Dellorto UB24

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
aryan
Lärling
Lärling

Dellorto UB24

Post by aryan »

Jag har en ny Dellorto UB24 liggande som jag köpte för 30 år sen till Lambrettan, samma förgasare (fast en UB22) finns i "The Lambretta manual of performance tuning"

Man kommer väldigt lätt åt munstycket som gör det lätt att expirimentera och hitta rätt och lätt att konvertera till etanol lammy. Helst skulle jag hitta ett ställbart munstycke till den men det är väll omöjligt.

Min fråga är nu om någon vet om man kan koppla Lambrettans "kabelchoke" till en sån förgasare?

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Allt går väl, även om den är tänkt att vara "handjagad" och fungerar väl tvärtom? Choke när spaken trycks ned?
Antar att UB var en lite billigare version av SS-förgasarna.

Image

(UB-förgasarna är förresten riktigt populära i moppekretsar har jag förstått. Ibland säljs UB23S3 (Vespa GS) där choken på förgasaren är pluggad, men då brukar de bara skriva "funkar bra ändå"...)
/P
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Ja den är rätt lik den på bilden det fina med dessa förgasare är att de kan monteras i vafri vinkel, eftersom flottörhus sitter vridbart på förgasaren. En riktig snygg lösning.

Ja choken brukar nog gå åt fel håll, dvs nått man tryckr ner. På min är chokehålet förresten faktiskt också pluggad.

Man kan ifs prima lite extra genom att trycka ner flottören men det skulle innebära att man måste få bord sidokåpan varje gång.

Visste inte att den användes på Vespa GS, hur chokades dessa då?

/Aryan
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Det finns olika flottörhus, det som sitter på GS har inloppet i botten och är fäst i en sån vinkel att förgasaren bara kan monteras "liggande".
Choken är ett stort spjäll som sitter i ramen, efter gummibälgen.
/P
aryan wrote:Ja den är rätt lik den på bilden det fina med dessa förgasare är att de kan monteras i vafri vinkel, eftersom flottörhus sitter vridbart på förgasaren. En riktig snygg lösning.

Ja choken brukar nog gå åt fel håll, dvs nått man tryckr ner. På min är chokehålet förresten faktiskt också pluggad.

Man kan ifs prima lite extra genom att trycka ner flottören men det skulle innebära att man måste få bord sidokåpan varje gång.

Visste inte att den användes på Vespa GS, hur chokades dessa då?

/Aryan
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Så här brukar choken se ut annars.
Image
/P
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Wow vad snyggt, tack för bild och info! Min har bara en liten plasttratt och pluggat chokehål, så här ser den ut:

Image

Image

Jag hade också redan ett anpassat insug som är 24 mm invändigt, undrar om det räcker till en 24 mm förgasare eller om jag ska bora ut den mera? Fördelen med plasttratten är att jag kan behålla lambrettans original luftfilter.

Hittade nu en tråd om ställbart munstycke till den här http://www.2-takt.se/610/index.php?opti ... ew&id=6784

Image

Vill ha!
Image

Den ser inte ut att vara helt omöjligt att bygga en liknande själv med en passande banjo skruv och kanske ett vanligt ställbart munstycke som utgångspunt. Jag har gjort ett ställbart munstycke till min Citroen 2cv av en moppes ställbara munstycke och 2cv:n är nu flexifuel :-) Det vill jag också göra med Lambrettan.

/Aryan
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Oj nu sålde de en begagnad dellorto 19 UA med sån där ställbar munstycke för $257 !

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 0255672890

Vem betalar såna priser för en förgasare?

/Aryan
Post Reply