Punka!

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
PapaD
Entusiast
Entusiast

Punka!

Post by PapaD »

Råkade ut för punktering imorse. Knepigt att förstå vad det var först, trodde det var is på vägen när bakhjulet började vandra. Men när jag fick stopp på hojen var det uppenbart vad det var. Fick vandra bredvid ett par km till en gård jag kunde parkera den på. Som tur var kom sonen på mopeden och skjutsade in mig till jobbet! Jag visste väl att det skulle löna sig att skaffa barn! :-) På däckverkstaden (200 kr senare) konstaterades att slangen var av (jag körde ju med platt däck en bit) och att fälgbandet var trasigt. 350 mil har den gått, taskiga fälgband Honda bjöd på må jag säga!
mvh
/PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Bergfors
Lärling
Lärling

Re: Punka!

Post by Bergfors »

PapaD wrote: På däckverkstaden (200 kr senare) konstaterades att slangen var av
Är det verkligen slang på Hondan? Jag trodde bara det var gamla scootrar med delbar fälg som hade slang.
Själv råkade jag ut för ett liknande missöde när jag nyligen hade köpt min Touring. Jag hade kört från Faringe (i norra Uppland) en lördagkväll och efter 8 mil, 50 m från macken vid Universitetet (Frescati) blev däcket plötsligt platt. Det var bara att leda Vespan 50 m tillbaks till macken och köpa en burk punkasprej. Med den kunde jag åka de få kilometrar jag hade kvar hem. Jag hade bytt däck när jag var i Faringe och dumt nog återanvänt den gamla slangen. När jag tog isär hjulet visade det sig att det hade blivit ett veck på slangen och det orsakade troligen punkan. Gissa om jag var glad att däcket inte blev platt på vägen genom skogarna i norra Uppland!

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Hjul med vanliga ekrar måste nog också ha slang för att fälgen har hål för ekrarna.

Image

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Post Reply