Tändstift 150cc

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Jor El
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 76
Joined: Wed 30 Jun 2004, 22:57
Location: Sweden
Contact:

Tändstift 150cc

Post by Jor El »

Hur viktigt är det?

Det verkar som om rätt tändstift för en omodifierad 150CC (GL -65) skall vara
t.e.x. NGK´s B6HS. Hur allvarligt är det att använda B7HS egentligen?

Borde jag låta bli eller kan det mer eller mindre kvitta?

undrar
/joakim

____________________________
Ganska ruffig Vespa 50R -75
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 76
Joined: Tue 19 Oct 2004, 15:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Chainsaw Kid »

I princip kvittar det väl, men byt ner dig om du märker att den blir mer svårstartad eller surar ner sig enligt tidigare spörsmål här. B7:an är ju till för att gå lite varmare (högre komp) än 6:an. Sommarstift för kanonvarma dagar kanske?

/Mr Tvärtom (Kör på vintern och river allt när våren kommer...)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Chainsaw Kid</i>
<br />I princip kvittar det väl, men byt ner dig om du märker att den blir mer svårstartad eller surar ner sig enligt tidigare spörsmål här. B7:an är ju till för att gå lite varmare (högre komp) än 6:an. Sommarstift för kanonvarma dagar kanske?

/Mr Tvärtom (Kör på vintern och river allt när våren kommer...)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

som sagt, inne i stan går den nog bättre med 6-stift, både renare och blir mer lättstartad.

man får inte glömma att motorn faktiskt sotar igen snabbare om den går surt och orent, vid rätt förbränningstemperatur har motorn en självrengörande effekt, men jag vet inte om ett steg hit eller dit påverkar så mycket.

7 stift kanske kan vara något för långa fullgaskörningar på motorväg, men då kan man också byta upp ett steg i huvudmunstycke för att hålla nere tempen.



Federico
Jor El
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 76
Joined: Wed 30 Jun 2004, 22:57
Location: Sweden
Contact:

Post by Jor El »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Chainsaw Kid</i>
<br />I princip kvittar det väl, men byt ner dig om du märker att den blir mer svårstartad eller surar ner sig enligt tidigare spörsmål här. B7:an är ju till för att gå lite varmare (högre komp) än 6:an. Sommarstift för kanonvarma dagar kanske?

/Mr Tvärtom (Kör på vintern och river allt när våren kommer...)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
som sagt, inne i stan går den nog bättre med 6-stift, både renare och blir mer lättstartad.
man får inte glömma att motorn faktiskt sotar igen snabbare om den går surt och orent, vid rätt förbränningstemperatur har motorn en självrengörande effekt, men jag vet inte om ett steg hit eller dit påverkar så mycket.
7 stift kanske kan vara något för långa fullgaskörningar på motorväg, men då kan man också byta upp ett steg i huvudmunstycke för att hålla nere tempen.
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Okej, tack för svar. Jag tolkar det som att jag har fel stift men det kommer inte att orsaka någon katastrof ;-)

Nått helt annat. Huvudmunstycke??? Var hittar man sådana, hittar inga på EM.

/joakim

____________________________
Ganska ruffig Vespa 50R -75
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Post by Vespalun »

Hej!
Slå en signal till EM, dom har säkert hemma! Allt finns inte i web-katalogen.

//Leif

//Leif
Post Reply