detta med försäkringar...
- Micool1972
- Entusiast
detta med försäkringar...
Jag blev chockad...
Nu tänkte jag försäkra en PX125 och de vill ha 2489:- för en helfärsäkring på IF...där jag betalar ca 1300:- för min PX200. Okej för att, som de resonerar att 200 kräver tungMC kort och 125 bara lättMC kort och därför att ungdomar (16-åringar som får ta lättMC) kör "tokigare" än 200 förare (18-åringar och uppåt) statistiskt sett då alltså. Och därför är 125 dyrare.
Sen berättade han även att de kommer att sucsessivt höja premien på scooterfordon så att premien matchar stöld/skade statistiken i landet som skjutit i höjden men att det gäller inte 200 scootrar utan bara 125. jaajaa
Är det någon som vet något billigare ställe?
Och nää jag bor inte på högtrafikerade ringleden någonstans i stockholm...utan i enkelriktade Lund.
Michaele
Nu tänkte jag försäkra en PX125 och de vill ha 2489:- för en helfärsäkring på IF...där jag betalar ca 1300:- för min PX200. Okej för att, som de resonerar att 200 kräver tungMC kort och 125 bara lättMC kort och därför att ungdomar (16-åringar som får ta lättMC) kör "tokigare" än 200 förare (18-åringar och uppåt) statistiskt sett då alltså. Och därför är 125 dyrare.
Sen berättade han även att de kommer att sucsessivt höja premien på scooterfordon så att premien matchar stöld/skade statistiken i landet som skjutit i höjden men att det gäller inte 200 scootrar utan bara 125. jaajaa
Och nää jag bor inte på högtrafikerade ringleden någonstans i stockholm...utan i enkelriktade Lund.
Michaele
Last edited by Micool1972 on Wed 24 Sep 2008, 11:24, edited 1 time in total.
Re: detta med försäkringar...
kör veteranfordon i stället.Micool1972 wrote:Jag blev chockad...
Och nää jag bor inte på högtrafikerade ringleden någonstans i stockolm...utan i enkelriktade Lund.
Michaele
ps. det många sextonåringar idag som tar lätt mc-kort för att köra PX125......
Federico
Vi kämpade också med försäkringsbolag i går. Finland alltså. Tapiola där vi hittils försäkrat alla skotrar berättade att en vanlig trafikförsäkring kostade långt över 500 euro och därtill kommer ev. tilläggsförsäkring för stöld osv. Vi var mållösa. Och när vi äntligen fick mål i mun meddelade vi att vi skulle fundera på saken, tack och adjö. Esa ringde IF och fick ett 166 euros erbjudande på trafik. Fast när vi sedan gjorde slag i saken så steg försäkringen med 17 euro, för att den gjordes i mitt namn och kvinnor har större riskfaktor!
Visst är jag en hemsk kollisionsförosakare, humpfff...
Och sedan sjönk tilläggsförsäkringen med en hel euro för att kvinnors motorcyklar stjäls och brinner mera sällan än karlars. Det ni! 

-
- Lärling
Det finns inga genvägar eller något försäkringsbolag som alltid är billigast. Sätt igång och ring runt till alla du kan hitta. När jag nyligen försäkrade min primavera varierade priserna mellan 1100:- (trygg hansa) och 10300:- (if).
Jag försäkrar alltid om mina motorcyklar varje år och sparar alltid tusenlappar.
//Anders
Jag försäkrar alltid om mina motorcyklar varje år och sparar alltid tusenlappar.
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
PX125 folksam, runt 1700/år minns inte exakt. Säg att det är en scooter för scooterrabatt, de vet inte det när man pratar med säljarna.
Last edited by kejj on Wed 24 Sep 2008, 22:52, edited 1 time in total.
Bara det är gjord av plåt så....
- Micool1972
- Entusiast
Där satt den, folksam 1725 bananer, dagens bästa. Dock så skulle det bli 1000 pix dyrare styck för min Lambretta eller PX200 om jag hade dem där.kejj wrote:PX125 folksam, runt 1700/år minns inte exakt. Sög att det är en scooter för scooterrabatt, de vet inte det när man pratar med säljarna.
Michaele
Du menar Bilsport och MC:s Classicaförsäkring? Den brukar ju vara väldigt prisvärd för äldre scootrar.kejj wrote:har lammyn på classica försäkringen. Inget ovanligt med olika hojjar på olika bolag.
http://www.bilsport-mc.com/default.asp?c=insurance&p=6
- Micool1972
- Entusiast
Var inne och tittade på länken...det verkar ju bra, lite fööör bra...
där måste väll finnas någon hake, men jag hittar inte "får inte användas till och från jobbet" eller "bara nöjeskörning" Kan det verkligen stämma? Men "på grund av konstruktionen så räcker det med bara styrlås" det har dom.
Vad är självrisken? det den är värderad till?
där måste väll finnas någon hake, men jag hittar inte "får inte användas till och från jobbet" eller "bara nöjeskörning" Kan det verkligen stämma? Men "på grund av konstruktionen så räcker det med bara styrlås" det har dom.
Vad är självrisken? det den är värderad till?
MC-Bilsport är bra. Jag försäkrar min Lambretta där med deras Classica-försäkring, helförsäkring kostar runt 750kr/år. Enda restriktionen i Classica är att hojen måste stå inlåst nattetid vid förvaring "hemma".
Dock, Classica förutsätter att hojen är minst 20 år gammal. Mellan 20 och 30 år gamla fordon betalar högre premie, över 30 år blir den lägre. Som för min Lambretta alltså.
Dessutom är de konkurrenskraftiga även för nyare hojar. När jag skulle försäkra min PX200 2002 blev det MC-Bilsport även där. Deras Scooterförsäkring, med avdrag för medlemskap i SSK, kostar strax under 2000 kr/helår för helförsäkring med helt ok självrisker.
Se förresten upp med självriskerna. En stöldsjälvrisk på 7000 kr (förekommer) är kanske rimlig på en mc som är värd 50-70 000 kr men blir lite märklig på en scooter som är värd kanske 15 000. Henrik B vet.
/jens
Dock, Classica förutsätter att hojen är minst 20 år gammal. Mellan 20 och 30 år gamla fordon betalar högre premie, över 30 år blir den lägre. Som för min Lambretta alltså.
Dessutom är de konkurrenskraftiga även för nyare hojar. När jag skulle försäkra min PX200 2002 blev det MC-Bilsport även där. Deras Scooterförsäkring, med avdrag för medlemskap i SSK, kostar strax under 2000 kr/helår för helförsäkring med helt ok självrisker.
Se förresten upp med självriskerna. En stöldsjälvrisk på 7000 kr (förekommer) är kanske rimlig på en mc som är värd 50-70 000 kr men blir lite märklig på en scooter som är värd kanske 15 000. Henrik B vet.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
http://www.bilsport-mc.com/default.asp? ... =&upid=233Micool1972 wrote:Vad är självrisken? det den är värderad till?
/jens
- Micool1972
- Entusiast
Oops! Vilka självrisker har du där, på stöld och vagnskada? Finns det någon hake? Det är ju rejält mycket lägre premie än jag betalar. Fast du bor ju i en lugn småstad förståsMicool1972 wrote:,För jag betalar faktiskt bara 1200:- helförsäkring på min px200 2002 på IF.Michaele

/jens
har tre av mina svenska gamla scootrar försäkrade hos IF, Sprint Veloce, Lambretta Li125 och Vespa GTR.
Har lyckats pruta ner mina scooters (ja det är sant!), efter indexhöjningar ligger den nu alla enligt nedan. Har lyckats få till ngt enhetspris för mina scootrar. Tjatade nog en timme med dem, bad att få prata med chefen etc, till slut blev det billigt. Fattar forfarande inte att det lyckades och att de kan ha sådan prutmån.
Har också en Bajaj Chetak försäkrad på IF (som min Pappa kör/krashar med). Pris enl nedan.
Nuförtiden när man inte bor i vackra Sverige så ställer jag av ett par av dessa och när jag sedan ställer på igen så blir det den billiga försäkringen igen.
/C
VESPA SPRINT 1969
Förfallodag: 2008-12-12
Senaste händelse: Årsförnyelse 2007-11-05
Betalningsstatus: Betalas månadsvis
Betalningssätt: Månadsbetalning
If Plus-rabatt: 114 SEK
Pris per år: 800 SEK
Omfattning Helförsäkring
Självrisk vagn: 3 000 SEK
Prissänkande tillägg: Motorcykeln är en skoter
BAJAJ CHETAK 125 1995
Förfallodag: 2009-07-26
Senaste händelse: Årsförnyelse 2008-06-18
If Plus-rabatt: 129 SEK
Pris per år: 1115 SEK
Omfattning Helförsäkring
Har lyckats pruta ner mina scooters (ja det är sant!), efter indexhöjningar ligger den nu alla enligt nedan. Har lyckats få till ngt enhetspris för mina scootrar. Tjatade nog en timme med dem, bad att få prata med chefen etc, till slut blev det billigt. Fattar forfarande inte att det lyckades och att de kan ha sådan prutmån.
Har också en Bajaj Chetak försäkrad på IF (som min Pappa kör/krashar med). Pris enl nedan.
Nuförtiden när man inte bor i vackra Sverige så ställer jag av ett par av dessa och när jag sedan ställer på igen så blir det den billiga försäkringen igen.
/C
VESPA SPRINT 1969
Förfallodag: 2008-12-12
Senaste händelse: Årsförnyelse 2007-11-05
If Plus-rabatt: 114 SEK
Pris per år: 800 SEK
Omfattning Helförsäkring
BAJAJ CHETAK 125 1995