Som rubriken lyder, vad är det för skillnad på dessa båda?
Vore ju kanon om någon kunnig skulle kunna lägga upp lite lathund till skillnader mellan olika modeller. Och då inte bara skillnader i motorer utan också utseenden osv.
Hittade denna sida http://www.cavetto.com/vespa/vespalist.htm men det är ju precis samma specifikationer på PX som på P-modellen.
Jag stjäl stolt från Olof Franssons artikel i Scooteristen #42
P200E fanns 1977 till 1982 och var en helt ny vespa med 12V elsystem, inbyggda blinkes i chassiet och kantigare look. 1983 la man till ett X men förutom en annorlunda blinkersomkopplare var skillanderna små mellan P och PX "alt" som tyskarna kallar den. Någonstans har jag för mig att det är modifierat en del på cylindern och toppen vilket gjorde PX lite svagare men det kan ha varit begränsade serier för vissa marknader.
1984 kom "nya PX" även kallad Lusso, Acrobaleno och så småningom EFL. Nu har PX automatisk oljeinblandning, önny kantigare styrhuvud, tankmätare, ny infästnign för sidokåpan, större handskfack och en uppdaterad växellåda som minskar risken för hoppande växlar. 1999 fick den skivbrom och jag tror att det var kring 93 som elstarten kom.
Sen är det ju skillnader även på hur mycket effekt de har, eller det kanske bara är P200'an som har Rally-cylindern, och inte P200E?
Mvh
Guran
henrikborjeson wrote:Jag stjäl stolt från Olof Franssons artikel i Scooteristen #42
P200E fanns 1977 till 1982 och var en helt ny vespa med 12V elsystem, inbyggda blinkes i chassiet och kantigare look. 1983 la man till ett X men förutom en annorlunda blinkersomkopplare var skillanderna små mellan P och PX "alt" som tyskarna kallar den. Någonstans har jag för mig att det är modifierat en del på cylindern och toppen vilket gjorde PX lite svagare men det kan ha varit begränsade serier för vissa marknader.
1984 kom "nya PX" även kallad Lusso, Acrobaleno och så småningom EFL. Nu har PX automatisk oljeinblandning, önny kantigare styrhuvud, tankmätare, ny infästnign för sidokåpan, större handskfack och en uppdaterad växellåda som minskar risken för hoppande växlar. 1999 fick den skivbrom och jag tror att det var kring 93 som elstarten kom.
Hmm... inte alldeles lätt det här.
Om jag vill ha en Vespa där inte växlarna hoppar ur och som dessutom har automatisk oljeblandning så bör jag köpa en som är från -84 eller framåt.
moorflax wrote:Hmm... inte alldeles lätt det här.
Om jag vill ha en Vespa där inte växlarna hoppar ur och som dessutom har automatisk oljeblandning så bör jag köpa en som är från -84 eller framåt.
växlarna hoppar inte ur på äldre vespor heller, har kört många år med en p200 låda och massor med trim.
det handlar om att ha en rätt shimsad växellåda, fresha drev, nytt växelkors och kanske viktigast av allt; en tight växelbox utan glapp.
har man allt detta och växlar på ett vettigt sätt så håller det.
nya lådan är bättre på det sättet att man kan köra längre innan slitage ger dåligt resultat, d.v.s det går att köra med ett halvdåligt kors eller glapp utan att växeln hoppar.
Kom den uppdaterade vaxelladan verkligen redan -84? Har for mig att nagon nagon gang namnde att den kom kring -90...
Jag ar hur som helst toknojd med den nya typen av vaxelkors som PX-motorn har; har kort jag vet inte hur langt under 3 ar med den ladan utan nagra som helst problem med ladan. Min SS at ett vaxelkors per sasong, korrekt shimsad...
victor wrote:Kom den uppdaterade vaxelladan verkligen redan -84? Har for mig att nagon nagon gang namnde att den kom kring -90...
Jag ar hur som helst toknojd med den nya typen av vaxelkors som PX-motorn har; har kort jag vet inte hur langt under 3 ar med den ladan utan nagra som helst problem med ladan. Min SS at ett vaxelkors per sasong, korrekt shimsad...
tyvärr är det så att om tidigare ägare kört med dåligt kors eller dålig växelbox under en tid så förstörs hela lådan till slut, dreven rundas av och hela "mainshaften" = "bakaxeln " slits ut. till slut är det ny växellåda som gäller, växelkorsbyte och shimsning hjälper inte. därför är det bra att byta små billiga slitdelar med jämna mellanrum så håller det länge och blir billigare.
nya lådan är givetvis bättre, men det är inte så att alla gamla lådor är värdelösa och hoppar hela tiden.
patrikgrann wrote:Nya växellådan vill jag minnas kom -86.
Rätta mig om jag har fel.
Men när kom då den "nya" nya lådan som hade packboxarna annorlunda monterade och ett litet hål i motorblocket?
Annars trodde jag att den nya lådan hade fasade drev som gjorde att växelkorset låg stadigare när lådan belastades och att denna kom med första Lusso-modellen. SC Köln har i alla fall bara en uppsättning drev till PX Lusso bakaxeln.
Håller med Fredrik om att en väl shimsad låda som inte fått slitas ner ska inte ge några problem.
Stjäl tillbaka min tråd
Just nu på Blocket finns det en 81:a för 12600, en till 81:a för 15000, en 83:a för 13000, 93:a för 18000 och en 98:a för 19500:-
Beror lite på vad du vill ha! Spontant skulle jag välja 93-an eller 98-an för att de har separatsmörjning, du fyller tvåtaktsolja i en särskild tank istället för att blanda den i bensinen vid varje tankning. Kom 1984, förenklar livet rejält.
/jens
Snabba svar, man tackar!
Fler åsikter önskas
Visst vore livet lite enklare med separatsmörjning men samtidigt så är de ju lite dyrare.
Men kanske är det värt det? Det är ju trots allt förhållandevis lite pengar och de sjunker väl inte så mycket mer i värde om man håller efter dem?
Anade att jag skulle få mothugg här Det var detta jag menade med "vad du vill ha", maximal retrokänsla eller maximal bekvämlighet. Ska du bara köra den korta sträckor varma sommardagar håller jag med Federico
Den lär hålla priset rätt bra om du sköter den och förvarar den inomhus så den inte rostar. /jens
jencla wrote:Anade att jag skulle få mothugg här Det var detta jag menade med "vad du vill ha", maximal retrokänsla eller maximal bekvämlighet. Ska du bara köra den korta sträckor varma sommardagar håller jag med Federico
Den lär hålla priset rätt bra om du sköter den och förvarar den inomhus så den inte rostar. /jens
Jag vill ha både maximal retrokänsla och bekvämlighet såklart
Tanken är jag ska åka de 1,2 milen till jobbet varje dag från april till november(eller nåt sånt).
Jag vill oxå kunna ta någon längre sväng ibland.
det där med manuell blandning av olja i bensinen, är det verkligen jobbigt? den dagen automatisk tankning kommer, då kan jag se en skillnad, men att hälla i en skvätt när man ändå måste öppna sadel, skruva av lock, välja oktantal, fylla upp, och så på med allt igen. oljan är ju bara en liten del extra i tankproceduren.
väljer du att lägga en halv minut extra varje gång du tankar så får du:
1. en Veteran inom ett par år (skattebefriad, billigare försäkring m.m.)
2. en "Version 1" av scootervärldens troligvis mest populära fordon (P/PX), dessutom med lågt miltal och vad jag kan se originallack.
3. en snyggare Vespa än PX versionerna, mjukare styre, mjukare tutkåpa
Den silverfärgade, lätt!
Och pruta på den. Nu är det fel säsong att sälja och rätt att köpa.
Är lacken något risig har du världens chans att sätta en egen profil på den. De tidiga modellerna är ju något mjukare i formerna, och snyggare.
Men samtidigt om du vill ha den lite mjukare framtutskåpan finns det väl
ersättningsmjukakåpor att köpa till de lite nyare modellerna?
1800 mil är inte heller så långt.
Dom vita går fetbort om du inte vill lackera om hela scootern.
moorflax wrote:Snabba svar, man tackar!
Fler åsikter önskas
Visst vore livet lite enklare med separatsmörjning men samtidigt så är de ju lite dyrare.
Men kanske är det värt det? Det är ju trots allt förhållandevis lite pengar och de sjunker väl inte så mycket mer i värde om man håller efter dem?
Frederico talar kloka ord. En fin, tidig P är inte att förakta.
/G
Federico wrote:det där med manuell blandning av olja i bensinen, är det verkligen jobbigt? den dagen automatisk tankning kommer, då kan jag se en skillnad, men att hälla i en skvätt när man ändå måste öppna sadel, skruva av lock, välja oktantal, fylla upp, och så på med allt igen. oljan är ju bara en liten del extra i tankproceduren.
väljer du att lägga en halv minut extra varje gång du tankar så får du:
1. en Veteran inom ett par år (skattebefriad, billigare försäkring m.m.)
2. en "Version 1" av scootervärldens troligvis mest populära fordon (P/PX), dessutom med lågt miltal och vad jag kan se originallack.
3. en snyggare Vespa än PX versionerna, mjukare styre, mjukare tutkåpa
Hedge wrote:Frederico talar kloka ord. En fin, tidig P är inte att förakta.
/G
Absolut, men jag tycker även Klingen har en poäng i att man faktiskt kan byta ut tutkåpor och annat.
Det som är roligt med Vespor är ju att det finns så mycket delar och tillbehör. Ganska enkelt att få en personlig stil.
Lite lite trist att just 81:an finns i Helsingborg, 55 mil ifrån mig.
Men men... tåg ner och sen stanna på halva vägen hem och övernatta. Den går väl inte in i en Golf kombi va?
Jag lutar mer och mer åt en P, och som Klingen säger så är det ju prutläge nu.