Tjena
Beställde lite grejer från USA för någon vecka sen och de dök i dagarna upp på posten.
Gött med med lite nya delar.
Nu till det tråkiga, för att få ut paketet blev jag tvungen att betala tullavgift 783:- och postens avgift 100:-.
Trodde inte man behövde betala någon tullavgift när det stod som "gift" på fraktsedeln.
Någon som råkat ut för något liknande tidigare?
Nu har jag hittat lite grejer i Italien som jag tänkte beställa, kommer jag åka på en saftig avgift från tullen nu också eller slipper man det när båda länder är med i EU?
Ha det fint.
Avgifter vid "import" av prylar från USA
Inom EU slipper du det, det är liksom poängen med tullunionen. Men importerar du från länder utanför EU kan du få betala både tull och svensk moms. Å andra sidan slipper du betala avsändarlandets moms medan du vid köp inom EU betalar moms i avsändarlandet.
Jag har inte importerat från USA men däremot från Vietnam och där har jag faktiskt oftast klarat mig från avgifter. Av någon anledning är avsändaren där inte alls en firma utan en vänlig privarperson som sänder mig en present
/jens
Jag har inte importerat från USA men däremot från Vietnam och där har jag faktiskt oftast klarat mig från avgifter. Av någon anledning är avsändaren där inte alls en firma utan en vänlig privarperson som sänder mig en present

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Avgifter vid "import" av prylar från USA
Din tullavgift måste ju ha varit baserad på ett angivet värde som någon skrivit på deklarationen, detta tillsammans med deklaration av paketets innehåll och avsändaren (som säkert varit ett företag) så trodde garanterat svenska posten inte på avsändarens kryss i "Gift" rutan (det är posten som kollar av paketen).Abubba wrote:Tjena
Beställde lite grejer från USA för någon vecka sen och de dök i dagarna upp på posten.
Gött med med lite nya delar.
Nu till det tråkiga, för att få ut paketet blev jag tvungen att betala tullavgift 783:- och postens avgift 100:-.
Trodde inte man behövde betala någon tullavgift när det stod som "gift" på fraktsedeln.
Någon som råkat ut för något liknande tidigare?
Nu har jag hittat lite grejer i Italien som jag tänkte beställa, kommer jag åka på en saftig avgift från tullen nu också eller slipper man det när båda länder är med i EU?
Ha det fint.
Hade det handlat om ett paket från en privatperson så kanske?
Det mest irriterande med tullreglerna är att paketets porto räknas in, man kan alltså köpa en vara för 5kr som är stort eller tungt och om portot då överstiger 300kr så blir det tull och det kan i slutet handla om nästan dubbla beloppet. läs ett exempel här http://www.konsumentverket.se/mallar/sv ... goryID=857
Ett trick (om säljaren är med på det) är ju att skriva "used parts", "sample" eller "gift" med ett väldigt lågt angivet värde. Nackdelen är ju då om varorna försvinner, man kan ju inte försäkra paketet till ett högre värde än det som anges i deklarationen.
personligen betalar jag gärna tull för varan, men varför ska jag betala tull för en portoavgift?
Federico
Ja, så är det tyvärr.fritte wrote:Du kan ha rätt.
Men om man ser det som att man köper en tjänst (frakt) i ett annat land, borde man inte då betala moms & tul för den tjänsten?![]()
Enda lösningen tycks vara att avsändaren skriver ett lågt värde. Gamla vinylskivor är inga problem att deklarera till $1 per styck, till exempel. Om man köper runt 20 st i taget blir det praktiskt taget aldrig någon tull. Jag har tagit hem många sådana paket genom åren...
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Den lösingen är alltid inte så lysande :
En polare till mig köpte en specialbyggd porscheväxellåda från USA ifrån en välrenomnerad trimfirma. Han var där och valde ut rätt delar och medverkade vid ihopmonteringen. Med i paketet plockades även in lite extraprylar till andra porschefreaks i staden, nu när det ändå skulle skeppas prylar. växellådan kostade ca 150000 Kr och de andra delarna 45000kr
När så paketet andlände till garaget så var det en annan form på kartongen... Polaren öppnade paketet medan DHL-mannen ( eller om det var UPS) var kvar utifall att reklamation skulle behövas. Paketets innehåll var nu istället ett amerikanskt kylskåp!!! paketIDnummret stämde med det från trimfirman och DHL svor sig fria. Ersättning då ? mja, efterssom trimfirman skrivit ned värdet till 40000 sek på alltihopa så var det det enda han skulle få tillbaka. minus självrisk . Men han har ett fint 110 volts kylskåp stående i källaren.
En polare till mig köpte en specialbyggd porscheväxellåda från USA ifrån en välrenomnerad trimfirma. Han var där och valde ut rätt delar och medverkade vid ihopmonteringen. Med i paketet plockades även in lite extraprylar till andra porschefreaks i staden, nu när det ändå skulle skeppas prylar. växellådan kostade ca 150000 Kr och de andra delarna 45000kr
När så paketet andlände till garaget så var det en annan form på kartongen... Polaren öppnade paketet medan DHL-mannen ( eller om det var UPS) var kvar utifall att reklamation skulle behövas. Paketets innehåll var nu istället ett amerikanskt kylskåp!!! paketIDnummret stämde med det från trimfirman och DHL svor sig fria. Ersättning då ? mja, efterssom trimfirman skrivit ned värdet till 40000 sek på alltihopa så var det det enda han skulle få tillbaka. minus självrisk . Men han har ett fint 110 volts kylskåp stående i källaren.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr