Tokvarvar

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
animalboy
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 27
Joined: Sat 14 Jan 2006, 19:15
Location: Sweden

Tokvarvar

Post by animalboy »

Har problem med min V-50 som tokvarvar, detta inträffar när man har kört en stäcka på full gas och sedan koppla ur då blir det världen varv på motorn.
Motorn har en olympia 100cc cylinder med italiensk standard vev 16/16 förgasare och förtändningen instäld på 17 grader före övre dödpunkt.

Vad kan det vara som felar?
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Antagligen för mager bränsleblandning. Antingen drar den tjuvluft eller så ska du byta till grövre huvudmunstycke. Har det hänt "plötsligt" utan andra ingrepp, kan det ha blivit otätt någonstans - typ insug eller packboxar. Är trimmet nyditsatt är det kanske att du valt för snålt huvudmunstycke. Kör du med lite choke borde problemet försvinna tillfälligt, men måste förstås åtgärdas, rusningen beror på glödtändning pga för mager bränsleblandning och därmed för hög temperatur = inte bra...
animalboy
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 27
Joined: Sat 14 Jan 2006, 19:15
Location: Sweden

Post by animalboy »

Kan det vara så att tändningen är felinställd?
Har provat ett större munstycke, då gick den inget vidare.
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Det låter verkligen som tjuvluft. Det finns massor av trådar här på forumet som beskriver var det kan läcka och hur du ska hitta det. Att spruta med startgas vid de möjliga läckorna är ett bra sätt att kontrollera om det är det.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
animalboy
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 27
Joined: Sat 14 Jan 2006, 19:15
Location: Sweden

Post by animalboy »

Ok tack för svaren,
skall undersöka saken lite närmare till helgen.
Post Reply