.

mvh/HB
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Rickard wrote:Första bilden :grin:

Image
Grattis!

Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by candikid »

gratulerer!! samme farge som på min forrige jo :)

Image

Edit, elle er kanskje din litt mørkere? hehehe
1976 Vespa 50s
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Rickard, vilken tjusig sak du har skaffat! Och fantastiskt att kunna hålla sin Vespa i farstun! :grin:
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

vespaco wrote:Rickard, vilken tjusig sak du har skaffat! Och fantastiskt att kunna hålla sin Vespa i farstun! :grin:
Klart att den skall stå inomhus!!!
Den stod i källaringången på fotot. Har rullat den vidare till snickarboa nu, där platsar den ännu bättre.
Vespa 50/N -71
Post Reply