framgaffelfjäder
framgaffelfjäder
Hur byter jag enklast fjädern till framgaffeln på min Rally 200? Skall pröva med en kraftigare fjäder fram. Dessutom verkar stötdämparen nöta mot däcket vid inbromsning - vanligt? Är något glappt eller snett - känns inte så i alla fall! Thom:?:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thom</i>
<br />Hur byter jag enklast fjädern till framgaffeln på min Rally 200? Skall pröva med en kraftigare fjäder fram. Dessutom verkar stötdämparen nöta mot däcket vid inbromsning - vanligt? Är något glappt eller snett - känns inte så i alla fall! Thom:?:
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Först och främst; se till att du köper rätt längd på fjädern. Rally är den kortaste sedan blir den längre bakåt i tiden. -tror- att rallyfjädern skall vara 19cm.
Om däcket nöter mot dämparen är det något som är knas, med originaldimensionen 3.50 ska de inte vara så, och om det händer vid inbromsning så låter det som att dina svinglager är slut. Prova detta genom att palla upp stödet så att famhjulet snurrar fritt och prova sedan att dra/vrida hjulet i sidled. Glappar det? Är lagren dåliga bör dessa naturligtvis bytas också.
Byte av fjäder kan man ibland göra genom att lossa en mutter, ibland kan det vara svårare beroende på gaffeltyp.
Fjädern sitter inskruvad i två plåtbleck, en på var sida (45,49 på skiss nedan). Blecken har en spiralform som låser fjädern. vid byte demonteras det övre blecket från gaffeln (1 mutter) sedan drar man ner gaffeln så att fjäder+ bleck hoppar ur (kan vara lite knepigt). När fjädern är ur kan den enkelt skruvas ur det undre blecket genom att man vrider fjädern motsols.
flytta sedan över det övre blecket från gamla fjädern till den nya och gör samma sak fast baklänges.
i vissa fall får man demontera fler delar för att lossa fjädern, men det behöver inte bli så komplicerat ändå.
bästa tipset är att ha en fin sprängskiss som denna:
http://www.scooterhelp.com/manuals/VLB. ... page26.jpg
Federico
<br />Hur byter jag enklast fjädern till framgaffeln på min Rally 200? Skall pröva med en kraftigare fjäder fram. Dessutom verkar stötdämparen nöta mot däcket vid inbromsning - vanligt? Är något glappt eller snett - känns inte så i alla fall! Thom:?:
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Först och främst; se till att du köper rätt längd på fjädern. Rally är den kortaste sedan blir den längre bakåt i tiden. -tror- att rallyfjädern skall vara 19cm.
Om däcket nöter mot dämparen är det något som är knas, med originaldimensionen 3.50 ska de inte vara så, och om det händer vid inbromsning så låter det som att dina svinglager är slut. Prova detta genom att palla upp stödet så att famhjulet snurrar fritt och prova sedan att dra/vrida hjulet i sidled. Glappar det? Är lagren dåliga bör dessa naturligtvis bytas också.
Byte av fjäder kan man ibland göra genom att lossa en mutter, ibland kan det vara svårare beroende på gaffeltyp.
Fjädern sitter inskruvad i två plåtbleck, en på var sida (45,49 på skiss nedan). Blecken har en spiralform som låser fjädern. vid byte demonteras det övre blecket från gaffeln (1 mutter) sedan drar man ner gaffeln så att fjäder+ bleck hoppar ur (kan vara lite knepigt). När fjädern är ur kan den enkelt skruvas ur det undre blecket genom att man vrider fjädern motsols.
flytta sedan över det övre blecket från gamla fjädern till den nya och gör samma sak fast baklänges.
i vissa fall får man demontera fler delar för att lossa fjädern, men det behöver inte bli så komplicerat ändå.
bästa tipset är att ha en fin sprängskiss som denna:
http://www.scooterhelp.com/manuals/VLB. ... page26.jpg
Federico