glöm inte kranen

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

glöm inte kranen

Post by aryan »

Hmm nu har klantat mig rejält verkar det som.

Sist jag körde V50:an för nån vecka sedan hade jag glömt kranen upptäckte jag när jag snabbt skulle köra sonen till bussen. Då ska jag nog inte jag choka och springa igång den tänkte jag.

När jag försökte tog det tyvärr tvärstopp, stackerns motorn blockerades helt. Troligtvis blev toppen alltå helt fylld med bränsle som inte gick att komprimera. Genom att backa kunde jag få motorn att gå rund igen men det blev stopp några ggr till.

Sedan kunde jag till slut springa igång den med fullgas och köra. Det som hände sen var att det kändes som att motorn aldrig blev varm, ingen som helst ork på låga varv bara på riktig höga varv kändes den normalt. Att choka gjorde saken inte bättre, tvärtom. :-(

Gick knappt att köra iväg och varje gång man växlar upp så finns ingen kraft. Tomgången verkar ok, kanske lite hög och jag kände inte direkt att kompressionen skulle vara borta fast det är svårt att känna på kicken.

Jag undrar nu vad som kan ha händ, har tre teorier:
- kolvringen har gått av pga enorma trycket på kolven när det blev tvärstop och jag har ingen komp kvar som gör att orken försvunnit.
- det har även blivit övertryck i vevhuset och det har pressat ut packboxen som gör att det inte finns vevhuskompression kvar
- krysskylen pajade när motorn tvärrstannade och svänghjulen vred sig framåt flera grader som gör att tändningen nu står helt fel.

Vad tror ni?

Glad blir man i varje fall inte av detta, läxan är glöm inte kranen och om du har gjort det en längre tid ha då inte bråttom och starta då försiktigt, ta helst ut stiftet och vrid rund motorn så att man kan få ut evt överskottet den vägen.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Kass/a packbox/ar är inte ovanligt när man försöker starta en bränslefylld cylle på en Vespa.

Om du har tur är det bara den yttre, men skulle dock tro på den innre.

Kolla om du har fått bränsle i växellådsoljan och bakom svänghjulet.
(Kan man lukta sig till ditt bränsle i växellådsoljan dock? Bensin är ju enkelt att känna igen)
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Tack för svaret.

Tror du kan ha rätt om packboxen, tog en liten provtur innan jag läste detta och den känns helt orkeslös när den ska dra på låga varv, minsta backe är för mkt. Lite choke verkar hjälpa lite men det blir lätt för mkt och man kan inte få vanlig kraft. På höga varv verkar den däremot i stort sätt som vanligt.

Får kolla mera imorgon, hoppas det är bara svänhjulspackboxen som har tryckts ut...

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Finns det förresten nått jag kan göra som kan förhindra en liknande översvämning i framtiden genom att byta flottör nålen eller ändra flottörnivån?

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

byt nål..(och stäng alltid kranen ;) ) bytte du nål när du bytte bränsle?
Tror inte de gamla nålarna gillar etanol.
De nya har röd gummitopp och klarar nog etanolen bättre.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Flottören ska ju täta så bra så du inte behöver stänga kranen. Min kan stå i veckor med kranen på utan nåra problem att starta. (en Koso pwk)
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

En modern gasare brukar klara sig utan att man behöver stänga kranen...annorlunda med gamla gasare...
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Att altid stänga kranen är ett bra tips ;-) tyvärr är jag en aning tankspridd och jag litar nog inte helt på mig själv att det inte händer igen. Däremot skulle jag naturligtvis kunna dra rund motorn mkt mera försiktigt när jag upptäcker att det händ igen.

Moderna moppar har väl någon slags automatkran vilket skulle lösa problemet. Skulle kunna bygga in en elektrisk avslutare som bara öpnnades när motorn går men det känns som överkurs, men att behöva splitta blocket då och då pga glömd kran är å andra sidan inte heller ett
bra alternativ.

Jag bytte inte nålen förut, och den kan naturligtvis mkt väll vara sliten och nålsätet likaså. Har däremot svårt att tänka mig att den inte skulle klara etanol.

Image

Jag hade redan tänkt mig att hlla förgasaren up och ner och känna om det läcker om man bläser på slanganslutningen.

Bra tips om att de nya nålar har en gummi tätning isf mässing i toppen! Då täter den förmotligen också bättre mot ett lite slitet nålsäte.

Image

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

Enligt en god vän på Duells så har många moppehandlare haft stora problem med nålarna med svart spets efter att de började blanda in etanol i den 95-oktaniga bensinen.

De med röd spets däremot håller utan problem.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Svart eller röd spets, är det de nya med gummi? Original är väll bara mässing eller har jag missar nått?

/aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

aryan wrote:Svart eller röd spets, är det de nya med gummi? Original är väll bara mässing eller har jag missar nått?

/aryan
original hade också gummispets, svart
de senare hade/har röd spets.

Gammelvespor har mässing eller ngn annan metall.

Förresten i Taiwan monteras ofta ngn vakummanick när nålen strular, skall funka lika dant. Hur vet jag dock inte...har nog en bild någonstans, för sist där pajade just vakummanicken.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Jo, här vakummanicken:
http://soulscooter.com/bilder/08_07_05_ ... 6_1221.htm
http://soulscooter.com/bilder/08_07_05_ ... 6_1187.htm
Om nu nålen fortsätter att dumma sig met etanolen kan kanske detta vara ett alternativ?
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

calle wrote:
aryan wrote:Svart eller röd spets, är det de nya med gummi? Original är väll bara mässing eller har jag missar nått?

/aryan
original hade också gummispets, svart
de senare hade/har röd spets.

Gammelvespor har mässing eller ngn annan metall.
Vår är från 69 räknas det som gammal? :-)

Den ser nog ut så här:
Image
utan gummi vad jag kan se?
calle wrote:Förresten i Taiwan monteras ofta ngn vakummanick när nålen strular, skall funka lika dant. Hur vet jag dock inte...har nog en bild någonstans, för sist där pajade just vakummanicken.
A just det, det var en sån jag tänkte på, trodde de bara var en kran.

På tal om gummi och dess etanoltålighet, se http://kuntze.se/Filer/kuntze_flik_01.pdf

Under rekommendationstabell för olika slangmaterial kan man se att

Etylalkohol i
Neopren, Nitril, Naturgummi, PVC, Silikon ger obetydlig påverkan. Rekommenderas !

Ricinolja (som finns i Castrol R40) i
Neopren, Nitril, PVC; Silikon ger obetydlig påverkan. Rekommenderas.
Naturgummi : olämplig

Bensin, (motorbränsle) i
Nitril, PVC: ger obetydlig påverkan. Rekommenderas.
Neopren ger llindrig påverkan
Naturgummi, Silikon: olämplig !

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

aryan wrote:
Vår är från 69 räknas det som gammal? :-)
Nix : ) modern som bara den...

Det är på Vesporna innan 59 (och GS150) som det är metall mot metall.
Alla modernare har gummispets på flottörnålen.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Ok då har spetsen säkert torkats ut av all bensin under alla dessa år ;-)

Men bilden då, den vissar en flottör och nål av en V50 förgasare och där syns ingen gummi?

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Spetsen är gummi.
/P
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

aryan wrote:Men bilden då, den vissar en flottör och nål av en V50 förgasare och där syns ingen gummi?
Image
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Ja just precis där! Är det min färgblindhet eller ser inte ni något gummi heller?

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

det sitter gummi där, rödbrunfärgat vettja...
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Aha då var det min färgblindhet 8) :yuck:

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Har nu en ny nål med röd gummihatt :-) och packbox svänghjulssida. Jag hoppas att det bara är på den sidan ...

Om inte packboxen ligger mer eller mindre löst bakom svänghjulet (vilket är knappast troligt) så tänkte jag få ut den genom att borra två små hål i packboxen mit emot varandra skruva i ett par träskruv i hålen för att dra ut packboxen. Eller finns det ett smartare/enklare sätt?

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Äntligen hann jag kolla vad som var felet!

Det var trotts allt krysskylen som hade klippts av! Tändningen stod helt enkelt 15 grader eller så för sent. Intressant att motorn då fortfarande har lite kraft vid mkt höga varv.

Jag hade inga krysskyll hemma men lykades tillverka en ny av en bit 3 mm plåt som jag sågade och filade till i rätt form. Härdade det efteråt och den höll i varje fall för en par minuters tomgång och en liten tur. Härligt att ha kraften vid låga varv igen. Får nog köpa en ny nästa vecka och byta då för jag litar inte på denna Asienlagning i långa loppet, men hur som helst är jag väldigt glad att jag slapp klyva blocket igen.

Det brådskade också för imorgon fyller min dotter 15, hon måste ju få invigas i scooterns värld, hittills har hon bara provat elscootern lite, men den är så lättkörd att det är nästan är fusk.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Hur kan den slitas sönder är ett mysterium för mig? Sitter ju på en fritt roterande del utanför motorn.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Vättskor går ju inte att trycka ihopp.

När jag försökte starta den hade så mkt bränsle runnit in i motorn att kolven inte kunde passera översta döda punkten och det tog tvärrstopp, svänghjulet hade lite fart och när axeln tvärrstannade så slet den av kryskilen. Det var nog tur i oturen för det finns väll risk att vevaxeln annars hade gått av eller vevstaken tagit skada. Hoppas att kryskilen nu tog smällen istället.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Måste ha suttit löst på veven ifall den dör av det, ska inte va krysskilen som håller fast svänghjulet den ska ju sitta åtdragen så hårt att konan på veven sitter hårt fastkilad i svänghjulet och det inte kan röra på sig.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Post Reply