Lager till Touring & Super

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Lager till Touring & Super

Post by arfwidson »

Hej!

Min far letar efter styrlager till Vespa Touring eller Super, någon som vet vart man kan få tag i det? EM hade inga...

/Samuel
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by arfwidson</i>
<br />Hej!

Min far letar efter styrlager till Vespa Touring eller Super, någon som vet vart man kan få tag i det? EM hade inga...

/Samuel
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

det är lösa kulor.

standard (SKF) mått.

har han något att mäta på?

/F

Federico
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Post by arfwidson »

Han ska kolla det!

Hur många ska det vara? Är det bara att fetta fast kulorna och skruvaihop s**ten sen?

/Samuel
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!
28st uppe och 19st nere.
Montera dom i fett och sätt ihop.
Justera sedan tills gaffeln precis rör sig lätt.
et är stor risk att du får återjustera gaffellagringen efter ett tag då den ibland sätter sig, så kolla efter ngn halvmil att inte glapp har uppstått.

VH,
Calle
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej!
28st uppe och 19st nere.
Montera dom i fett och sätt ihop.
Justera sedan tills gaffeln precis rör sig lätt.
et är stor risk att du får återjustera gaffellagringen efter ett tag då den ibland sätter sig, så kolla efter ngn halvmil att inte glapp har uppstått.

VH,
Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

lagren kan i värsta fall om man inte hittar kulor ersättas med nyare (konvertera) scooterhelp skriver om detta, övre lagret kan ersättas rakt av med modernare lager där kulorna hålls fast av en metallring. undre lagret uppdateras med både lager och banor. se länken: http://www.scooterhelp.com/restorations/150.disk.html



Federico
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

Jag fortsätter med en följdfråga.

Är det alltid 19 kulor nere på en -59:a?
På min sitter det nämligen 20 kulor i nedre lagret, men jag vet ju inte om det är bara för att det går som någon stoppat dit dem, eller om det faktiskt ska vara så?

När jag monterade bort gaffeln för att inspektera så satt de flesta lagerkulor kvar i fettet i ramdelen och ramlade inte ur, men när jag försökte få alla på plats i ramen så såg det ut som att de inte fick plats. Däremot, när jag i stället satte alla kulorna på lagerbanan som sitter på gaffeln, så fick alla tjugo plats? Kan lagerbanan på gaffeln ha blivit uttänjd av slitage (den ser dock rund och fin ut), och borde jag trots allt bara montera 19 kulor nu när jag sätter ihop det igen?

(Anledningen till min osäkerhet är att ganska mycket på min Vespa hittills visat sig vara illa gjort hemmamek med blandade delar från här och var, jag hyser alltså ingen större tillit till att nya konstigheter jag hittar på den är korrekt på något sätt).

EDIT: Jag misstänker efter lite fundering att det bara ska vara 19 kulor, och anledningen till att det får plats 20 är för att dammskyddet är aningen större och tillåter detta. Det är fortfarande så mycket fett på plats att jag inte såg att kulorna inte ligger i sin bana, utan ute på dammskyddet antagligen, jag ska undersöka detta mer ingående såklart.
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Kan vara så illa att någon tidigare har monterat lite mindre kulor och då 20 istället för 19 stycken. Borde funka egentligen.

Tips. skaffa kulor i korrekt storlek...
/Calle
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

calle wrote:Hej!

Kan vara så illa att någon tidigare har monterat lite mindre kulor och då 20 istället för 19 stycken. Borde funka egentligen.

Tips. skaffa kulor i korrekt storlek...
/Calle
Jag har sökt en del på forumet angående kulstorleken, men det enda tips jag hittat var att mäta på de befintliga. Någon som har koll på korrekt storlek?
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

5/16''
/P
hiblopp wrote:
calle wrote:Hej!

Kan vara så illa att någon tidigare har monterat lite mindre kulor och då 20 istället för 19 stycken. Borde funka egentligen.

Tips. skaffa kulor i korrekt storlek...
/Calle
Jag har sökt en del på forumet angående kulstorleken, men det enda tips jag hittat var att mäta på de befintliga. Någon som har koll på korrekt storlek?
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

uppdaterat denna med Pakas ovärderliga info;
http://soulscooter.com/tech/kullager.pdf
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

Tusen tack för infon!

För övrigt visar det sig då att de nedre kulorna var av rätt storlek (5/16"), men någon tidigare mekare har alltså lyckats klämma dit en kula för mycket.
Satte dit 19 st nya och nu löper styrningen smidigt som aldrig förr!

Det övre lagret köpte jag bara lösa kulor av den storlek som där fanns flest av monterade sen innan (där fanns två kulor som var mindre än övriga 15). dessa var nog trots allt aningen stora, för jag fick bara dit 24 eller 25 kulor. Det verkar dock sitta ihop som det ska och får sitta så länge tills jag hunnit beställa korrekt lager om några veckor.

En fråga till kring det övre lagret dock: Om det nya övre lagret även passar äldre vespor, varför skriver EM på webshopen då att det är för -65 och framåt?
(kanske en fråga för EM, men de har fortfarande sommarstängt vad jag vet)
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

De övre bollarna ska vara 5/32''.
/P
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

Paka wrote:De övre bollarna ska vara 5/32''.
/P
Ja, då förstår jag att det inte gick dit flera!
De som satt monterade (och fortfarande inte hade ramlat loss) var 15st ca 4,98mm, samt två st 4,73-nånting om jag minns rätt. Alltså ganska långt över 5/32" (som blir knappt ca 3,97mm omräknat).

Får bli en tripp till Sverulls trevliga butik i Malmö på måndag igen!
(nej, varken jag eller någon släkting jobbar där...)

Åter tusen tack!
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

I det övre lagret kan man ha lite större kulor...det är i det nedre det är kritiskt.
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

calle wrote:I det övre lagret kan man ha lite större kulor...det är i det nedre det är kritiskt.
Ok, bra att veta.
Då efterkontrollerar jag nog bara övre lagret i veckan och fortsätter med roligare saker som bromsljus och hastighetsmätare så länge.

Åter tack för input!
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Post Reply