"Nu går det inte fortare trots trim"

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Moped
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

"Nu går det inte fortare trots trim"

Post by Moped »

Har hängt på nya komponenter på min V50 men det känns som att jag har kommit till en nivå där det liksom är stop. Den vill liksom inte bli snabbare. Den är ju iofs betydligt mycket piggare än när den var otrimmad, men jag tycker att det borde gå att få ut mer av det som är monterat;

* 75cc cylinderkit från polini
* "race"-dämpare från polini
* 16.16 förgasare + insug
* nytt förstärkt kopplingskit
* luftfilter från ramair
* 10" fälgar med tillhörande 3" däck

Jag är medveten om att jag har börjat i fel ände. Jag borde naturligtvis ha börjat med att byta/öppna veven. Men jag tyckte det kändes drygt att klyva motorn med allt vad det innebär. Så jag tänkte att jag gör de enkla förvisso ganska dyra ändringarna först.

Jag inser också att det är så olika från fordon till fordon men är det någon som har en bild av vad V50 borde göra med ovan nämnd bestyckning, och vad den borde göra om jag dessutom bytte vev?

Sedan undrar jag om den blir svårinställd om man byter vev? Jag har hört att hojen kan bli svårstartad osv?
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Hur snabb är den nu då?

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Moped
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Moped »

Den gör väl 45-50 på plan mark. :-(
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Det var inte så imponerande, så fort gick min sons vespa redan i original med ET3 juddämpare och förhöjd kompression efter etanolkonvertering.

Känns det som att den inte orkar fortare för att motorn är för svag eller är motorn stark nog men kan inte varva mera?

"Vår" V50 hade packboxar som inte var täta samt glapp på vevaxellager och när vi tog isär den upptäckte vi att vevstaken hade tagit mkt stryck och att kolv och cylindern var slut så vi bytte ut dem med.

Den har nu standard vev (dvs inte med svensk original strypning utan lite snabbare), pollini 50 cc cylinder, gamla ET3 ljuddämparen, längre primärutväxling (18/67) men 9" original hjul och 10/16 original förgasare.

Den gör nu 55 på hastighetsmätare på plan mark, vänter man länge nog så blir det tom mer än 60, GPS-en visar då ca 50 (53) som mest.

Att den trots lilla förgasaren går så pass fort tror jag främst beror på etanolkonvertering som gör att insuget inte behöver vara så stort. Det kanske vore nått för dig att testa? Då behöver du bara 40% större munstycken och 2T olja som funkar med E85 som Castrol R40. Ljuvlig racing doft och ett renare miljösamvete får du på köpet.

/Aryan
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Klyv motorn, byt vev. Varför vänta på det oundvikliga. Det är inte så jobbigt bara man kommer igång (och har några öl i garaget)...
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Allt jag lärt mig om "svenska" Vespa 50 säger att den huvudsakliga strypningen sitter i vevaxeln. Motorn är slidmatad, insugets tider styrs av urtaget i vevaxeln. Alltså måste du byta vevaxel för att få snurr på den. Nu kör du med en trimmad men strypt motor :lol:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Håller med att strypningen sitter i veven, men 45-50 km/t gjorde trots allt vår V50 med samma original strypta veven och allt övrigt original utom ET3 ljuddämpare och planat topp efter etanolkonvertering. På bensin gjorde den 35-40 i samma utförande.

Tack vara att etanolen kyler 4 ggr mera än bensin får man in mera luft i vevhuset (kall luft ger bättre cylinderfyllning) vevhusstrypningen blir därför mindre effektiv och man får mera effekt trots strypningen. På E85 borde han därför kunna få en topp på 50-55 utan att behöva klyva motor mistänker jag.

/Aryan
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Minns min v50 som gjorde 45 helt orginal, undrar vart den tog vägen.....???
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Det finns två eller tre olika versioner av svensk "originalvev", så det är skillnad, vissa toppar 25 när andra går 45 utan problem.

Har man en 25 version så är blir det troligtvis som berskrivs överst.

Det finns också olika versioner på V50 avgassystem, ett extremt tunnt rör och så ett lite tjockare, båda är tunnare än primaverans och div trimsystem.

glädjande för dig "Moped" är att du har ju allt som behövs förutom vev. köp en trimvev eller italiensk-v50-vev med riktigt kolvbultslager så ska du se att det börjar varva.
Federico
Moped
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Moped »

Avvaktar lite med etanolkonverteringen ett tag även om det onekligen låter intressant.

Jag får ge mig på ett vevbyte som vinterprojektet. Jag hittade bara tre stycken vevpartier på SIP när jag sökte på "crankshaft V50", någon som kan rekomendera en vev som funkar bra?

Italiensk standardvev låter intressant, var hittar jag en sådan?
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Denna tråden var till stor hjälp för mig när jag fixade till vår V50:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... .php?t=841
Där finns allt du behöver veta.

/Hans
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Jag köpte denna vevaxel

http://scooter-center.com/catalog/produ ... ts_id=2550 (just nu 10% rabatt om jag fattar det hela rätt!)

Detta verkar vara samma/mostvarande på SIP
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... p?ID=22826

Skaffa även lager, packboxar och packningsset men det står nog i andra tråden.

/Aryan
Moped
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Moped »

Tack för tipsen. Det kommer bli mycket aktivitet i garaget i vinter.
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Ja att byta vev är mycket dyrare och framförallt mycket mera jobb än att byta/borra upp tre munstycken och byta bränsle. Men du kanske vill att den ska gå fortare än 50-55?

/Aryan
Moped
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Moped »

aryan wrote:Ja att byta vev är mycket dyrare och framförallt mycket mera jobb än att byta/borra upp tre munstycken och byta bränsle. Men du kanske vill att den ska gå fortare än 50-55?

/Aryan
Jag gissar att det blir nästan ofarbart i hastigheter uppåt 70. Och jag håller med om att det låter enklare att etanolkonvertera. Men har nu retat upp mig på den där strypta veven så pass mycket att jag vill byta ut den.

Att ta isär och sätta ihop motorn är väl en sak men den största farhågan jag har är att vespan ska bli tjurig/svårstartad dvs att det ska bli krångel med att ställa in tändningen efter vebytet. För där lär det ju behöva justeras misstänker jag.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Moped wrote:Jag gissar att det blir nästan ofarbart i hastigheter uppåt 70.
70 är inga problems, speciellt om du har bra 10" hjul. en smallframe går stadigt i 100 blås
Federico
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Moped wrote:Att ta isär och sätta ihop motorn är väl en sak men den största farhågan jag har är att vespan ska bli tjurig/svårstartad dvs att det ska bli krångel med att ställa in tändningen efter vebytet. För där lär det ju behöva justeras misstänker jag.
Tändningen måste väll justeras ibland i varje fall, om det inte är gjort på ett tag kan det vara en bidragande orsak att den går så extremt långsamt?

Själv var jag nog nära att paja veven när jag skulle sätta ihopp halverna igen, den gick lite trög rund tills jag kom på att man skulle dra vevaxeln i lagret på svänghjulssidan och att det inte bara var att pressa ihopp halvorna.

Det stod inte på den guiden jag följde http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.html eftesom de hade ett delat lager. Annars tyckte jag att den beskrivningen som börjar med http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.html var bra och nästan helt komplett, utan denna hade det varit ganska besvärligt och lätt att göra fel, vem hade t ex trott att hela växellådan och bakaxel skulle bort för att få ut kopplingskorgen...

/Aryan

PS vår har bara 9" hjul men den känns stadigare när man kommer upp i fart än när man kör 35...
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Federico wrote:
Moped wrote:Jag gissar att det blir nästan ofarbart i hastigheter uppåt 70.
70 är inga problems, speciellt om du har bra 10" hjul. en smallframe går stadigt i 100 blås
Har en V50 med zirricylle på. 9" fram och 10" bak, den går "stabilt" även en bra bit över 100
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Moped
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Moped »

aryan wrote:
Tändningen måste väll justeras ibland i varje fall, om det inte är gjort på ett tag kan det vara en bidragande orsak att den går så extremt långsamt?
Jag har funderat på om det är det som är problemet, men jag den går väldigt "bra" jämn och fin gång, startar lätt, misständer inte osv.
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Moped wrote:
aryan wrote:
Jag har funderat på om det är det som är problemet, men jag den går väldigt "bra" jämn och fin gång, startar lätt, misständer inte osv.
Mmm det är nog ingen garanti att tändningen står rätt.

Eftersom du ändå måste kunna det om du ska byta veven kan du träna lite genom att börja kolla den nu.

http://www.scooterhelp.com/tips/timing/ ... iming.html

/Aryan
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

calle wrote:Har en V50 med zirricylle på. 9" fram och 10" bak, den går "stabilt" även en bra bit över 100
På ettans växel? Eller har du fixat de andra?

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

aryan wrote:
På E85 borde han därför kunna få en topp på 50-55 utan att behöva klyva motor mistänker jag.

/Aryan
Varning!
Det finns goda skäl att tänka sig noga för innan man lockas in i etanolträsket.. :evil: :evil: :evil:

Image
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

fritte wrote:Image
Har du problem med imageshack? Använd tinypic ;-)

Image

/Aryan
Moped
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Moped »

aryan wrote: Eftersom du ändå måste kunna det om du ska byta veven kan du träna lite genom att börja kolla den nu.

http://www.scooterhelp.com/tips/timing/ ... iming.html

/Aryan

Uff! Massivt att sätta sig in i, kan behövas lite etanol till vespaägaren som motivation.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

primavera133 wrote:
calle wrote:Har en V50 med zirricylle på. 9" fram och 10" bak, den går "stabilt" även en bra bit över 100
På ettans växel? Eller har du fixat de andra?

/JM
Det var PK'n som gick i 83km/h på ettan...fast den är såld ;)
Detta är en snällare Zirricylle...som oftast/ibland funkar på alla växlar! Sitter på den gamla V50-cutdownen
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Post Reply