Lager till Touring & Super
Lager till Touring & Super
Hej!
Min far letar efter styrlager till Vespa Touring eller Super, någon som vet vart man kan få tag i det? EM hade inga...
/Samuel
Min far letar efter styrlager till Vespa Touring eller Super, någon som vet vart man kan få tag i det? EM hade inga...
/Samuel
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by arfwidson</i>
<br />Hej!
/Samuel
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det är lösa kulor.
standard (SKF) mått.
har han något att mäta på?
/F
Federico
<br />Hej!
/Samuel
det är lösa kulor.
standard (SKF) mått.
har han något att mäta på?
/F
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej!
28st uppe och 19st nere.
Montera dom i fett och sätt ihop.
Justera sedan tills gaffeln precis rör sig lätt.
et är stor risk att du får återjustera gaffellagringen efter ett tag då den ibland sätter sig, så kolla efter ngn halvmil att inte glapp har uppstått.
VH,
Calle
lagren kan i värsta fall om man inte hittar kulor ersättas med nyare (konvertera) scooterhelp skriver om detta, övre lagret kan ersättas rakt av med modernare lager där kulorna hålls fast av en metallring. undre lagret uppdateras med både lager och banor. se länken: http://www.scooterhelp.com/restorations/150.disk.html
Federico
<br />Hej!
28st uppe och 19st nere.
Montera dom i fett och sätt ihop.
Justera sedan tills gaffeln precis rör sig lätt.
et är stor risk att du får återjustera gaffellagringen efter ett tag då den ibland sätter sig, så kolla efter ngn halvmil att inte glapp har uppstått.
VH,
Calle
lagren kan i värsta fall om man inte hittar kulor ersättas med nyare (konvertera) scooterhelp skriver om detta, övre lagret kan ersättas rakt av med modernare lager där kulorna hålls fast av en metallring. undre lagret uppdateras med både lager och banor. se länken: http://www.scooterhelp.com/restorations/150.disk.html
Federico
Jag fortsätter med en följdfråga.
Är det alltid 19 kulor nere på en -59:a?
På min sitter det nämligen 20 kulor i nedre lagret, men jag vet ju inte om det är bara för att det går som någon stoppat dit dem, eller om det faktiskt ska vara så?
När jag monterade bort gaffeln för att inspektera så satt de flesta lagerkulor kvar i fettet i ramdelen och ramlade inte ur, men när jag försökte få alla på plats i ramen så såg det ut som att de inte fick plats. Däremot, när jag i stället satte alla kulorna på lagerbanan som sitter på gaffeln, så fick alla tjugo plats? Kan lagerbanan på gaffeln ha blivit uttänjd av slitage (den ser dock rund och fin ut), och borde jag trots allt bara montera 19 kulor nu när jag sätter ihop det igen?
(Anledningen till min osäkerhet är att ganska mycket på min Vespa hittills visat sig vara illa gjort hemmamek med blandade delar från här och var, jag hyser alltså ingen större tillit till att nya konstigheter jag hittar på den är korrekt på något sätt).
EDIT: Jag misstänker efter lite fundering att det bara ska vara 19 kulor, och anledningen till att det får plats 20 är för att dammskyddet är aningen större och tillåter detta. Det är fortfarande så mycket fett på plats att jag inte såg att kulorna inte ligger i sin bana, utan ute på dammskyddet antagligen, jag ska undersöka detta mer ingående såklart.
Är det alltid 19 kulor nere på en -59:a?
På min sitter det nämligen 20 kulor i nedre lagret, men jag vet ju inte om det är bara för att det går som någon stoppat dit dem, eller om det faktiskt ska vara så?
När jag monterade bort gaffeln för att inspektera så satt de flesta lagerkulor kvar i fettet i ramdelen och ramlade inte ur, men när jag försökte få alla på plats i ramen så såg det ut som att de inte fick plats. Däremot, när jag i stället satte alla kulorna på lagerbanan som sitter på gaffeln, så fick alla tjugo plats? Kan lagerbanan på gaffeln ha blivit uttänjd av slitage (den ser dock rund och fin ut), och borde jag trots allt bara montera 19 kulor nu när jag sätter ihop det igen?
(Anledningen till min osäkerhet är att ganska mycket på min Vespa hittills visat sig vara illa gjort hemmamek med blandade delar från här och var, jag hyser alltså ingen större tillit till att nya konstigheter jag hittar på den är korrekt på något sätt).
EDIT: Jag misstänker efter lite fundering att det bara ska vara 19 kulor, och anledningen till att det får plats 20 är för att dammskyddet är aningen större och tillåter detta. Det är fortfarande så mycket fett på plats att jag inte såg att kulorna inte ligger i sin bana, utan ute på dammskyddet antagligen, jag ska undersöka detta mer ingående såklart.
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Jag har sökt en del på forumet angående kulstorleken, men det enda tips jag hittat var att mäta på de befintliga. Någon som har koll på korrekt storlek?calle wrote:Hej!
Kan vara så illa att någon tidigare har monterat lite mindre kulor och då 20 istället för 19 stycken. Borde funka egentligen.
Tips. skaffa kulor i korrekt storlek...
/Calle
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
5/16''
/P
/P
hiblopp wrote:Jag har sökt en del på forumet angående kulstorleken, men det enda tips jag hittat var att mäta på de befintliga. Någon som har koll på korrekt storlek?calle wrote:Hej!
Kan vara så illa att någon tidigare har monterat lite mindre kulor och då 20 istället för 19 stycken. Borde funka egentligen.
Tips. skaffa kulor i korrekt storlek...
/Calle
uppdaterat denna med Pakas ovärderliga info;
http://soulscooter.com/tech/kullager.pdf
http://soulscooter.com/tech/kullager.pdf
Tusen tack för infon!
För övrigt visar det sig då att de nedre kulorna var av rätt storlek (5/16"), men någon tidigare mekare har alltså lyckats klämma dit en kula för mycket.
Satte dit 19 st nya och nu löper styrningen smidigt som aldrig förr!
Det övre lagret köpte jag bara lösa kulor av den storlek som där fanns flest av monterade sen innan (där fanns två kulor som var mindre än övriga 15). dessa var nog trots allt aningen stora, för jag fick bara dit 24 eller 25 kulor. Det verkar dock sitta ihop som det ska och får sitta så länge tills jag hunnit beställa korrekt lager om några veckor.
En fråga till kring det övre lagret dock: Om det nya övre lagret även passar äldre vespor, varför skriver EM på webshopen då att det är för -65 och framåt?
(kanske en fråga för EM, men de har fortfarande sommarstängt vad jag vet)
För övrigt visar det sig då att de nedre kulorna var av rätt storlek (5/16"), men någon tidigare mekare har alltså lyckats klämma dit en kula för mycket.
Satte dit 19 st nya och nu löper styrningen smidigt som aldrig förr!
Det övre lagret köpte jag bara lösa kulor av den storlek som där fanns flest av monterade sen innan (där fanns två kulor som var mindre än övriga 15). dessa var nog trots allt aningen stora, för jag fick bara dit 24 eller 25 kulor. Det verkar dock sitta ihop som det ska och får sitta så länge tills jag hunnit beställa korrekt lager om några veckor.
En fråga till kring det övre lagret dock: Om det nya övre lagret även passar äldre vespor, varför skriver EM på webshopen då att det är för -65 och framåt?
(kanske en fråga för EM, men de har fortfarande sommarstängt vad jag vet)
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Ja, då förstår jag att det inte gick dit flera!Paka wrote:De övre bollarna ska vara 5/32''.
/P
De som satt monterade (och fortfarande inte hade ramlat loss) var 15st ca 4,98mm, samt två st 4,73-nånting om jag minns rätt. Alltså ganska långt över 5/32" (som blir knappt ca 3,97mm omräknat).
Får bli en tripp till Sverulls trevliga butik i Malmö på måndag igen!
(nej, varken jag eller någon släkting jobbar där...)
Åter tusen tack!
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Ok, bra att veta.calle wrote:I det övre lagret kan man ha lite större kulor...det är i det nedre det är kritiskt.
Då efterkontrollerar jag nog bara övre lagret i veckan och fortsätter med roligare saker som bromsljus och hastighetsmätare så länge.
Åter tack för input!
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)