Jag har blivit erbjuden att köpa en Vespa 50 runt 1965, problemet är att den saknar motor och framgaffel. Min fråga är:
Vågar jag köpa den ?
Finns det delar att få tagi utan att bli ruinerad?
Tack på förhand
kolla lite här så får du en prisuppfattning.Tommy L wrote:Hej alla duktiga Vespa ägare, jag är en nybliven ägaren till en LX 125.
Jag har blivit erbjuden att köpa en Vespa 50 runt 1965, problemet är att den saknar motor och framgaffel. Min fråga är:
Vågar jag köpa den ?
Finns det delar att få tagi utan att bli ruinerad?
Tack på förhand
hej,och jag har en motor utan ram å gaffelTommy L wrote:Man tackar för alla snabba svar, i och med att man är ny i denna sköna värld så tar man tacksamt emot alla svar.
Detta projekt är tänkt att genomföras med mina 2 grabbar vilket blir extra kul då alla senare kan köra den
Hur menar du? Du har ju identifierat den som en V5A2M 108708Tommy L wrote: Motorn har vi inte lyckats identifiera, det man kan läsa på blocket är V5A2M 108708.
så där såg den inte ut i sverige.kejj wrote:google sök ger denna bild: http://www.vespaclub.com/tecnica/1969-50R.jpg
lyset och blinkers kommer troligtvis från en vespa 50 special (om det är vespadelar) http://www.vespa-archiv.de/werbemateria ... cial_1.jpgTommy L wrote:Otroligt vad kunskap det finns här på forumet, det är tänkt att den ska tillbaka i originalskick med en lite roligare motor och 10" hjul, så det är väldigt intressant hur den ska se ut i och med att allt ligger i delar just nu.
Såg igår i en av lådorna fyrkantiga blinkers och ett fyrkantigt framlyse i plast, så det verkar som det har hamnat lite av varje i lådorna![]()
Jag saknar nav till 10" fälgarna, finns det att köpa eller får man leta det beg. ?
Vi ska försöka plocka fram alla motordelar i helgen och fotografera dom för att se om det är någon idé att renovera eller köpa en annan motor.
Ramnumret är förresten V5A1T 784534 eller 784834 svårt att utläsa.
Fortsattning följer....
den här länken har du säkert redan, men skickar om du skulle missat den:Tommy L wrote:Jag har sett att det är lite lätt ytrost på drev och kugg som sitter i blocket, är det någon man bara kan slipa bort eller bör man göra något annat?
Cylinder och kolv är tänkt att bli 75cc och ny koppling som passar till dito.
Däremot så saknas svänghjul så det blir att köpa nytt eller beg. fåt se vad som dyker upp.
Som sagt så finns det lite överflödigt på bordet, något fläkthjul, hydralrör samt något insugningsrör till något annan moped.