Vilka specialverktyg?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Martin O
Lärling
Lärling

Vilka specialverktyg?

Post by Martin O »

Jag är som sagt på jakt efter ett trevligt Vespaobjekt. Jag har redan köpt ett par verkstadshandböcker som är på väg hit.
Mitt önskemål är en 50-60 talare, men även modernare objekt kan vara av intresse.
Jag har idag ett fullutrustat garage med ordinärt verktygs- och maskinsortiment.
Vad behöver jag för specialverktyg för att utföra en renovering? Ange gärna för vilka årsmodeller och inköpsställe.
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Du behöver bara hammare och såg.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Å en svarv å en fräs å en yxa.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

he he, egentligen ganska få till en gammal Vespa. Lite beroende på vad du skall göra.
Men med vanliga verktyg kommer du långt!
Nyare Vespor kräver svänghjulsavdragare och ibland också kopplingsavdragare (beroende på modell)
Kopplingskompressor kan man gör själv med en pinnbult etc, eller använda skruvstäd, alternativt en tung kamrat i trätofflor.
Bensinkransnyckel kan också behövas.

I handskfacket kan man ha ett urval av detta sen ;)
Image
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Skiftnyckel nr 6 tycker jag att behövs (60-tals Vespor), den är oftast inte med i standard skiftnyckelspaket. Och om jag minns rätt så är det bra med två stycken. Var det till dekorationslisterna på kåpor och stänkskärmar?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

vespaco wrote:Skiftnyckel nr 6 tycker jag att behövs (60-tals Vespor), den är oftast inte med i standard skiftnyckelspaket. Och om jag minns rätt så är det bra med två stycken. Var det till dekorationslisterna på kåpor och stänkskärmar?
ps...vespaco. kolla vilken sorts scooter verktygen ligger på.... ;)
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

för vägrensreparationer av min P200E räcker detta till det mesta. :grin: :evil:

Image
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:för vägrensreparationer av min P200E räcker detta till det mesta. :grin: :evil:

Image
vad är den lilla nippeln till? konverterare för bilventil?
Federico
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:för vägrensreparationer av min P200E räcker detta till det mesta. :grin: :evil:

Image
vad är den lilla nippeln till, konverterare för bilventil?
Federico
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

vad är den lilla nippeln till, konverterare för bilventil?
Federico
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Tänkte också som du först, men jag tror att vespaco menar två fasta 6mm-nycklar .
/P
Federico wrote:
vespaco wrote:Skiftnyckel nr 6 tycker jag att behövs (60-tals Vespor), den är oftast inte med i standard skiftnyckelspaket. Och om jag minns rätt så är det bra med två stycken. Var det till dekorationslisterna på kåpor och stänkskärmar?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Federico wrote:vad är den lilla nippeln till, konverterare för bilventil?
För demontering av slangventil. :grin: :evil:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Paka wrote:Tänkte också som du först, men jag tror att vespaco menar två fasta 6mm-nycklar .
/P
Varför inte en 6 tums skiftnyckel? :grin: :evil:

Image
Last edited by fritte on Thu 30 Oct 2008, 15:48, edited 1 time in total.
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Ja, vem vet?
/P
fritte wrote:
Paka wrote:Tänkte också som du först, men jag tror att vespaco menar två fasta 6mm-nycklar .
/P
Varför inte en 6 tums skiftnyckel? :grin: :evil:
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

/P
Federico wrote:
Tack Paka, det var just det jag menade! 6 mm, sådana pytteskiftnycklar för pyttemuttrar och vidhörande pytteskruvar. Karln var litet argsint när han höll på med ställbar skiftnyckel och det blev jag också när jag fick överta jobbet. Följande dag tuffade jag till en järnaffär och shoppade. Sedan var det trevligt igen att pyssla i garaget.

Varför skulle jag titta på skotern? En Lambretta, gissar jag, men var det inte Vespa det gällde här? Öh? Vad har jag nu missat... :o
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

vespaco wrote:
/P
Federico wrote: ps...vespaco. kolla vilken sorts scooter verktygen ligger på.... ;)
Tack Paka, det var just det jag menade! 6 mm, sådana pytteskiftnycklar för pyttemuttrar och vidhörande pytteskruvar. Karln var litet argsint när han höll på med ställbar skiftnyckel och det blev jag också när jag fick överta jobbet. Följande dag tuffade jag till en järnaffär och shoppade. Sedan var det trevligt igen att pyssla i garaget.

Varför skulle jag titta på skotern? En Lambretta, gissar jag, men var det inte Vespa det gällde här? Öh? Vad har jag nu missat... :o
trodde du menade #6 på Calles bild. endast för lambretta...
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

vespaco wrote:
/P
Federico wrote: ps...vespaco. kolla vilken sorts scooter verktygen ligger på.... ;)
Tack Paka, det var just det jag menade! 6 mm, sådana pytteskiftnycklar för pyttemuttrar och vidhörande pytteskruvar.
6 mm?
M3:s skalle är ju 5,5 mm. :grin: :evil:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:
vespaco wrote:
/P
Tack Paka, det var just det jag menade! 6 mm, sådana pytteskiftnycklar för pyttemuttrar och vidhörande pytteskruvar.
6 mm?
M3:s skalle är ju 5,5 mm. :grin: :evil:
men växelvajerjusteringarna och nipplarna är väl 6mm?
Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

...bilden är för Scooteristen och en samlad artikel om både Vespa och Lambretta-verktyg.

Och javisst behövs 6mm nycklar, kopplingvajernippeln har just en sådan!

Är så fräck att jag klipper in hela artikeln här;

/C

Verktyg on the run!

Snygga verktyg är inte bara fräckt att skryta om utan också ytterst essentiellt tillbehör när man kör runt med ett fordon konstruerat för ett halvt sekel sedan.

Vad behöver man då ha med sig i verktygsväg för en vanlig söndagstur längs den svenska nu troligen vajeravgränsade slingrande landsvägen?

1. Fett, knofett räcker inte långt så en behändig liten burk (innan digitalkamerans intåg var filmburk en vanlig fettburksaspirant) med vanligt smörjfett kan komma väl till pass vid vajerbyte eller för att montera avskakad skruv. Om man nu monterar ny bult i kanten av en rapsåker så blir det aldrig av att man tar av den när man kommer hem för att ge den lite långtidssmörja. Det finns inget mer permanent än ett välfungerande provisorium.
2. Skruvmejslar, en liten rackare till små nipplar och ljusomkopplarskruvar och liknande behövs. En mellanstor stjärn och flatskruvmejsel är också ett måste. Det finns alla möjliga typer av kombinationsskruvmejslar men vanliga hederliga är alltid det säkraste alternativet, men kanske inte lika fräckt att skryta om som den senaste hopvikbara multiverktygslådan.
3. Fasta nycklar, en cool väggrensmekaniker använder endast skiftnyckel för att öppna handölen med. Om man nu har en liten sats med hylsor kan vissa av följande storlekar lämnas hemma på verktygstavlan.
Till Vespa är det praktiskt att ha med storlekarna 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 17, 19 och 22 eller 24 (24 från ca årsmodell 84, 22 från tidigare årsmodeller).
Till Lambretta passar det aldeles utmärkt med storlekarna 8, 9, 10, 11, 13, 14, 17, 24 och 27.
4. Tändstiftsnyckel, kärt verktyg har många varianter. Till Lambretta behövs en rackarns låg nyckel, en variant är att såga av en nyckel 24 så att den passar i handsfacket och sedan para ihop den med en 20,8(21) tändstiftshylsa. Original Lambrettanyckel är faktiskt riktigt användbar, man kan dessutom lossa tändstift med den samt ta loss framaxeln och i långändan innehåller den en fast nyckel. Original tändstiftsnyckel från Vespa är en riktig klassiker och har funnits med i många år, tändstiftssidan passar dessutom för att lossa däck på de gamla 4-bultade fälgarna (ej V50), baksidan har storlek 13 eller 14 (beroende på årsmodell) och är ljuvligt bra för att byta till reservdäck efter vunnen burnouttävling, långändan är storlek 11 och passar på denna för vespan aldeles för vanliga storlek.
5. Insexnyckel, storlek 10 behövs till Lambrettans oljepluggar och storlek 3,5 eller 4 behövs till vajernipplarna. Vissa scooterboys har ju bytt ut nästan varenda bult till insex och då kanske man får ha en vaktmästarstor knippa med insexnycklar.
6. Motorstöd, för byte av bakhjul eller bara för att man känner för att snurra på bakhjulet i största frihet.
7. Hylsor och drag, finns hur många varianter som helst av denna kombination. En liten smäcker sats med hylsor mellan 6 och 13 samt lite insexbits och en förlängare och du kan börja planera lite riktiga reparationer på vilket tyskt raststätte som helst.
8. Tång, tänger, ett måste att ha i alla fall en som man åtminstone kan hålla fast en vajer med och förhoppningsvis också kunna klippa av densamma med. Kombinationstången är i sin enkelhet väldigt bra att ha i snyggscooren.

Detta är ett tips på en enkelt och bra grundsats.
För lite mer avacerade väggrensrenoveringar kommer det till låsringstänger, diverse avdragare, dorn, kopplingsverktyg, multimeter mm samt massa delar.
Denna sats passar dessutom bra i Lambrettas lila verktygsfack tillsammans med lite 2t-olja.

/Calle - väggrensmekaniker
Mina scootrar:
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Federico wrote:men växelvajerjusteringarna och nipplarna är väl 6mm?
Sorry om man är wesserbisser;
justerskruvarna till växel är 8mm
skruvnipplarna är 7mm (+10mm)
kopplingens skruvnippel däremot 6mm (men är ofta bytt till växel d:o)

Korta fina 6,7,8mm fasta nycklar av bra kvalisort gör vajerjustering till en fröjd!
Mina scootrar:
ola.G
Entusiast
Entusiast

Post by ola.G »

Två lite nedslipade 6mm nycklar och ett visst mått av tålamod är ovärdeligt när man ska justera brytarna på tidiga Vespa.

Image
Ola.G
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Tackar för tipsen. Det verkar inte vara direkta specialverktyg som behöver anskaffas. Däremot ryser jag när jag hör rekommendationer om muttersvarv (skiftnyckel). Det är en styggelse att använda en sådan.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Martin O wrote:Däremot ryser jag när jag hör rekommendationer om muttersvarv (skiftnyckel). Det är en styggelse att använda en sådan.
Är man klantig kanske den skall undvikas.. :grin: :evil:
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Ja ett specialverktyg är förstås bensinkransnyckeln för att få loss kranen från tanken:

Image
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:
Martin O wrote:Däremot ryser jag när jag hör rekommendationer om muttersvarv (skiftnyckel). Det är en styggelse att använda en sådan.
Är man klantig kanske den skall undvikas.. :grin: :evil:
jag brukar alltid ha en liten med mig, används sällan (aldrig) men eftersom det är ett ställbart verktyg kan man använda den till diverse saker, brukar också ha en liten polygrip.
Federico
Post Reply