annons

Allt off-topic, och annat kul som kanske inte alltid har med scooter att göra
Post Reply
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

annons

Post by Federico »

http://www.blocket.se/vi/18021389.htm?ca=11_s

är det en fördel att handla från en säljare som innehar f-skatt???
Federico
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Piaggio Vespa 150cc 60-talare
Image
Pris: 18 000:- Årsmodell: 1980 eller äldre Laholm
Fordonstyp: Scooter

Utställnings skick
Beige med brunt skinn
Reservhjul med skinnskydd
4 stegs handväxel
Fungerar utmärkt
Säljes p.g.a. plats och tidsbrist
Import från Asien
Ej reg besiktigad
F-skatt registrerad ägare

Ja men det kanske är lättare att stämma honom som enskild firma när Vietnam-skrotet har exploderat eller när colaburks-gängorna har gett upp efter 50m?

Visst är det väl märkligt att folk verkligen köper hem sån där skit när det finns inreggade klara scooters (som faktiskt hänger ihop)med rätta grejorna till salu både här & var?
"bara det är blankt är det nog bra inunder"
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Får rysningar bara jag ser den... bara färgen på sadlar och handtag som skiljer något jag skruvat med...Brrrrr :yuck:
Last edited by patrikgrann on Tue 09 Sep 2008, 20:21, edited 1 time in total.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Det verkar finnas en övertro på att en vacker utsida automatiskt innebär att insidan är lika fin. Dessutom, okunskapen är stor. En Vespa är en Vespa är en Vespa ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
VespaGBG
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by VespaGBG »

Ola Lång wrote:Piaggio Vespa 150cc 60-talare
Image
Pris: 18 000:- Årsmodell: 1980 eller äldre Laholm
Fordonstyp: Scooter

Utställnings skick
Beige med brunt skinn
Reservhjul med skinnskydd
4 stegs handväxel
Fungerar utmärkt
Säljes p.g.a. plats och tidsbrist
Import från Asien
Ej reg besiktigad
F-skatt registrerad ägare

Ja men det kanske är lättare att stämma honom som enskild firma när Vietnam-skrotet har exploderat eller när colaburks-gängorna har gett upp efter 50m?

Visst är det väl märkligt att folk verkligen köper hem sån där skit när det finns inreggade klara scooters (som faktiskt hänger ihop)med rätta grejorna till salu både här & var?
"bara det är blankt är det nog bra inunder"
Nu tycker jag att du har en väl pessimistisk inställning till "originalrenoverade" Vietnam Vespor :grin:
Vi är en minoritet men naggande goda!
calle
Trollkarl
Trollkarl

Re: annons

Post by calle »

Federico wrote:http://www.blocket.se/vi/18021389.htm?ca=11_s

är det en fördel att handla från en säljare som innehar f-skatt???
---Bra avans att sälja en sådan scoot, kostar bara ca 6000 i Ho Chi Minh City. Lägg till 4k för frakten.
Tror jag vet vilken firma som byggt denna scoot, känner igen ett par grejor, det finns en skräckbild i en scooteristen därifrån...
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Jag undrar vad de som knackar ihop dem får.
Skulle inte förvåna mig om krom och sånt görs av barn som då och då ramlar ner i syrabad. Lite spill får man räkna med.
/P (som är riktigt präktig och alltid kromar om gammalt i Trångsund)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

normalt tjänar de under 300SEK/månad.
Så det är inte de är inte direkt plåtslagarna som får pengarna.

De är oftast otroligt duktiga hantverkare som trollar ihop något av gammalt skräp som nästan kan köras.

Tänk att renovera en scooter som är totalt skrotfärdig utan att kunna köpa nya reservdelar!
Att de överhuvudtaget lyckas få motorerna att starta är en gåta för mig. Sen att de brukar rasa iho efter bara några mil/m/km är en annan sak.

I Vietnam kör man oftast inte snabbare än 30-40km/h och knappast utanför stan och i varje gatuhörn finns en verkstad så skrotmotorer räcker där.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
VespaGBG
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by VespaGBG »

calle wrote:normalt tjänar de under 300SEK/månad.

De är oftast otroligt duktiga hantverkare som trollar ihop något av gammalt skräp som nästan kan köras.

Tänk att renovera en scooter som är totalt skrotfärdig utan att kunna köpa nya reservdelar!
Att de överhuvudtaget lyckas få motorerna att starta är en gåta för mig. Sen att de brukar rasa iho efter bara några mil/m/km är en annan sak.

I Vietnam kör man oftast inte snabbare än 30-40km/h och knappast utanför stan och i varje gatuhörn finns en verkstad så skrotmotorer räcker där.
Min motor är en original PX 125cc :smile: Är det så att min "Vietnamvespa" är ett prakt exemplar?
Så förbaskat dålig är den inte som ni beskriver?
Jag har plockat isär den och plåten ser helt ok ut! Motorn har inga lagerglapp och cylinderlopp o kolv ser nytt ut. Det verkar inte ifrån min synvinkel att vara något misslyckande?
Sen finns det väl också olika nivåer på företag som plockar ihop dessa Vespor i Asien?
Eller har jag haft tur? Med att det sitter en original Piaggio motor på min?
Vad jag har haft problem med att någon snickare därborta satte dit en brytarplatta istället för brytarlöst som borde ha varit original. Nu har jag dock en ny brytarlös tändplatta, ny spänningsregulator, ny CDI box och ett bättre begagnat svänghjul att montera. Inga större prylar tycker jag?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

kvaliten är säkert olika från fall till fall, det låter som du säkert kan bli nöjd med din Vespa! :smile:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

VespaGBG wrote:
calle wrote:normalt tjänar de under 300SEK/månad.

Min motor är en original PX 125cc :smile: Är det så att min "Vietnamvespa" är ett prakt exemplar?
Så förbaskat dålig är den inte som ni beskriver?
Jag har plockat isär den och plåten ser helt ok ut! Motorn har inga lagerglapp och cylinderlopp o kolv ser nytt ut. Det verkar inte ifrån min synvinkel att vara något misslyckande?
Sen finns det väl också olika nivåer på företag som plockar ihop dessa Vespor i Asien?
Eller har jag haft tur? Med att det sitter en original Piaggio motor på min?
Vad jag har haft problem med att någon snickare därborta satte dit en brytarplatta istället för brytarlöst som borde ha varit original. Nu har jag dock en ny brytarlös tändplatta, ny spänningsregulator, ny CDI box och ett bättre begagnat svänghjul att montera. Inga större prylar tycker jag?
det sitter helt säkert piaggiomotor i de flesta, sen kan ju skicket och hur mycket "renoverade" de är variera.

Din PX motor är nog inte ombyggd, det är säkert en p125x , en budgetversion utan elektronisk tändning.
Federico
Post Reply