Bästa scooterfantaster!
Är ny scooterprospect som skall köpa Vespa till dottern. Har alltid drömt om en riktig Vespa. Vad är ett bättre köp, och vad skiljer. Ser att en fin beggad ET 4 kostar ca 15k och en ny LX 50 kostar 22k. Det är alltså en EU moppe (45 km) det gäller. Vilket är att föredra? Erfarenheter av LX resp ET emottages tacksamt! Dina synpunkter är värdefulla!
Med vänlig hälsning
Mats H
Beggad Et4 50 eller ny LX50?
Kom igen Scooterfantaster!
Lys upp mitt okunninga sinne! Delge mig era erfarenheter av dessa maskiner.
Tack på förhand
Mats H
Tack på förhand
Mats H
LX är ju efterföljaren till ET och skillnaderna är väl inte så stora. Att välja ett begagnat exemplat av den äldre modellen har väl som enda syfte att få ner priset. Men då måste proisskillnaden vara så stor att den motiverar en äldre modell och osäkerhet beträffande skick och tidigare ägares skötsel.
Du nämner 7000 kr skillnad och det kanske kan vara rimligt om ET:n är mycket välskött och i bra skick. Finns det oklarheter kring detta skulle jag nog satsa på en ny LX. Hur är det förresten med utrustningsdetaljer? Har båda modellerna startspärr? Om ET:n har startspärr är det mycket viktigt att se till så man får med både den bruna/röda och den blå nyckeln.
/Jörgen
Du nämner 7000 kr skillnad och det kanske kan vara rimligt om ET:n är mycket välskött och i bra skick. Finns det oklarheter kring detta skulle jag nog satsa på en ny LX. Hur är det förresten med utrustningsdetaljer? Har båda modellerna startspärr? Om ET:n har startspärr är det mycket viktigt att se till så man får med både den bruna/röda och den blå nyckeln.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
ET4 erfarenhet
Hej.
Jag kan iaf rekomendera ET4. Har köpt en åt sonen och han stortrivs med den. En LX kanske är minst lika bra men en ET4 är iaf en riktig kvalitetsmaskin. Jag tror inte startspärr finns på mopederna utan endast på mc varianterna (125 och 150 cc).
mvh
PapaD
Jag kan iaf rekomendera ET4. Har köpt en åt sonen och han stortrivs med den. En LX kanske är minst lika bra men en ET4 är iaf en riktig kvalitetsmaskin. Jag tror inte startspärr finns på mopederna utan endast på mc varianterna (125 och 150 cc).
mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
ET och LX är som ni sagt här ungefär samma maskin, LX är efterföljaren till ET med lite kantigare design. Dock finns det en sak att se upp med:
* ET som 50-kubiks moped såldes i två versioner, ET2 med tvåtaktsmotor och ET4 50 med fyrtaktsmotor.
* LX 50 har vad jag vet bara importerats till Sverige med tvåtaktsmotor.
Två- eller fyrtaktsmotor är en smaksak. Tvåtaktsmotorn är lite rappare och dessutom billigare att serva, pga färre delar att justera. Fyrtaktsmotorn är renare.
/jens
* ET som 50-kubiks moped såldes i två versioner, ET2 med tvåtaktsmotor och ET4 50 med fyrtaktsmotor.
* LX 50 har vad jag vet bara importerats till Sverige med tvåtaktsmotor.
Två- eller fyrtaktsmotor är en smaksak. Tvåtaktsmotorn är lite rappare och dessutom billigare att serva, pga färre delar att justera. Fyrtaktsmotorn är renare.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Tjena!
Om du ska köpa en ET4 kontrollera nogrant
om den läcker olja, samt servicebok.
Det är vanligt att dessa läcker olja vid cylinderfot.
Det är också vanligt att folk inte brytt sig om
ventiljusteringen vilket orsakar brända ventiler,
vilket resulterar i att ventilerna läcker = sämre komp=
svårstartad och inte någe vidare orr i maskinen.
Inte så knepigt att fixa själv om man är händig men
de kostar runt 5tusen att låta en firma rätta till problemen.
Om du köper en så rekomenderar jag att du köper den senare
varianten som har oljefilter och urtappningspluggen brevid varandra
sitter vid högersida bakom avgasröret.
PapaD har rätt, ET serien och LX (LX, LXS, LXV) 50kubik har inte
immobelizer.
ET4'an är som sagt lite trög i accet och svårare att trimma än
LX/ET2, som har bättre acc som standard och som är
lättare att få fjong i....
Nu har du lite och fundera på
Om du ska köpa en ET4 kontrollera nogrant
om den läcker olja, samt servicebok.
Det är vanligt att dessa läcker olja vid cylinderfot.
Det är också vanligt att folk inte brytt sig om
ventiljusteringen vilket orsakar brända ventiler,
vilket resulterar i att ventilerna läcker = sämre komp=
svårstartad och inte någe vidare orr i maskinen.
Inte så knepigt att fixa själv om man är händig men
de kostar runt 5tusen att låta en firma rätta till problemen.
Om du köper en så rekomenderar jag att du köper den senare
varianten som har oljefilter och urtappningspluggen brevid varandra
sitter vid högersida bakom avgasröret.
PapaD har rätt, ET serien och LX (LX, LXS, LXV) 50kubik har inte
immobelizer.
ET4'an är som sagt lite trög i accet och svårare att trimma än
LX/ET2, som har bättre acc som standard och som är
lättare att få fjong i....
Nu har du lite och fundera på

"Race on a scooter is like the Special Olympics..... even if you win, you're still retarded"
Tack för era synpunkter! Jag har blivit klokare.
Nu gäller det bara att hitta en vettig maskin! Har satt in annons här på siten, även om jag inser att detta inte tillhör kärnverksamheten. Man kan ju ha tur!
Så om du har en maskin enligt ovan tveka inte att skicka en rad. Även om den inte är till salu idag, deadline är 24/2 2009.
Ha det bra!
Mats
Nu gäller det bara att hitta en vettig maskin! Har satt in annons här på siten, även om jag inser att detta inte tillhör kärnverksamheten. Man kan ju ha tur!
Så om du har en maskin enligt ovan tveka inte att skicka en rad. Även om den inte är till salu idag, deadline är 24/2 2009.
Ha det bra!
Mats