Ride-out och rendez-vous i Ugglarp

Annonsera och diskutera svenska träffar här.
Post Reply
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Ride-out och rendez-vous i Ugglarp

Post by Peter Sundfeldt »

Vi var en blandning av scooter- och Citroënfolk som träffades lite informellt på mitt lantställe för en vecka sedan för att äta närproducerat, kolla på historisk racing på Falkenbergsbanan och besöka det speciella Svedinos Bil- och Flygmuseum. Ett ställe som är en installation i sig, ett museum-museum.
ImageImage
ImageImage
Vår lilla träff hölls med ett upprop över lokala mailinglistor i klubbarna, och till slut var vi ändå 17-18 personer som trotsade fulltecknade aktivitetskalendrar och lömska regnskurar. Mods vs Rockers arrangerades ju i huvudstaden och Scooterns Dag i Lund samma helg, och Citroënfolket hade ett årsmöte/jubiluem helgen efter att ta hänsyn till. Men en Citroën DS, flera 2CV, en CX och ett HY-skåp samt Vespa PX, SS, GL, Elite och 4 stycken Lambretta SII:or (har inte riktigt koll på modellbeteckningarna, fyll gärna i ni som var med!) får räknas som ett representativt startfält. Plus en liten engelsk Morris Minor!
ImageImage
ImageImage
ImageImage
Dessutom fick min Stella följa med på sin första träff. På släp, alltså, efter DS Breaken tillsammans med de andra.
ImageImage
En crossover-date med fordon, folk och fä där vi hade en överraskande tur med vädret, lyssnade på fin motorsång på banan och fick en trevlig och intensiv introduktion på Svedinos av ägaren och arvtagaren Björn Svedfeldt.
Och vi åt inte vare sig löksoppa eller pasta på fredagskvällen 8).
ImageImage
ImageImage
ImageImage
Meningen var inte att köra ett rå-röjar-ride-out/rendez-vous, men att ändå ha en kvalitetstid med likasinnade och förhållandevis inte lika likasinnade. Fast vi är ändå några stycken som kör både scooter och Citroën.
Kanske kan vi göra om det i en mer officiell regi nästa år. Det är nyttigt med crossover-dejter, i alla led. Det grasserar allt för mycket sandlåde-mentalitet i fordonshobbyn med tvära nationella märkesvärderingar. Hoppas bara de kör final i Racerhistoriska Cupen då också, och Skrea-rally med (ett vintage-rally som hör ihop med tävlingarna på banan, men som var inställt i år) även om vi säkert kan klara oss själva med en/ett egen arrangerad ride-out/rendez-vous/rally.
Last edited by Peter Sundfeldt on Tue 16 Sep 2008, 21:50, edited 2 times in total.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Verkar som ni hade bättre tur med vädret än vi på Mods vs Rockers i STHLM, i alla fall. Här var det mest blött...

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Fina bilder, kul träff! Jag är också Citroën/scooterfrälst, ID/DS break är bland de finaste bilar som finns, förutom 2CV naturligtvis.

Jag har två Acadyanes (= Dyane skåp) och två vardags BX:ar. Alla fordon är dessuom ombyggda för E85 eftersom jag även tycker vi ska stoppa klimatförändringen, då låter närproducerat mat som musik i mina öronen.

Kan det vara en vanlig kombination Citroën och Scooter? Fiat 500 ligger kanske närmare till hands, de är förresten också fina, liksom MC bilerna Heinkel, Isetta och inte minst Messerschmitt..

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Snyggt!
Saknar bara en SM, min drömbil.
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Roligt. Rolig och lite oväntad blandning av bil/scooter och italien/frankrike.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Väldigt trevligt och väldigt gott, Peters Thai-kyckling och hembakta frukostbröd var lysande. Att höra ett gäng Bugatti och liknande 30-talsracers i full fart var en upplevelse. Dessutom är trakten runt Ugglarp magiskt vacker. Stort tack Peter!
/jens
som var där
scooterdaddy - gammal är äldst
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

patrikgrann wrote:Snyggt!
Saknar bara en SM, min drömbil.
brukar vara ett gäng med SM på 1maj i skokloster.

sonen äger en sån här:

Image

tyvärr saknas lådan och skicket är betydligt sämre, men det är bara bra med tanke på hur den körs.
Federico
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Jag var faktiskt en hårsmån ifrån att köpa en 2CV för ett par år sedan. Smått fantastisk bil imo, men tyvärr ville säljaren ha liiiite för mycket och vägrade sänka priset. Så det blev en scooter till istället! :lol:
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Bilderna är inte bara signerade undertecknad, utan även Kenneth Tonef (MJ:s Prestigeprojekt) och Daniel af Wåhlberg (blåblå Lambretta och rikligt patinerad Morris Minor).
Rätt ska vara rätt, som de principfasta i samhället säger!
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
diplomaten
Nybörjare
Nybörjare

Post by diplomaten »

Jag lade upp mina bilder på Fäjsbok men här kan även oinvigda se dem
http://www.new.facebook.com/album.php?a ... =615593732

/Niclas

TV175 Serie II
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

patrikgrann wrote:Snyggt! Saknar bara en SM, min drömbil.
Det är bara att handla då, de som säljs i Sverige är förhållandevis billiga. Tänk dig en SM med dragkrok och ett litet släp med en scooter på. 8)
Federico wrote:tyvärr saknas lådan och skicket är betydligt sämre, men det är bara bra med tanke på hur den körs.
Jo, men ett entusiastfordon ska ju brukas ordentligt, av liten som stor entusiast!
Arayan wrote:Fina bilder, kul träff! Jag är också Citroën/scooterfrälst, ID/DS break är bland de finaste bilar som finns, förutom 2CV naturligtvis.
Jag har två Acadyanes (= Dyane skåp) och två vardags BX:ar. Alla fordon är dessuom ombyggda för E85 eftersom jag även tycker vi ska stoppa klimatförändringen, då låter närproducerat mat som musik i mina öronen.
Kan det vara en vanlig kombination Citroën och Scooter? Fiat 500 ligger kanske närmare till hands, de är förresten också fina, liksom MC bilerna Heinkel, Isetta och inte minst Messerschmitt..
Dig ser vi ju mycket av på Citroënakuten, www.citroen.nu! Jo, i den delen av Halland är det lätt och roligt att äta ekologiskt och närproducerat; det finns många bra producenter där.
diplomaten wrote:Jag lade upp mina bilder på Fäjsbok men här kan även oinvigda se dem
Snyggt, lite från museet, det saknade jag innan!
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Peter Sundfeldt wrote:
Aryan wrote:Fina bilder, kul träff! Jag är också Citroën/scooterfrälst, ID/DS break är bland de finaste bilar som finns, förutom 2CV naturligtvis.
Dig ser vi ju mycket av på Citroënakuten, www.citroen.nu! Jo, i den delen av Halland är det lätt och roligt att äta ekologiskt och närproducerat; det finns många bra producenter där.
Ja det stämmer, brukar försöka hjälpa folk på Citroënakuten och så kränger jag 123ignition tändningen i Sverige. Kände igen någon 2cv profil på bilderna med :-)

Kul att flera här gillar "rikiga" Citroën vid sidan om scooters, har också en (liten) orange SM.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
marre
Lärling
Lärling

Re: Ride-out och rendez-vous i Ugglarp

Post by marre »

Peter Sundfeldt wrote: Det grasserar allt för mycket sandlåde-mentalitet i fordonshobbyn med tvära nationella märkesvärderingar.
Va skönt att någon med lite pondus i motorvärlden säger det, det har man ju aldrig råkat ut för :wink: .
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Post Reply