Ryckig gång ny X-max 250

Här kan ni diskutera allt som rör s.k. "maxiscootrar"
Post Reply
Lauritz
Drömmare
Drömmare

Ryckig gång ny X-max 250

Post by Lauritz »

Min nya Yamaha X-max 250 går ojämnt. Det är enligt Yamaha drivremmen som klättrar ojämnt på diskarna. Dom påstår att iget kan göras åt detta och att det är normalt.
Jag har svårt att tro att den skall rycka så kraftigt att det är kalrt störande. Det borde även påverka väggreppet.
Cyckeln har nu gått 200 mil.

Vad sägs? Skall jag acceptera detta?

mvh
LAuritz

I höstas besökte jag säljaren en gång till och fick då beskedet att detta var lika på alla cyklar av denna typen.
Jag bytte då till en Burgman 400, vilket är en helt annan "piece of cake"
:)
mvh
Lauritz
Last edited by Lauritz on Tue 16 Feb 2010, 12:56, edited 1 time in total.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Ryckig gång ny X-max 250

Post by Hedge »

Nej. En variator ska aldrig rycka under det att remmen rör sig över skivorna. Speciellt inte om den bara gått 200 mil. Andra automatåkare kan säkert stämma in här. Klart, jag har aldrig åkt en 250 X-max, men om den inte har en helt annan konstruktion än alla andra automatare jag kört, så gäller det ovanstående.

Antagligen ligger det fett eller massor med remdamm på någon av remskivorna och detta orsakar ryckigheten. Andra orsaker kan vara defekt rem, defekta kopplingsbackar (om det är vid start från stillastående som den rycker), skev remskiva bak eller defekt mottrycksfjäder.

Klart garantijobb om du frågar mig.

/Guran
Lauritz wrote:Min nya Yamaha X-max 250 går ojämnt. Det är enligt Yamaha drivremmen som klättrar ojämnt på diskarna. Dom påstår att iget kan göras åt detta och att det är normalt.
Jag har svårt att tro att den skall rycka så kraftigt att det är kalrt störande. Det borde även påverka väggreppet.

mvh
LAuritz
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Ryckig gång ny X-max 250

Post by Federico »

Lauritz wrote:Min nya Yamaha X-max 250 går ojämnt. Det är enligt Yamaha drivremmen som klättrar ojämnt på diskarna. Dom påstår att iget kan göras åt detta och att det är normalt.

mvh
LAuritz
Be dem om att få provköra en eller flera andra likadana, eller åk och provkör hos någon handlare utan att säga vad du vill kolla. Känns alla lika ryckiga är det kanske "normalt", går de jämt och fint... reklamera
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Det låter som en garantifråga, var är den köpt? :sad:
Kontakta generalagenten!
Alex
Nybörjare
Nybörjare

Post by Alex »

Irriterande, min går som en klocka, reklamera! :smile: