Brytarlös tändning

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Holpe
Drömmare
Drömmare

Brytarlös tändning

Post by Holpe »

Är det någon som har erfarenhet av att konvertera till brytalöst tändsystem på en V50? Har funderingar på det och skulle gärna vilja ha tips och ev. erfarenheter av det. Har tittat lite på nedanstående "konverterings-kit" hos SIP.

Conversion kit HP4 ignition PK

small cone, without battery
incl. regulator, CDI, HP4 fly-
wheel and backplate
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Har ingen erfarenhet av kittet http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... p?ID=18934 men det verkar lockande, man får troligtvis även en 80W generator på köpet.

Image

/Aryan
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Kör med det på min primavera. Funkar bra, men idioterna på sip har en otrevlig vana att skicka med 6-volt regulatorer med deras kitt. Så du får fortfarande bara 6 volt till elsystemet. Om du inte beställer en 12v regulator också... Har köpt 2 kitt från sip och båda gångerna fick jag med 6v regulator... Vet inte vad det är för fel i huvet på dom...
animalboy
Nybörjare
Nybörjare

Post by animalboy »

Är helt okunnig på det här med brytarlös tändning, så vad är fördelen med det hela?
får man ut mer av motorn? måste men göran några större ingrepp för att montera det ?
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Man får väl inte ut något mer av motorn, men trimmar man den ordentligt så ska brytartändning kunna ha problem att hänga med vid väldigt höga varv och därför brukar man montera brytarlöst. Den är väl mer pålitlig också... Du får väl byta tändplatta och svänghjul...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Bustamente wrote:Kör med det på min primavera. Funkar bra, men idioterna på sip har en otrevlig vana att skicka med 6-volt regulatorer med deras kitt. Så du får fortfarande bara 6 volt till elsystemet. Om du inte beställer en 12v regulator också... Har köpt 2 kitt från sip och båda gångerna fick jag med 6v regulator... Vet inte vad det är för fel i huvet på dom...
beror inte det på att tyskarna har blinkers m.m. på alla sina V50, ET3:or och Primmys. Då fungerar elsystemet bolt on utan att man måste byta reläer, glödlampor m.m.
animalboy wrote:Är helt okunnig på det här med brytarlös tändning, så vad är fördelen med det hela?
får man ut mer av motorn? måste men göran några större ingrepp för att montera det ?
det här sip-kitet verkar ju vara för lilla konan, annars var ju en av anledningarna till att köra brytarlöst just det att man satte i en PK vev med kraftigare svänghjulskona. det är ju inte så ovanligt att den lilla konan går av om jag har förstått rätt. (minns GBG R&R racingen 1999...)
Federico
Post Reply