LÖST: Motorn blir inte varm nog (lös luftfilter)

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
aryan
Lärling
Lärling

LÖST: Motorn blir inte varm nog (lös luftfilter)

Post by aryan »

Körde idag i kylan med etanol Vespan till ett seminarium i stan med den passande titel Sanningar & myter om Etanol täckbyxorna på.

Etanol kyler en motor mycket bättre än bensin pga av förångningen kräver mera värme och att det dessutom är mera bränsle att förånga men när det blir riktigt kallt är det också mera svår att antända.

Kallstarten är ännu inget problem -choken fetar på rejält- men motorn "ville" däremot inte riktigt vara med. Efter varje motorbromsning blev den så nedkyld att den "dog" vid gaspådrag och behövde lite choke för att dra igen från låga varv, när motorn väll kom upp i varv typ 4000 varv och mer då gick den bra igen utan choke.

Undrar om någon haft liknande problem, kanske i riktig sträng vinterkyla på bensin?

Det ligger nu närmast till hands att blockera en del av fläkten, då blir motorn också lite effektivare iom att fläkten inte bromasar vevaxeln lika mkt :-) Finns/fanns det ett "vinterskydd" till vespa, ung som bilar ibland hade ett vinterskydd framför kylaren på vintern?

/Aryan
Last edited by aryan on Fri 31 Oct 2008, 22:11, edited 2 times in total.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Ur Vespa Club Stockholms tidning "Vespan" från 1956 (se punkt d):
Image
/P
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Tack! Det var bra att veta, jag får testa om en halv täckt fläkt gör susen.

/Aryan
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Det är mer syre i kall höstluft och den kanske går snålt vid små trottellyft. Du säger att den går bättre med choke men då är det ju mer etanol som kyler. I min förgasare sitter det ett större lågfartsmunstycke sedan ett par veckor och det behövdes inte innan höstkylan.
/David
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Intressant, men det är inte bara vid små trottellyft som den dör utan snarare vid fullgas + låga varv efter motorbroms.

Att choken hjälper tror jag beror på att motorn då med mer E85 också får mera bensin som är mera lättantänd vid låga temperaturer än etanol. När bensinen väl börjar brinna så lär nog också större delen av etanolen bränna upp.

/Aryan
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

mavio wrote:Det är mer syre i kall höstluft och den kanske går snålt vid små trottellyft. Du säger att den går bättre med choke men då är det ju mer etanol som kyler. I min förgasare sitter det ett större lågfartsmunstycke sedan ett par veckor och det behövdes inte innan höstkylan.
Luften lnnehåller alltid 20,947 % syre, lufttrycket däremot varierar. Vid fallande temperatur ökar luftens densitet, dvs vikten per m3 ökar. :smile: :evil:
subitus
Entusiast
Entusiast

Post by subitus »

Tycker att dina symptom låter som mager blandning...
Testa med ett nummer upp på huvudmunstycket...
-1967 Primavera 154cc-
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Ja det stämmer, det blir ju automatisk för mager blandning pga en del av etanolen inte längre förångas när det blir för kallt. Samma problem har man också med bilar som måste feta på blandningen längre med etanol än med bensin när motorn är kall. Förvärming av insugsluft (längs grenröret) sänker då förbrukningen liksom vattenförvärmd insugsrör.

Det hjälper säkert också att montera ett större munstycke precis som med choken men när motorn kommer upp i varv och bli varmare så börjar den då fyrtakta som den också gör med lite choke och det är slöseri med bränsle att låta en större del gå oförbränd ut ur avgasröret. När det fortfarande var varmare hade den absolut inte detta beteende.

Att testa om min misstanke stämmer är väldigt enkel, om en bit kartongen framförfläkten hjälper så är det bekräftad.

/Aryan
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

mavio wrote:Det är mer syre i kall höstluft och den kanske går snålt vid små trottellyft. Du säger att den går bättre med choke men då är det ju mer etanol som kyler. I min förgasare sitter det ett större lågfartsmunstycke sedan ett par veckor och det behövdes inte innan höstkylan.
Måste korrigera mitt förra inlägg. Luftens syreinnehåll är konstant i % räknat, MEN eftersom densiteten ökar med fallande temperatur ökar luftens syreinnehåll viktmässigt.
Ex: vid +15C, 254 gram syre/m3 luft, vid +/-0C 268 gram syre/m3 luft. :grin: :evil:
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Gjorde ett prov nu med en kartong framför hela fläkten :!:

Image

Jag tog en runda på några km. Det var inte det lättaste med alla löv och isfläckor på cykelbanorna...

Efter ett tag började problemet avta och kunde jag köra utan att använda choken, men helt som vanligt blev det ändå inte så tyvärr har jag inte hittad lösningen helt ännu.

/Aryan
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Blir motorn varmare kan den gå bättre på för mager blandning men med risk för nypning eler repor på kolv/cylinder, alltså borde du prova att gå upp i munstycke och se om det blir bättre..

Om den tvärdör och låter bööö när du gasar på går den garanterat snålt.
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

fritte wrote:
Måste korrigera mitt förra inlägg. Luftens syreinnehåll är konstant i % räknat, MEN eftersom densiteten ökar med fallande temperatur ökar luftens syreinnehåll viktmässigt.
Ex: vid +15C, 254 gram syre/m3 luft, vid +/-0C 268 gram syre/m3 luft. :grin: :evil:
Förgasaren kompenserar dock för luftens högre densitet vid lägre temperaturer genom att den större luftmassan genom venturin automatiskt dra med sig mera bränsle. Alltså kan motorn få störe fyllningsgrad med både syre och bränsle och ge mera effekt när det är kallt men som tur är går den inte för mager.

Å andra sidan öker också luftmotståndet när det är kallare pga luften har högre densitet och mera kg luft måste sättas i rörelse när du kör förbi..

/Aryan
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

aryan wrote:Förgasaren kompenserar dock för luftens högre densitet vid lägre temperaturer genom att den större luftmassan genom venturin automatiskt dra med sig mera bränsle.
/Aryan
Men den kompenserar väl inte fullt ut? :grin: :evil:
subitus
Entusiast
Entusiast

Post by subitus »

Kom att tänka på ett par polare som etanolkonverterat div moppar och gammla förgasarbilar. Dom snackade om att det vid enstaka tillfällen bildats någon typ av avlagringar "gegga" i flotörhuset efter en säsongs brukande.

Annars kan du ju alltid prova att bestycka om och köra på det gammla utprovade drivmedlet bensin så kanske du slipper dessa bekymmer :wink:
-1967 Primavera 154cc-
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

fritte wrote:
aryan wrote:Förgasaren kompenserar dock för luftens högre densitet vid lägre temperaturer genom att den större luftmassan genom venturin automatiskt dra med sig mera bränsle.
/Aryan
Men den kompenserar väl inte fullt ut? :grin: :evil:
Nej kanske inte 100% men inte långt ifrån, bilar klarade sig ju också med samma munstycken från +40 till -30°C.
subitus wrote:Kom att tänka på ett par polare som etanolkonverterat div moppar och gammla förgasarbilar. Dom snackade om att det vid enstaka tillfällen bildats någon typ av avlagringar "gegga" i flotörhuset efter en säsongs brukande.
Ja, det det skadar förståss inte att inspektera flottörhuset en gång fast det var inte så länge sedan jag bytte flottörnålen och då var det ingen som helst gegga synligt men det kan ju vara någon skit i munstycket. Klägget var förressten ett större problem för några år sedan. Det berodde på en bensintillsats, polyisobutylen som finns i all bensin även i den som blandas i E85. Klägget såg ofta lite rosa ut pga röda färgämnen i soppan, polyisobutylen är i sig vit, det kunde även sätta igen spridare i bilar men löser sig lätt i bensin, men det verkar som bensinbolagen numera ha minskad mängden PIB i E85.
subitus wrote:Annars kan du ju alltid prova att bestycka om och köra på det gammla utprovade drivmedlet bensin så kanske du slipper dessa bekymmer :wink:
Tanka fossilsoppa? Nej det skulle ge mig större bekymmer.

En enkel lösning vore att blanda i lite mera bensin, då blir ju blandningen automatiskt, "fetare" precis som jag tankar efter 1 november för då får man automatiskt vinteretanol (E75) dvs 25% bensin isf 15% och då lär den också gå bättre igen med befintlig bestyckning.

/Aryan
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

aryan wrote:
Tanka fossilsoppa? Nej det skulle ge mig större bekymmer.

/Aryan
Varför?
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Jag är redan bekymrad över CO2 halten i atmosfären och vill inte göra saken värre.

/Aryan
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

aryan wrote:
Förgasaren kompenserar dock för luftens högre densitet vid lägre temperaturer genom att den större luftmassan genom venturin automatiskt dra med sig mera bränsle. Alltså kan motorn få störe fyllningsgrad med både syre och bränsle och ge mera effekt när det är kallt men som tur är går den inte för mager.
Nej. Förgasaren kompenserar inte alls för luftens ökade densitet och du får bara mer effekt när det är svalt om motorn får tillräckligt med soppa för att kunna förbränna dom extra syremolekylerna.
/David
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Ja så kan det nog vara, inte så vanligt dock att man behöva byta bestyckning beroende på utomhustemperatur.

Igår var jag ut och körde i busvädret med halva fläktöppningen förtäckt för jag vågade inte riktigt fortsätta med att ha den helt blockerad. Problemet kvarstod, så fort motorn kyldes efter en längre motorbromsning och varvade ner så svarar den inte på gas och dör om man inte chokar lite. Det skumma är att när den väll svarar igen kan man omedelbart stänga choken och den fortsätter att dra fint då.

När jag stannade i en tunnel var den svårstartad, och när jag tog ut stiftet så var den helsvart :shock:

Kanske jag måste skaffa mig ett par steg varmare stift istället?

/Aryan
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

aryan wrote:inte så vanligt dock att man behöva byta bestyckning beroende på utomhustemperatur.

Kanske jag måste skaffa mig ett par steg varmare stift istället?
Jodå på på en tvåtaktare med några futtiga ponnys i motorn påverkar vädret väldigt mycket, speciellt om den är trimmad eller åtminstone ändrad från orginal. Då får man bestycka om när det blir väderomslag om man vill att motorn ska gå lika bra.

Varmare stift kan säkert vara en lösning. Ett steg i taget och kolla så inte det ser överhettat ut för då kan du få ett stiligt hål i kolven. Eftersom du kör på etanol borde du kunna öka kompet för att få den att gå lite varmare.
/David
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Jag har aldrig tidigare bytt bestyckning efter väder och har redan ökad komp (polini cyl och topp som kräver 98 oktan) etanolen kan minst klara två steg varmare stift, ett steg varmare än originall hade jag redan men det har inte behövts varmare för etanolen har den fördelen att det normalt inte sotar alls.

Jag har dock hittat anledningen varför den gick så dåligt som jahg upptäckte när jag skulle ta loss förgasaren, luftfiltret hängde lite löst :oops:

Den sög helt enkelt i sig lite mer och kallare luft än vanligt.

En första provkörning visar att dun nu går fint igen utan choke men nu gick gaskabeln av :-( Ska öppna en annan tråd om det för den ger mig lite beskymmer.

/Aryan
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Nu blir jag lite orolig o fundersam.
Menar du verkligen att du inte kört alla årstider på etanol?
Du har ju under året som den värsta frikyrkopräst pressat ut ditt budskap att etanolen är busbra.
Det verkar inte riktigt så nu va?
Undrar om det längst vägkanterna i vårt avlånga land står Vespister som följt ditt budskap om etanolens förträfflighet, och känner sig grundlurade.
:evil:
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Du behöver inte bli orolig, jag har under alla årstider och temperaturer (från +40 till -30) kört på etanol sen 6 år tillbaka men inte på vespa den har ha jag inte kört så länge ännu och ännu mindre kört den rund nollgradigt.

Men jag har just precis gjort det och det går alldeles utmärkt :-)

Jag har nu halva fläktöppningen förtäckt för att hålla temperaturen uppe.

Ja tror förresten fortfarande att det beror på att man släpper ut mera oförbränd bränsle om man behöver större munstycken vintertid, bättre att se till att motorn och insuget är lite varmare då går det inte åt så mkt soppa ut ur avgasporten.

/Aryan
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

aryan wrote:Ja tror förresten fortfarande att det beror på att man släpper ut mera oförbränd bränsle om man behöver större munstycken vintertid, bättre att se till att motorn och insuget är lite varmare då går det inte åt så mkt soppa ut ur avgasporten.

/Aryan

Det betyder väl att du kan ha mindre munstycke även på sommaren?
Varför snåla in på bränslet? Vad du borde göra är att ställa tändning o förgasare med hjälp av en bromsbänk, så du får nån ordning på det. :smile: :evil:
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

fritte wrote:
aryan wrote:Ja tror förresten fortfarande att det beror på att man släpper ut mera oförbränd bränsle om man behöver större munstycken vintertid, bättre att se till att motorn och insuget är lite varmare då går det inte åt så mkt soppa ut ur avgasporten.

/Aryan

Det betyder väl att du kan ha mindre munstycke även på sommaren?
Kan ja men den blir inte bättre att köra.
fritte wrote:Varför snåla in på bränslet?
Inte snåla utan sluta slösa i onödan, oförbränd bränsle i avgaserna blir ju ingen glad för.
fritte wrote:Vad du borde göra är att ställa tändning o förgasare med hjälp av en bromsbänk, så du får nån ordning på det. :smile: :evil:
Jag tycker att man klarar sig rätt bra utan, men visst vore det kull att testa den på bromsbänk. Då skulle man kunna mäta effektvinsten jämfört med bensin.

Men skulle man då inte också ha klimatkammare så att man kan hitta optimala lägen vid olika temperaturer :smile: :evil:

/Aryan
Post Reply