Hur viktigt är det?
Det verkar som om rätt tändstift för en omodifierad 150CC (GL -65) skall vara
t.e.x. NGK´s B6HS. Hur allvarligt är det att använda B7HS egentligen?
Borde jag låta bli eller kan det mer eller mindre kvitta?
undrar
/joakim
____________________________
Ganska ruffig Vespa 50R -75
Tändstift 150cc
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 76
- Joined: Tue 19 Oct 2004, 15:15
- Location: Sweden
- Contact:
I princip kvittar det väl, men byt ner dig om du märker att den blir mer svårstartad eller surar ner sig enligt tidigare spörsmål här. B7:an är ju till för att gå lite varmare (högre komp) än 6:an. Sommarstift för kanonvarma dagar kanske?
/Mr Tvärtom (Kör på vintern och river allt när våren kommer...)
/Mr Tvärtom (Kör på vintern och river allt när våren kommer...)
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Chainsaw Kid</i>
<br />I princip kvittar det väl, men byt ner dig om du märker att den blir mer svårstartad eller surar ner sig enligt tidigare spörsmål här. B7:an är ju till för att gå lite varmare (högre komp) än 6:an. Sommarstift för kanonvarma dagar kanske?
/Mr Tvärtom (Kör på vintern och river allt när våren kommer...)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
som sagt, inne i stan går den nog bättre med 6-stift, både renare och blir mer lättstartad.
man får inte glömma att motorn faktiskt sotar igen snabbare om den går surt och orent, vid rätt förbränningstemperatur har motorn en självrengörande effekt, men jag vet inte om ett steg hit eller dit påverkar så mycket.
7 stift kanske kan vara något för långa fullgaskörningar på motorväg, men då kan man också byta upp ett steg i huvudmunstycke för att hålla nere tempen.
Federico
<br />I princip kvittar det väl, men byt ner dig om du märker att den blir mer svårstartad eller surar ner sig enligt tidigare spörsmål här. B7:an är ju till för att gå lite varmare (högre komp) än 6:an. Sommarstift för kanonvarma dagar kanske?
/Mr Tvärtom (Kör på vintern och river allt när våren kommer...)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
som sagt, inne i stan går den nog bättre med 6-stift, både renare och blir mer lättstartad.
man får inte glömma att motorn faktiskt sotar igen snabbare om den går surt och orent, vid rätt förbränningstemperatur har motorn en självrengörande effekt, men jag vet inte om ett steg hit eller dit påverkar så mycket.
7 stift kanske kan vara något för långa fullgaskörningar på motorväg, men då kan man också byta upp ett steg i huvudmunstycke för att hålla nere tempen.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Chainsaw Kid</i>
<br />I princip kvittar det väl, men byt ner dig om du märker att den blir mer svårstartad eller surar ner sig enligt tidigare spörsmål här. B7:an är ju till för att gå lite varmare (högre komp) än 6:an. Sommarstift för kanonvarma dagar kanske?
/Mr Tvärtom (Kör på vintern och river allt när våren kommer...)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
som sagt, inne i stan går den nog bättre med 6-stift, både renare och blir mer lättstartad.
man får inte glömma att motorn faktiskt sotar igen snabbare om den går surt och orent, vid rätt förbränningstemperatur har motorn en självrengörande effekt, men jag vet inte om ett steg hit eller dit påverkar så mycket.
7 stift kanske kan vara något för långa fullgaskörningar på motorväg, men då kan man också byta upp ett steg i huvudmunstycke för att hålla nere tempen.
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Okej, tack för svar. Jag tolkar det som att jag har fel stift men det kommer inte att orsaka någon katastrof
Nått helt annat. Huvudmunstycke??? Var hittar man sådana, hittar inga på EM.
/joakim
____________________________
Ganska ruffig Vespa 50R -75
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Chainsaw Kid</i>
<br />I princip kvittar det väl, men byt ner dig om du märker att den blir mer svårstartad eller surar ner sig enligt tidigare spörsmål här. B7:an är ju till för att gå lite varmare (högre komp) än 6:an. Sommarstift för kanonvarma dagar kanske?
/Mr Tvärtom (Kör på vintern och river allt när våren kommer...)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
som sagt, inne i stan går den nog bättre med 6-stift, både renare och blir mer lättstartad.
man får inte glömma att motorn faktiskt sotar igen snabbare om den går surt och orent, vid rätt förbränningstemperatur har motorn en självrengörande effekt, men jag vet inte om ett steg hit eller dit påverkar så mycket.
7 stift kanske kan vara något för långa fullgaskörningar på motorväg, men då kan man också byta upp ett steg i huvudmunstycke för att hålla nere tempen.
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Okej, tack för svar. Jag tolkar det som att jag har fel stift men det kommer inte att orsaka någon katastrof

Nått helt annat. Huvudmunstycke??? Var hittar man sådana, hittar inga på EM.
/joakim
____________________________
Ganska ruffig Vespa 50R -75