Ny vespaägare, ny medlem och en mängd dumma frågor!

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
SIGGE_1
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Mon 01 Sep 2008, 21:23
Location: Nära GBG, Sweden

Ny vespaägare, ny medlem och en mängd dumma frågor!

Post by SIGGE_1 »

Hej! Är nybliven Vespa ägare, köpte en igår 50cc och jag tror att det är en "smallframe" så jag hoppas att jag postet rätt.
Jag hoppas att ni har överenseende med att jag ställer en mängd korkade frågor men jag vet inte ens vad jag köpt riktigt.

Enligt den tidigare ägaren skall det vara en Vespa 50L,är det det? Enligt samma uppgiftslämnare skall den vara från -64?

Jag tar mig friheten att lägga en länk till en som ser likadan ut för jag förstår inte hur man postar bilder här.
http://www.blocket.se/vi/17717359.htm?ca=11_s



Den har iallafall stått i en lada ostartad i 12 år, jag hämtade den igår, rev förgasaren, kollade stift och brytare idag och matade den med lite startgas och en rengjord tank med ny bensin.
Med en löjligt skeptisk fru kickade jag och tror ni inte att den lilla gynnaren brummade igång!

Då jag ändå hade tänkt att riva ned den så mycket jag vågar körde jag en liten tur med den och allt fungerar.

En 35-åring med stort flin sitter här nu och vill veta mer. Mycket kan jag säkert söka mig fram till men jag måste veta vad det är jag har först.
Eftersom jag läst så mycket jag hunnit här på forumet har jag förstått att det som ni inte vet här är knappast värt att veta.

Till frågorna:
- Vad är det jag har köpt?

-Var ser jag serie och motornummer så jag kan kolla detta mot årsmodellstabell? (behövs snarast då den skall försäkras)

-Skall det inte sitta en kromad list runt själva "skölden"

-Där det sitter bilmattor vid fötterna idag vill jag ha sådana där fina lister som andra vespor har, vilka skall vara till denna vespa?

-Hur tusan är det tänkt att man skall komma åt att meka med något? Skall man ligga på mage eller ställa upp vespan på ett arbetsbord?

-Var får jag tag på en halv ny bakfälg? den är som ett ägg på ena sidan

-Moppen är fantastiskt slö, vad river man isär? Sätter det sig skit i utblås, ljuddämpare som på mina gamla moppar eller är de så slöa som standard (skall bara fin åka så farten spelar ingen roll men det är ju kul att komma upp för backar och slippa bli omcyklad).

-Vill inte ha limpa utan en sadel och pakethållare så småningom, var köpa?

-Hur lägger jag upp bilder här så ni kan se vad det är jag köpt?

-Var köper jag delar billigast, i GBG på EM scooter eller på nätet?

Känner att jag egentligen skulle behöva prata med någon entusiast och gärna få se en "färdigrenoverad i verkligheten, är det några träffar på gång i GBG området?



Är väldigt tacksam för alla svar// Sigge
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Ram- resp. motornummer:

Image
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

favorit i repris; hur laddar man upp bilder, har glömt?)

Frustrerande, jag vet! Har nyss lärt mig:
- Anpassa bilbredden till maximalt 600.

- Ladda upp en bild från din dator och lägg ut på nätet hos www.imageshack.us

Image
- Välj "resize image 320x240 (for websites and email)"

- Kopiera URL-länken i "Hotlink for forum (1)" och klistra in i meddelanderutan på SSK-forumet.

V H


nummer:
http://www.scooterhelp.com/serial/ves.s ... mbers.html
Last edited by fritte on Tue 02 Sep 2008, 22:16, edited 1 time in total.
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Re: Ny vespaägare, ny medlem och en mängd dumma frågor!

Post by bufflig »

SIGGE_1 wrote:Hej! Är nybliven Vespa ägare, köpte en igår 50cc och jag tror att det är en "smallframe" så jag hoppas att jag postet rätt.
Jag hoppas att ni har överenseende med att jag ställer en mängd korkade frågor men jag vet inte ens vad jag köpt riktigt.

Enligt den tidigare ägaren skall det vara en Vespa 50L,är det det? Enligt samma uppgiftslämnare skall den vara från -64?
Ja, det är en smallframe, så du har postat helt rätt, välkommen :)

50L och 50N skiljer sig tydligast på att 50L har limpa ("singellimpa") medan 50N har enkelsadel. 50L har också en påpressad aluminiumlist på benskölden. -64 stämmer antagligen inte, men det ser du på www.scooterhelp.com så snart du har lokaliserat dina ram/motornummer enligt pakas bild.
Jag tar mig friheten att lägga en länk till en som ser likadan ut för jag förstår inte hur man postar bilder här.
http://www.blocket.se/vi/17717359.htm?ca=11_s
Det ser ut som en 50L på bilden, färgen stämmer också.
Till frågorna:
- Vad är det jag har köpt?

-Var ser jag serie och motornummer så jag kan kolla detta mot årsmodellstabell? (behövs snarast då den skall försäkras)
Ram och motornummer kommer att ge dig svaren, kolla in www.scooterhelp.com och www.smallframes.com
-Skall det inte sitta en kromad list runt själva "skölden"
Om det är en V50L, ja en aluminiumlist. Det finns påskruvbara kromlister att köpa som är lättare att sätta dit och snyggare (jag tror vespan på din bild har en sådan).
-Där det sitter bilmattor vid fötterna idag vill jag ha sådana där fina lister som andra vespor har, vilka skall vara till denna vespa?
Det beror på om det är en 50L eller 50N och årsmodell. www.sip-scootershop.com har alla möjliga golvlister och också listningar av vad de passar till, så när du vet vad det är för modell är det bara att beställa där. EM scooters kan också ha om du frågar där och vet vilken sort.
-Hur tusan är det tänkt att man skall komma åt att meka med något? Skall man ligga på mage eller ställa upp vespan på ett arbetsbord?
Enklare mek - kravla på golvet, större mek - arbetsbord/mc-lyft eller liknande. Motorjobb innebär allt som oftast att ta ur motorn och jobba med den på en bänk.
-Var får jag tag på en halv ny bakfälg? den är som ett ägg på ena sidan
EM scooters eller SIP eller annan scootershop. Men du får nog köpa en hel fälg.
-Moppen är fantastiskt slö, vad river man isär? Sätter det sig skit i utblås, ljuddämpare som på mina gamla moppar eller är de så slöa som standard (skall bara fin åka så farten spelar ingen roll men det är ju kul att komma upp för backar och slippa bli omcyklad).
V50 orginal är slö, men sotar du den och fixar upp den i bra skick brukar den gå lite bättre (dock sällan mer än 30 km/h utan trim). Sök på forumet så finns det massor av trådar om V50-trim. och renovering.
-Vill inte ha limpa utan en sadel och pakethållare så småningom, var köpa?
V50L ska ha limpa. Ny singelsadel till V50N kan vara klurig att få tag på ny, vet inte var, tyvärr. Beganat på ebay eller scooterklubbens marknad är väl det vanligaste sättet.
-Var köper jag delar billigast, i GBG på EM scooter eller på nätet?
EM ger service och är bra/trevliga, nätbutiker i tyskland etc är oftast billigast. De flesta brukar blanda, tror jag.

Lycka till!
SIGGE_1
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Mon 01 Sep 2008, 21:23
Location: Nära GBG, Sweden

Fler frågor

Post by SIGGE_1 »

Tack så hemskans för alla svar.
Har kollat upp med hjälp av ramnummer nu och jag har tydligen köpt en Vespa 50L från 1970.
På ramen: V5A1T

Det konstiga är att jag inte får träff på motornummret då jag söker på scooterhelp, vill kolla så motorn är original. På motorn står det uppifrån och ned:
#392104#
V5A1M
VoV1390 eller VoV1399 (svårt att se)
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Hej!

Grattis till lyxmodellen V50L :) Det står nog VoV 1390, det är svenska mopedtypbeteckningen (VoV står för Väg och Vattenverket eller något sådant). Motornumret är för lågt, kan det vara att första siffran i själva verket är något annat, typ en 5:a eller en 8:a? De brukar kunna vara ruskigt svårlästa ibland.

Angående kromlisten kan man titta på denna bild. Till vänster är min flickväns V50L med den klämda orginallisten i aluminium, till höger en påskruvad kromlist (lättmonterad). En sådan skruva-på-list finns säkert på EM (tror primmyns kommer därifrån). De kan även tänkas ha klämlisten, men du måste låna specialverktyg för att få dit en sådan också (inte helt enkelt att få snyggt dessutom):
Image
SIGGE_1
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Mon 01 Sep 2008, 21:23
Location: Nära GBG, Sweden

Ett par bilder på min nya vän.

Post by SIGGE_1 »

Image

Image
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Post by Thomas »

Snygg.. Mycket röd..du råkar inte ha en bild eller två på den fina motorn...
Så vi kan se lyx modellens innersta.... :grin: :P :grin:
Ursäkta jag såg just att du blivt med här... om du hiner och har lust...
SIGGE_1
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Mon 01 Sep 2008, 21:23
Location: Nära GBG, Sweden

Post by SIGGE_1 »

Thomas wrote:Snygg.. Mycket röd..du råkar inte ha en bild eller två på den fina motorn...
Så vi kan se lyx modellens innersta.... :grin: :P :grin:
Ursäkta jag såg just att du blivt med här... om du hiner och har lust...


Ja, den är onekligen väldigt, väldigt röd. Någon har varit lite för glad med lacksprutan....
Den skall lackas om men jag lurar på var man får tag på rätt originalkulör och om jag skall lacka själv eller lämna bort....

Funderar också på om jag skall göra en varsam renovering av motorn eller trimma direkt, har inte fått någon riktig uppfattning om hur en frisk motor av min sort går, nu är den tokslö vilket säkert har sina förklaringar då den stått still i 12år i en lada men kanske även en renoverad originalmotor är för slö.

Om man ändå klyver den kanske man skulle passa på att byta vev?

Vill inte ha en supersnabb men 50-60-70 hade ju passat fint.

Någon som kan ge en hint om hur en frisk originalmotor går, gör den t.ex 40km/h och sackar lite i motlut eller går det ännu långsammare?

Rekommenderat trimkit om man vill ha den ungefär som en puch dakota med pluggdrag och filat utblås? :grin:
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Min flickväns -69'a (på tidigare bild i tråden) har färgen PPG PIA802, det ska valfri lackerare kunna fixa. Dock kan jag inte garantera att den färgen fortfarande användes -70, jag har ingen fullständig information efter -69. Den ser mindre orange ut när den är nylackad (PIA802 altså), vespan på bilden har 39 år gammal rejält patinerad orginallack.

Orginal gör de tidiga V50 30 på sin höjd. På EM's hemsida finns en bra trimguide med olika lämpliga steg: http://www.emscooters.se/webshop/mektip ... sp?mekId=5
SIGGE_1
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Mon 01 Sep 2008, 21:23
Location: Nära GBG, Sweden

Post by SIGGE_1 »

bufflig wrote:Min flickväns -69'a (på tidigare bild i tråden) har färgen PPG PIA802, det ska valfri lackerare kunna fixa. Dock kan jag inte garantera att den färgen fortfarande användes -70, jag har ingen fullständig information efter -69. Den ser mindre orange ut när den är nylackad (PIA802 altså), vespan på bilden har 39 år gammal rejält patinerad orginallack.

Orginal gör de tidiga V50 30 på sin höjd. På EM's hemsida finns en bra trimguide med olika lämpliga steg: http://www.emscooters.se/webshop/mektip ... sp?mekId=5
Får man fråga om flickvännens V50 har fått något trim, isåfall vad och prestanda?
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Hennes motor är orginal, men på en annan V50-motor satte jag i italiensk orginalvev och primärutväxling (enligt EM's rek.) + bestyckade om förgasaren. Med 9-tums hjul gjorde vespan med den motorn kanske 45-50 knyck (ytterst tveksam hastighetsmätare).
Hank
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 17
Joined: Mon 23 Jun 2008, 22:25
Location: Ängelholms kommun

Post by Hank »

Får man bryta in här?

Min (eller egentligen Hustruns) V50R är från 1975. Den är såvitt jag vet helt original och gör drygt 40 km/h på slät väg. Allt enligt moppens egen hastighetsmätare. Bättre än vad jag hört om andra V50, men lite mer hade ändå varit önskvärt för att ha den som jobbpendlarmoped.
Skulle det göra någon nytta med en annan cylinder och topp + större munstycke?
Jag vill ogärna klyva motorn. Förutom lite bristande prestanda går den perfekt, är helt tät och startar vanligtvis på första kicken.

Moppen var ett storslaget fynd. Klarblå, utmärkt skick, under 700 mil och vi fick den för (trumvirvel...) 1 500 kronor.
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Inget vettigt trim utan att byta vev, det är den bittra sanningen om vespa 50 :(. Insugsdurationen är absurt förminskad genom den "svenska" veven för att få ner effekten till en hästkraft, vilket också ger motorn en karaktär som minst av allt kan kallas sportig :).
SIGGE_1
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Mon 01 Sep 2008, 21:23
Location: Nära GBG, Sweden

Post by SIGGE_1 »

bufflig wrote:Inget vettigt trim utan att byta vev, det är den bittra sanningen om vespa 50 :(. Insugsdurationen är absurt förminskad genom den "svenska" veven för att få ner effekten till en hästkraft, vilket också ger motorn en karaktär som minst av allt kan kallas sportig :).
Kan någon på ett enkelt sätt förklara hur veven påverkar, vad skiljer en trimvev från en original?

har bara "bonntrimmat" tidigare och då är ju det lite lättare att förstå... större hål= mer soppa=mer fart.
Mvh // Sigge
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

SIGGE_1
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Mon 01 Sep 2008, 21:23
Location: Nära GBG, Sweden

Post by SIGGE_1 »

Tackar, tackar. Helt grymt!
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
Post Reply