Den moderna silverpilen(?)

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
PapaD
Entusiast
Entusiast
Posts: 171
Joined: Mon 26 May 2008, 11:32
Location: Karlskoga

Den moderna silverpilen(?)

Post by PapaD »

Jag sätter ett litet frågetecken på rubriken, vilket jag kommer återkomma till.
Jag har kört hojar sedan jag var sexton, vilket är tjugofem år sedan, men Innovan jag skaffat lyckades verkligen förvåna mig den här veckan. Normalt kör jag Innovan på grusväg en mil och därefter 70-50 sträcka en mil tur och retur till jobbet, så jag brukar inte beröras av fartvindar. Den här veckan har jag dock kört landsvägen till jobbet. Minsta vindpust och den har svårt att hålla sig över 90, litet motlut på det så kan man hamna på fel sida av 80 med full skruv. Jag har aldrig, förrän nu, krökt på ryggen för det utan muttrat litet och hållt fokus i backspeglarna. Men så i torsdags när jag skjutsade in äldsta sonen så gjorde den lätt 100 km/h nästan hela vägen in. Jag satt med hakan nedanför visiret på Jethjälmen och bara häpnade. Medvind! Lämnade pojken på hans destination och körde hem. 80 km/h... Då lade jag hakan framför styret (jag är 191 cm...) och höll 95-100 hela vägen hem!!! Otroligt!!! Jag måste ordna med foto när jag sitter så, det kan inte se klokt ut. Men eftersom det spelar sådan otrolig roll så har jag kört fram och tillbaks 8 gånger till som en liten fartgalen sextonåring och det är inte klokt vilken skillnad det gör. Upp till nära 20 km/h i skillnad, 20%.
Jag har en vän som var ung på sextitalet och jag pratade med honom idag. Han kände igen sig direkt när jag förde saken på tal. "Det var precis som med min [Husqvarna] Silverpil jag hade. Alla som hade sådana körde den liggande med näsan mot styret." Tydligen hade även den 9 hk, precis som Innovan. Jag kan inte minnas att min Honda Twin var i närheten av så vindkänslig, men jag kanske alltid tankpressade på den tiden. Det var ju ett tag sedan.
Så Innovabröder och ev. tystlåtna systrar på det här forumet, upplev tidsresan till 60-talet och lägg näsan i hastighetsmätaren och njut av farten. 107 km/h på rak väg idag!!!!

Frågetecknet jag har om Innovan som Silverpil är att Hva gjorde sin maskin 24 kg lättare för 53 år sedan...Tycker kanske inte Innovan riktigt matchar smålänningarnas ingenjörsbedrift.
mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
mejiro
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Tue 15 Jul 2008, 09:03
Location: Stockholm

Post by mejiro »

Jag upplever också att vinden påverkar toppfarten mycket mer än vikten. Om jag kör själv eller vi åker två på min GTS 125 (15 hp) gör inte så mycket på toppfarten, men om det är kraftig motvind så märks det däremot tydligt. De som jagar höga toppfarter på Vespa brukar finna att scootern går snabbast med en flyscreen monterad, dvs den lilla vindrutan.
servin
Drömmare
Drömmare
Posts: 8
Joined: Tue 05 May 2009, 16:11
Location: skåne

Re: Den moderna silverpilen(?)

Post by servin »

PapaD wrote:Jag sätter ett litet frågetecken på rubriken, vilket jag kommer återkomma till.
Jag har kört hojar sedan jag var sexton, vilket är tjugofem år sedan, men Innovan jag skaffat lyckades verkligen förvåna mig den här veckan. Normalt kör jag Innovan på grusväg en mil och därefter 70-50 sträcka en mil tur och retur till jobbet, så jag brukar inte beröras av fartvindar. Den här veckan har jag dock kört landsvägen till jobbet. Minsta vindpust och den har svårt att hålla sig över 90, litet motlut på det så kan man hamna på fel sida av 80 med full skruv. Jag har aldrig, förrän nu, krökt på ryggen för det utan muttrat litet och hållt fokus i backspeglarna. Men så i torsdags när jag skjutsade in äldsta sonen så gjorde den lätt 100 km/h nästan hela vägen in. Jag satt med hakan nedanför visiret på Jethjälmen och bara häpnade. Medvind! Lämnade pojken på hans destination och körde hem. 80 km/h... Då lade jag hakan framför styret (jag är 191 cm...) och höll 95-100 hela vägen hem!!! Otroligt!!! Jag måste ordna med foto när jag sitter så, det kan inte se klokt ut. Men eftersom det spelar sådan otrolig roll så har jag kört fram och tillbaks 8 gånger till som en liten fartgalen sextonåring och det är inte klokt vilken skillnad det gör. Upp till nära 20 km/h i skillnad, 20%.
Jag har en vän som var ung på sextitalet och jag pratade med honom idag. Han kände igen sig direkt när jag förde saken på tal. "Det var precis som med min [Husqvarna] Silverpil jag hade. Alla som hade sådana körde den liggande med näsan mot styret." Tydligen hade även den 9 hk, precis som Innovan. Jag kan inte minnas att min Honda Twin var i närheten av så vindkänslig, men jag kanske alltid tankpressade på den tiden. Det var ju ett tag sedan.
Så Innovabröder och ev. tystlåtna systrar på det här forumet, upplev tidsresan till 60-talet och lägg näsan i hastighetsmätaren och njut av farten. 107 km/h på rak väg idag!!!!

Frågetecknet jag har om Innovan som Silverpil är att Hva gjorde sin maskin 24 kg lättare för 53 år sedan...Tycker kanske inte Innovan riktigt matchar smålänningarnas ingenjörsbedrift.
mvh
PapaD
Ha ha... hittade denna rätt gamla tråden av en slump...kan inte låta bli att kommentera, tyvärr....PapaD, känner igen mig i vad du säger, har också tankpressat mina 125:or. 1982 var det som att de flesta fjuniga tonåringarna iallafall i min hemby hade 125:a och visst tankpressade vi på rakan in till stan i minst 100knyck med blårök...vi som hade 2taktare drog ju ifrån de som hade 4-taktare iallafall i starten, men sen kom de hederliga Honda twin på toppfarten tillslut. Vi blårökare hade alla möjliga bortförklaringar på detta konstiga fenomen.Min Suzuki ville gärna nypa när man hade legat på toppvarv i så säg 5minuter med "tankpress".Då fick man stanna och låtsa att man blev nödig eller ngt eller skylla på att man vart tvungan att rätta till snusnäsduken("armèns gröna") Detta väcker fina minnen i min mc-historia absolut.
Kidsen här hemma tycker bara att man är mossig när man tar upp det...!...? Konstigt för det var ju inte SÅ länge sedan.
Ha ett
/servin
Post Reply