Nu får ni experter hjälpa mig igen!
Min motor är en PX125 78-83 och det var brytare och nu har jag inhandlat en brytarlös tändplatta ifrån en entusiast i Scooterklubben.
Vad jag förstår så vad det standard på PX'n men dock inte på min "pedant" renoverade Vietnam moppe
Vad behöver bytas mer? CDI box köper jag på fredag ifrån EM scooters men vad mer behövs?
Skulle tro att du behöver ett nytt PX svänghjul . Kolla först så de inte bara bultat på ett nytt svänghjulscentrum med "nock" för brytarna på ett vanligt PX svänghjul. Du ser det på att två magneter går ut en bit så de täcker pick-upens två metallspår när tändpulsen ska komma
Vet tyvärr inte om du även måste byta vevparti för att detta svänghjulet ska passa.
mvh/HB
VespaGBG wrote:Nu får ni experter hjälpa mig igen!
Min motor är en PX125 78-83 och det var brytare och nu har jag inhandlat en brytarlös tändplatta ifrån en entusiast i Scooterklubben.
Vad jag förstår så vad det standard på PX'n men dock inte på min "pedant" renoverade Vietnam moppe
Vad behöver bytas mer? CDI box köper jag på fredag ifrån EM scooters men vad mer behövs?
[quote="henrikborjeson"]Skulle tro att du behöver ett nytt PX svänghjul . Kolla först så de inte bara bultat på ett nytt svänghjulscentrum med "nock" för brytarna på ett vanligt PX svänghjul. Du ser det på att två magneter går ut en bit så de täcker pick-upens två metallspår när tändpulsen ska komma
Vet tyvärr inte om du även måste byta vevparti för att detta svänghjulet ska passa.
mvh/HB
Okej! Tack! Det sitter ett Ducati svänghjul på den nu? Hjälper det något?
Jag får kolla om det sitter "nock" för brytarna imorgon.
Byta vevparti låter ju skitkul?
Hmmm! Det är bara det att reservhjulet på min "Vietnamesiska" Vespa sitter under styret!
Det blir nog ett litet detektivarbete att finna stället dom har placerat den?
Eller menar du verkligen att den sitter där även om reservhjulet är placerat där det är?
det finns en version av P125X med brytare så det behöver inte vara något som är modifierat på din motor. se bildlänk nedan. svänghjulet verkar vara lika. sprängskissen visar båda versionerna av tändplatta.
det finns en version av P125X med brytare så det behöver inte vara något som är modifierat på din motor. se bildlänk nedan. svänghjulet verkar vara lika. sprängskissen visar båda versionerna av tändplatta.
VespaGBG wrote: Det innebär att jag eventuellt kan använda samma svänghjul?
Titta in på magneterna och ta ett foto på det stället där två av desamma överlappar med en liten tunga.
Om alla magneterna är lika och det inte finns ett överlapp så funkar inte svänghjulet till brytarlöst.
Dock är det inte svårt att hitta beg. delar till PX-motorer.
VespaGBG wrote: Det innebär att jag eventuellt kan använda samma svänghjul?
Titta in på magneterna och ta ett foto på det stället där två av desamma överlappar med en liten tunga.
Om alla magneterna är lika och det inte finns ett överlapp så funkar inte svänghjulet till brytarlöst.
Dock är det inte svårt att hitta beg. delar till PX-motorer.
Tack! Jag var nere i garaget och kikade. Alla magneter på svänghjulet är likadana så det innebär att jag får byta detta också?
Så om jag summerar detta så behöver jag:
Brytarlös tändplatta (redan inköpt)
Nytt svänghjul
CDI box