Vespa GTS 125 Super

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Bergfors
Lärling
Lärling

Vespa GTS 125 Super

Post by Bergfors »

På Milanomässan presenterar Piaggio en ny version av stora Vespan. Det är den helt nya 125-kubiks insprutningsmotorn som har monterats i en modell som i övrigt är helt lik Vespa 300 Super, sägs det.
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

bergfors in da house:
Det är den helt nya 125-kubiks insprutningsmotorn

Det kommer att bli en intressant motorgrupp, lär komma hela vägen upp till 400 eller 500cc. Enligt förhandssnacket så ska förbrukningen i 125an slå Pure Jet 50cc motorn på fingrarna, den är nere & nosar på 0.17 - 0.18 i Aprilia SR50 Factory, målet är att ända upp till största cc så ska dom inte dra mer än 0.20 L / mil, ganska bra. Det är inte så väldigt svårt att få till låga siffror på direktinsprutade 4-taktare, Can Am har i sin Rotax byggda V-twin "direct injection" dvs. bränslet sprutas in direkt i förbränningsrummet precis som på Pure Jet & DiTech 2-taktarna, eftersom Bombardier äger Orbital (som utvecklat 2-takts insprutet) & Rotax och har haft ett lång samarbete med Aprilia så kan jag mycket väl tänka mig att Piaggio har jobbat med dessa lösningar på den nya gruppen 4-taktare, ska bli kul att se bilder på måndag.....

DP says: Ge mig en "direct injection" knota, mjukvaran & ett NOS kit ska ni få se på Vespa som går....
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Alfa Romeo har haft direktinsprutning på bensinmotorerna i ett antal år. Det är Fiats dotterbolag Magneti Marelli som har utvecklat den, tror jag. Kanske Piaggio köper lösningar från dem?

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Frågan är om den kommer till Sverige. Nordiska generalagenten har ju valt att inte marknadsföra GTS 125 i Sverige, av någon outgrundlig anledning.
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

mejiro wrote:av någon outgrundlig anledning.
Det är väl inte så populärt bland sextonåringar att ta mc kort och är man vuxen kan lika gärna ta för tung. I dom flesta eu-länder får man köra 125 cc på b-kort så den är väl en smula lättare att sälja där. Någon av dom första robinsondeltagarna blev politiker och försökte ordna så svenskar åxå får köra 125 c på b-kort men han blev väl nerröstad. Det ansågs väl alldeles för trafikfarligt i jämförelse med en trehjulig fuoco på 250 kg.. :evil:
/David
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

Här är S 150 & GTS 125 Super...

Image

DP says: Gillar färgen skarpt....
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Den ser precis ut som en dragon red GTS 300 Super. Me like....

Jag har kort för tung MC och valde i somras mellan GTS 300 och GTS 125. GTS 125 var prick 20 000 kr billigare så det var inte särskilt svårt att välja. 15 Hp räcker långt. Hur många hästar är det i nya 125 cc?
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

mejiro in da house:
GTS 125 var prick 20 000 kr billigare så det var inte särskilt svårt att välja.

Vad var skilnaden i försäkringspremie på dom två???? Men 125'an var ju max 8kw (så den kan köras på B-kort i resten av Europa) så då blir den ju lite billigare än en 11kw 125'a...

mejiro in da house:
15 Hp räcker långt. Hur många hästar är det i nya 125 cc?

Skulle gissa att den hamnar på samma effekt för att klassa in i B-korts reglerna....

DP says: Oftast blir en 200-400cc för en med över 30 år på nacken billigare än en 125'a...
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Jag betalar 2700 kr i årspremie för helförsäkring på min GTS 125. Vet inte vad 300:an hade gått på, men antar att den kan vara något billigare. Skatten är dock skrattretande låg.

Hittar inga uppgifter om prestanda på nya direktinsprutade 125:an. Visste inte att gränsen för B-körkort går vid 8kW i flera länder. När jag letade noterade jag att LX 125 har 7,6 kW (10,3 Hp) och att LX 150 har 8,9 kW (12,1 Hp). Samma motorer i S-serien. 150-motorn är alltså betydligt effektsvagare än den 125 cc som sitter i min GTS. LX och S lär dock väga ett antal kilo mindre än GTS:en.
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

mejiro wrote: 15 Hp räcker långt.
Nej. :evil: en såndär väger väll 150kg eller nåt sånt.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

marre wrote:
mejiro wrote: 15 Hp räcker långt.
Nej. :evil: en såndär väger väll 150kg eller nåt sånt.
Jag har också körkort för tung hoj, men tycker att 125an räcker bra i stan.
LX är betydligt lättare att flänga runt med och jag tycker att pris och prestanda på GTS 250 och 300 Super (eller vad den heter) inte riktigt motsvarade mina förväntningar. De har ju dubbelt så många kusar som min LX, men det är först i regionerna runt 70 km/h som jag kände skillnad.

/Johan
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Lite Vespa-data hämtat från Bikez:

Weight:

LX 125 110 kg
GTS 125 144 kg
GTS 300 158 kg

PWR (Power to Weight ratio)

LX 125 0,0926
GTS 125 0,0993
GTS 300 0,1392

Top Speed:

LX 125 91,0 km/h
GTS 125 104,6 km/h
GTS 300 122,0 km/h
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

Lite nytt från Piaggio/Vespa på Milano Mässan.....

Image
Image
Image

OBS: Hybrid Mp3
Image

Men bäst av allt, Gilera & Malossi kommer att göra en GP 800 Cup och visade denna Gilera GP 800 Corsa, detta betyder Malossi trimm till 850cc V-Twinnen i GP 800 & Aprilia Mana, HURRA!!!!

Image

DP says: Är bara såååååå sugen på en GP 800....
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

DP wrote:DP says: Är bara såååååå sugen på en GP 800....
Var nyss i Nice och där, hos den stora handlaren som sålde både Ducati och Piaggio/Gilera/Vespa (nice touch), stod det sådär sju stycken GP800 i showroomet. En annan marknad om man säger så!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Min gissning är att den nya 125-kubiksmotorn i första hand är framtagen med tanke på de nya hybridmodellera (MP3 m.fl.). Därav den stora satsningen på just 125 kubik och att den har elektriskt styrd gas mm. En supersnål bensinmotor är onekligen en bra grund att bygga en hybrid på.

/Jörgen
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Dessutom är ju 125cc jättestort nere i Sydeuropa där de får köra sådana maskiner på bilkörkort.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

jencla wrote:Dessutom är ju 125cc jättestort nere i Sydeuropa där de får köra sådana maskiner på bilkörkort.
/jens
Fast man får inte köra dem på motorvägarna i Italien. Därför väljer italienarna 150cc i stället.

/Jörgen
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Svårt att hitta några nyheter om GTS 125 Super och prestandan på nya insprutningsmotorn. Nån som kan italienska?

Jag kan gissa mig till av det nedanståedne att nya 125 cc insprutningsmotorn från Piaggio gradvis ska ersätta förgasarmotorn med samma cylindervolym, och att den ska behålla maxeffekten på 11 kW.

SUPER NEL VESTITO La prima è basata sulla serie GTS, quella che ha sostituito nel tempo il mitico "vespone" PX, che si presenta ora dotata di un moderno motore di 125cc ed iniezione elettronica. Il nome completo è però GTS 125 Super, dato che dal punto di vista estetico, lo scooter riprende le finiture e gli accostamenti cromatici dell'ancor più sportiva GTS 300 Super. Il motore è il nuovo 125cc Piaggio - che gradualmente sta pensionando l'attuale di pari cilindrata ma alimentato a carburatore - caratterizzato da un'erogazione più fluida ai regimi intermedi, pur mantenendosi entro gli 11 kW di potenza massima, come prescritto dal Codice.
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

mejiro wrote:Svårt att hitta några nyheter om GTS 125 Super och prestandan på nya insprutningsmotorn. Nån som kan italienska?

Jag kan gissa mig till av det nedanståedne att nya 125 cc insprutningsmotorn från Piaggio gradvis ska ersätta förgasarmotorn med samma cylindervolym, och att den ska behålla maxeffekten på 11 kW.

SUPER NEL VESTITO La prima è basata sulla serie GTS, quella che ha sostituito nel tempo il mitico "vespone" PX, che si presenta ora dotata di un moderno motore di 125cc ed iniezione elettronica. Il nome completo è però GTS 125 Super, dato che dal punto di vista estetico, lo scooter riprende le finiture e gli accostamenti cromatici dell'ancor più sportiva GTS 300 Super. Il motore è il nuovo 125cc Piaggio - che gradualmente sta pensionando l'attuale di pari cilindrata ma alimentato a carburatore - caratterizzato da un'erogazione più fluida ai regimi intermedi, pur mantenendosi entro gli 11 kW di potenza massima, come prescritto dal Codice.
Ja, för att vara exakt står det att effekten 11 kW behålls, då det är maxgränsen för att uppfylla körkortsreglerna (bilkörkort).

/Jörgen
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Passar på att fråga Italienexperterna på forumet. Man får alltså köra 125 cc på vanligt b-körkort i Italien, men bara om effekten inte överstiger 11 kW (15 Hp)? Det är därför Piaggio lägger maxeffekten på just 11 kW på sina högpresterande 125-motorer. Däremot får man inte köra 125 cc på motorvägen -oavsett vilken effekt eller maxhastighet som motorcykeln har? Gäller detta på autostrada eller finns det olika kategoriera av motorvägar? Vill man köra på motorväg (även autostrada?) ska det vara minst 150 cc. Detta gäller även om motorcykeln på 150 cc har en mycket lägre effekt eller lägre maxhastighet än många 125:or? Detta då för att det krävs särskilt MC-kort för 150 cc. Då är det säkert därför som det finns en 150 cc-variant av LX-serien, dvs. den riktar sig till italienare som behöver kunna köra sin Vespa på motorvägen? Finns det även en liknande förklaring till valet av nya 300 cc för GTS-serien?
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

mejiro wrote:Passar på att fråga Italienexperterna på forumet. Man får alltså köra 125 cc på vanligt b-körkort i Italien, men bara om effekten inte överstiger 11 kW (15 Hp)? Det är därför Piaggio lägger maxeffekten på just 11 kW på sina högpresterande 125-motorer. Däremot får man inte köra 125 cc på motorvägen -oavsett vilken effekt eller maxhastighet som motorcykeln har? Gäller detta på autostrada eller finns det olika kategoriera av motorvägar? Vill man köra på motorväg (även autostrada?) ska det vara minst 150 cc. Detta gäller även om motorcykeln på 150 cc har en mycket lägre effekt eller lägre maxhastighet än många 125:or? Detta då för att det krävs särskilt MC-kort för 150 cc. Då är det säkert därför som det finns en 150 cc-variant av LX-serien, dvs. den riktar sig till italienare som behöver kunna köra sin Vespa på motorvägen? Finns det även en liknande förklaring till valet av nya 300 cc för GTS-serien?
Vad jag vet stämmer ovanstående beträffande 125/150. Någon speciell gräns som motiverar 300 cc i stället för 250 cc har jag däremot inte hört talas om. Det kan ju ända att det är en annan försäkringsklass men vad det innebär vet jag inte.

/Jörgen
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

mejiro wrote: Vill man köra på motorväg (även autostrada?) ska det vara minst 150 cc.
Har det inte skrivits tidigare här att 250 cc Vespan kom till för att gränsen för att köra autostrada ökats till över 200 cc? :smile:
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

dublettinlägg
Last edited by Bergfors on Fri 26 Dec 2008, 14:14, edited 1 time in total.
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

fritte wrote: Har det inte skrivits tidigare här att 250 cc Vespan kom till för att gränsen för att köra autostrada ökats till över 200 cc? :smile:
Det har jag inte hört talas om. Huvudanledningen till att scooters med större motorer har blivit så mycket populärare i Italien är väl dels att folk har mer pengar men framför allt att många är tvungna att jobbpendla betydligt längre sträckor nu än på 50/60/70-talet.

/Jörgen
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Från en fransk scooter-sida hittar jag info om att nya GTS 125 Super ska börja säljas i april 2009. Inget pris anges. Det nämns bl.a att den får en bränsleförbrukning på neråt 0,1 l/mil (!). Prestanda ser i övrigt ut att vara i princip identiska med nuvarande 125 cc LEADER förgasarmotor. Kan dock tänka mig att den får lite jämnare vridmoment genom hela registret med direktinsprutningen. Den har inte dykt upp på Vespas italienska hemsida ännu.

Pour 2009, la Vespa GTS 125 adopte le nouveau moteur Leader injection qui lui fera économiser quelques litres d’essence, car on estime le gain à 1 litre pour 100 km! Piaggio donne également une touche sport à sa GTS, comme il l’avait fait sur la GTS 300, avec des amortisseurs peints en rouge, des jantes alu deux tons noir/poli, une selle à liseret blanc et une grille d’air sur la face avant. Elle allie toujours la tradition Vespa reconnaissable à son style indémodable et à sa carrosserie en tôles, avec la technologie la plus moderne. Le GTS est plaisant avec de bonnes accélérations et un châssis rigoureux facilitant le placement en courbe. Le tableau de bord est superbe alors que les repose-pieds passager articulés reflètent la qualité et la finition de ce Vespa. Ce modèle 2009 perd toutefois son porte-paquets articulé. On apprécie toujours son plancher semi-plat caoutchouté avec élégance et sa position traditionnelle de la Dolce Vita.

Moteur : monocylindre 4T, refroidi par eau, simple ACT, 4 soupapes
Cylindrée : 57 x 48,6 = 124,2 cm3
Puissance maxi : 14,6 ch à 9000 tr/mn
Couple : 12,1 nm à 8000 tr/mn
Mise en route : démarreur électrique
Alimentation : injection 1 injecteur par cylindre
Embrayage : Centrifuge
Boîte : Variateur
Cadre : Monocoque en acier
Suspension av. : monobras et amortisseur ø , déb. 82 mm
Suspension ar. : 2 amortisseurs réglables, déb. 82 mm
Frein av. : 1 disque ø 220 mm, étrier double piston