Konvertering från 8" till 10"

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Svennas
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Konvertering från 8" till 10"

Post by Svennas »

Kan en GTR gaffel från -76 med tillhörande 10" hjul sättas dit på en Popolino -61? Har tittat lite och sett att styrstoppet nog måste kapas ner. Stämmer det annars med lager osv eller är det bara glömma att få dit gaffeln?
Nån som har erfarenhet?

/Danne
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Konvertering från 8" till 10"

Post by Federico »

Svennas wrote:Kan en GTR gaffel från -76 med tillhörande 10" hjul sättas dit på en Popolino -61? Har tittat lite och sett att styrstoppet nog måste kapas ner. Stämmer det annars med lager osv eller är det bara glömma att få dit gaffeln?
Nån som har erfarenhet?

/Danne
gtr gaffeln är längre, både mellan övre och nedre lagret. avståndet från undre lagret till hjulet är också längre om jag minns rätt, alltså kan det bli fel lutning på hela vespan, detta kan justeras med en kortare fjäder.

styrlås sitter på ett annat ställe och styrbulten sitter45 grader jämfört med pop:en

en vespa touring eller GS150 gaffel borde bli bättre
Federico
Svennas
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Svennas »

Federico wrote:
Svennas wrote:Kan en GTR gaffel från -76 med tillhörande 10" hjul sättas dit på en Popolino -61? Har tittat lite och sett att styrstoppet nog måste kapas ner. Stämmer det annars med lager osv eller är det bara glömma att få dit gaffeln?
Nån som har erfarenhet?

/Danne
gtr gaffeln är längre, både mellan övre och nedre lagret. avståndet från undre lagret till hjulet är också längre om jag minns rätt, alltså kan det bli fel lutning på hela vespan, detta kan justeras med en kortare fjäder.

styrlås sitter på ett annat ställe och styrbulten sitter45 grader jämfört med pop:en

Ska det vara gaffel från Touring -59 och nyare då eller funkar det med äldre också? Om man bara köper "röret" kan man använda armen, stötdämpare mm då?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Svennas wrote:
Federico wrote:
Nån som har erfarenhet?

/Danne

Ska det vara gaffel från Touring -59 och nyare då eller funkar det med äldre också? Om man bara köper "röret" kan man använda armen, stötdämpare mm då?
om du har tid att vänta en vecka så kan jag återkomma med lite mått.

GTR navet kan passa på touringgaffel
Federico
ClausFox
Entusiast
Entusiast

Post by ClausFox »

Jeg har 10toms hjul på poppolinon min, der er det en sprint forstilling og sprint lykt. og ratlåsen fuker ikke, mange som pleier og bytte toppen av forstillinga og sveise på igjen popolino over delen. Jeg har også en PX forstilling med poppolino over del. å den er litt kortere ;)
Vespa Popolino Sportique Supreme 1964
Vespa popolino 1960
Vespa 50s 1972 (X)
Vespa popolino 1963

Claus Henrik Sc.
Post Reply