Idetifiering av motor

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Iwdal
Nybörjare
Nybörjare

Idetifiering av motor

Post by Iwdal »

Har precis köpt mig en tuktuk :grin: (150cc) -93 och behöver få ut lite mer av motorn, den känns slö och har svårt att hålla varvet på 4:an
Motorn är en Bajaj 150cc.
Om man skulle uppgradera till ~170cc passar någon annan cylinder än just bajaj typ vespa.....
Skulle vilja byta avgassystem också, det som sitter på känns gamalt och igensotat.
Någon som har lite bra tips och trix.

Image
Image

//Johan
Last edited by Iwdal on Mon 08 Sep 2008, 11:06, edited 5 times in total.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

favorit i repris; hur laddar man upp bilder, har glömt?)

Frustrerande, jag vet! Har nyss lärt mig:
- Anpassa bilbredden till maximalt 600.

- Ladda upp en bild från din dator och lägg ut på nätet hos www.imageshack.us

Image
- Välj "resize image 320x240 (for websites and email)"

- Kopiera URL-länken i "Hotlink for forum (1)" och klistra in i meddelanderutan på SSK-forumet.

V H
Klingen
Entusiast
Entusiast

Post by Klingen »

Hej!
Kul med ditt köp.
Jag skulle nog kalla det för en Rickshaw, eller snarare en
Autorickshaw istället för Tuk Tuk, då du har ett Indiskt fordon.
Tuk Tuk brukar man kalla de Thailändska varianterna:

Image

Sen finns det ju cyclerickshaw också som man kan ta till skolan om man vill:
Image

Jag kan inte hjälpa dig med motorn, sorry.
Men jag vet om att i Delhi körs dom på CNG, Compressed Natural Gas,
istället för soppa med oljeblandning, vilket gör att luften i Delhi känns mycket bättre än i andra indiska storstäder. Det kändes tydligt när jag var där. Det är lag på konverterade motorer i New Delhi, då luften var så skitig tidigare att det inte längre var hållbart att fortsätta som tidigare. Det är möjligt att man nu gjort likadant i andra indiska städer?

// K
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Coolt med rickshaw!

Det går säkert att få på en 177cc cylinder, men du måste troligen byta/modifiera veven så att du får samma slaglängd som Vespa.
Du kan också köra med aluminiumplatta under cyllen (eller var det över? kommer inte ihåg)

Har du fakta på slaglängden?
Vespa har 57mm

Vid cylinderbyte bör du välja en cylle med minst lika bra bottendrag som original annars blir den svårkörd...

Kan kolla lite mer vad som passar om du vill.

/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Iwdal
Nybörjare
Nybörjare

Post by Iwdal »

Var och hämtade ett cylinderkit på em scooter idag. Olympia 177cc med topp och kolv.
Hålen för pinnbultarna stämde och kolvbulten hade samma dim men har inte hunnit kolla slaglängd än, är inte riktigt säker på hur jag ska gå tillväga.
Har en extra 150cc cylinder bajaj som jag jämförde med Olympia kittet och cylindrarna är exakt lika höga, kolvarna är även de lika höga.

Om Cylindern passar så blir det även ett effekt system Polini som måste justeras lite för att få plats. Tänkte även byta luftburken och montera ett sportluftfilter. Vet inte riktigt hur förgasaren sa bestyckas så får prova mig fram när resten är monterat

Tar tacksamt emot all information och alla tips.!!!!

Calle du får gärna kolla runt för teknisk information mm för rickshaw, har som sagt ingen information alls om dessa motorer
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Lovely!

Titta på kolvbultens placering också.

Kommer inte ihåg om Bajaj brukar ha 50mm eller om det är 55mm slag.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Iwdal
Nybörjare
Nybörjare

Post by Iwdal »

Jämförde kolvbultshålen och de exakt lika i höjd, det borde betyda att olympia kittet passar rakt på.... eller?????
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

om slagen är olika kommer portarna något fel..
Iwdal
Nybörjare
Nybörjare

Post by Iwdal »

Känns som om slagen borde bli lika om kolvarna är lika i höjd och har kolvbultshålet på samma nivå. Även cylindrarna var lika i höjd.... klurigt när man börjar blanda olika märken....
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Kolvarna kan vara likadana men slaget olika för det. Bättre du jämför cylindrarna i så fall. Eller ännu hellre mäter kolvbulten.

Kul projekt.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Iwdal
Nybörjare
Nybörjare

Post by Iwdal »

Vad är det man mäter när man mäter kolvbulten?
När jag jämförde kolvbultshålen mellan kovarna så satt de på exakt samma höjd från underkant.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

mät slaglängden :smile:
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

[edit] Tänkte lite fel, sorry. ska nog koncentrera mig på arbetet istället =)

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Iwdal
Nybörjare
Nybörjare

Post by Iwdal »

Hur mäter man slaglängden enklast??
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

skjutmått genom tändstiftshålet, mät från ovansida tändstiftsgänga, med kolven i topp sedan med kolven i botten. Skillnaden mellan de båda måtten är slaglängden, eller stoppa in en träpinne i tändstiftshålet & märk denna för kolven i övre eller nedre läget. :smile:
Iwdal
Nybörjare
Nybörjare

Post by Iwdal »

Ska göra detta.
Om det nu visar sig att slaglängden är något längre borde det gå att sätta en distanspackning mellan block och cylinder. Men om slaglängden är för kort vad gör man då?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

mät först.... det löser sig sen... :grin: :grin: :grin:
Iwdal
Nybörjare
Nybörjare

Post by Iwdal »

Då var cylindern monterad och det var inga problem med slaglängden. Även förgasaren justerad och sportluftfilter monterat. Det som är kvar är nya bränsleledningar, filter och tändhatt. Och att såga isär effektavgassystemet så det passar i motorummet.

Sedan har jag läst att man ska justera tändningen, har ingen aning om hur man gör??......... Någon som vet.

Har stött på ett annat problem med fram bromsen. När man bromsade så var den ryckig och styret kändes svampigt. Har tagit isär den och tittat och beläggen ser ok ut. tyvärr gjorde jag sönder fjädrarna till beläggen, det sitter en på vardera sida. Var hos em scooter och visade upp belägg och fjäder i förhoppning att det skulle vara en vespa del men de hade inte sett ett sådant belägg förut inte heller fjädern..... skit!!! vart får man tag i en sådan. Kan det vara bromstrumman som gör det ryckigt eller är det styrlagrena i styret? Någon som varit med om samma sak?
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Om bromstrumman inte är helt rund blir bromsverkan ryckig. Är den inte väldigt oval kan man svarva ur trumman. Det borde man kunna få hjälp med på en vanlig bilmek.

Framgaffelns lager kollar du lättast genom att palla upp ditt fordon så framhjulet lyfter. Ta tag i däcket med båda händerna och känn om gaffeln glappar åt något håll. Skulle inte tro att glapp gör bromsverkan ryckig, men det kan ju vara skönt att kolla om man köpt ett nytt fordon.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Post Reply