nummerskyltar
nummerskyltar
läste en kul artikel i DN:
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... ten-1.4327
Själv har jag funderat över hur man kan tillåta ett fordon att heta "KKK666", ett nummer som skulle kunna förarga någon mer än fler av de kombinationer som finns i med i listan (CUC, vad är det?). Fordonet med det hemska nummret är en Volvo BM.
nu får man ju inte välja nummer i sverige, men som en kul grej skulle det vara spännade att veta vilka nummer ni inte skulle vilja ha på en scooter eller vilka ni gärna vill ha (alltså inte namnskyltar utan vanliga bokstav-siffror kombinationer.
Själv kan jag konstatera att både "VSP160" och "VSP150" inte ännu är använda och skulle passa mig.
ps. "GTR125" är en VW Golf!
Själv har jag funderat över hur man kan tillåta ett fordon att heta "KKK666", ett nummer som skulle kunna förarga någon mer än fler av de kombinationer som finns i med i listan (CUC, vad är det?). Fordonet med det hemska nummret är en Volvo BM.
nu får man ju inte välja nummer i sverige, men som en kul grej skulle det vara spännade att veta vilka nummer ni inte skulle vilja ha på en scooter eller vilka ni gärna vill ha (alltså inte namnskyltar utan vanliga bokstav-siffror kombinationer.
Själv kan jag konstatera att både "VSP160" och "VSP150" inte ännu är använda och skulle passa mig.
Federico
Synd bara att Å, Ä & Ö inte finns tillgängligt på regskyltar.hiblopp wrote:Antar att BLÅ059 hade passat fint på min Touring (och större delen av alla Touring som sålts i Sverige vad jag förstår, var inte det en av de vanligare årsmodellerna?).

Jag har 007 på min PX. Ganska nöjd med det faktiskt.

//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
Vår personliga erfarenhet av 666 är att det väcker positivt intresse, mycket sällan negativt. Men det är klart att någon i bibelbältet kan känna sig upprörd om numret är på egen bil/skoter/whatever. Har litet svårt dock att tro att någon kör i diket av att se det...
Varför är NOS förbjudet? Tycker att en fin NOS-renovering kunde ha ärats med en sådan bokstavskombination!
Tycker att flera bokstavskombinationer var litet väl överkänsligt förbjudna... Typ TYP och HES. Vadådå, vad är det för fel på dem??
Vad kostar det i Sverige att ta extraskyltar? I Finland har vi inte namnskyltar. En specialskylt med önskad serie bokstäver och siffror vill de röva 1000 euro för! Och det går inte att flytta den till följande bil utan att pröjsa samma summa om igen... Vi tillåter åäö, men de ges inte normalt. På Åland har de Å som första bokstav. Specialskyltar får tydligen använda skander. Det finns en bil med ÄIT-1 som står för mor på finska (ettan blir ett i). Mest tar folk skyltar med sina initialer och (oftast) en etta, urtråkigt faktiskt...
Varför är NOS förbjudet? Tycker att en fin NOS-renovering kunde ha ärats med en sådan bokstavskombination!

Tycker att flera bokstavskombinationer var litet väl överkänsligt förbjudna... Typ TYP och HES. Vadådå, vad är det för fel på dem??
Vad kostar det i Sverige att ta extraskyltar? I Finland har vi inte namnskyltar. En specialskylt med önskad serie bokstäver och siffror vill de röva 1000 euro för! Och det går inte att flytta den till följande bil utan att pröjsa samma summa om igen... Vi tillåter åäö, men de ges inte normalt. På Åland har de Å som första bokstav. Specialskyltar får tydligen använda skander. Det finns en bil med ÄIT-1 som står för mor på finska (ettan blir ett i). Mest tar folk skyltar med sina initialer och (oftast) en etta, urtråkigt faktiskt...
visst är 666 kul, men det är ju KUK också.vespaco wrote:Vår personliga erfarenhet av 666 är att det väcker positivt intresse, mycket sällan negativt. Men det är klart att någon i bibelbältet kan känna sig upprörd om numret är på egen bil/skoter/whatever. Har litet svårt dock att tro att någon kör i diket av att se det...
från VV.se:Varför är NOS förbjudet? Tycker att en fin NOS-renovering kunde ha ärats med en sådan bokstavskombination!![]()
Pris
Rätten till en personlig skyltbeteckning kostar 6 000 kr och gäller i tio år. En främre och en bakre skylt ingår i priset.
Federico
Re: nummerskyltar
Såhär kul KAN registreringsskyltar vara:

/Guran

/Guran
Federico wrote:läste en kul artikel i DN:
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
I Göteborg går åtminstone en Vespa med personlig skylt. En tjej som heter Lotta Bus Nallenius (medlem i SSK enligt matrikeln) har en silvrig relativt ny PX med en skylt med L8 på första raden och BUS på den andra. Dessutom brukar hon ha hunden med i en låda bak. Coolt!
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
I början när dom där skyltarna kom så fanns det två kul polisbilar i Jakobsberg där jag bodde. Den ena hette BOV nånting och den andra BUS...och den lokale övermoderaten i villaområdet fick en skylt på sin Opel Admiral där det stod FNL ....*skrattar* - men den fick han faktiskt byta efter korrespondens med makthavarna. 
Snutbilarna fick däremot leva med sina skyltar.
/R

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bluesman wrote:I början när dom där skyltarna kom så fanns det två kul polisbilar i Jakobsberg där jag bodde. Den ena hette BOV nånting och den andra BUS...och den lokale övermoderaten i villaområdet fick en skylt på sin Opel Admiral där det stod FNL ....*skrattar* - men den fick han faktiskt byta efter korrespondens med makthavarna.
/R
enligt DN:s lista så skulle FNL vara ett av de kombinationer som inte används, men listan kanske är gammal.
vilket år byttes länsskyltar mot 3b-3s skyltarna? 1971?
Federico
Jag tror den listan kom till ett tag efter 3+3-skyltarnas ankomst, när bilreg/länsstyrelsen fått nog av klagande bilägare.
71-72 var det nog dom infördes, ja.
Hu..länge sen, nästan svartvitt ju..
/R
71-72 var det nog dom infördes, ja.
Hu..länge sen, nästan svartvitt ju..
/R
Hälsningar
/R
/R
Nummerskyltar är kul, polaren hade GAJ på sin gamla volvo och fick GYN på sin nya... kanske inte så farligt men lite roligt är det allt... Själv har jag varit svårt sjuk i platespotting... http://www.platespotting.com/ps/ men har återhämtat mig. Tittar fortfarande på alla skyltar jag möter, även om jag inte räknar längre...
Vespa Rally 180 1971
-
- Lärling