Skoterett

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Skoterett

Post by Bustamente »

En polare har införskaffat sej en gammal Monark Skoterett med Huskvarna-motor. Någon som vet några trimm-tips eller var man skulle kunna hitta några för en sådan? Den går i 30 ungefär, och eftersom min Vespa 50 gör ca 40 på 2:an så vore det trevligt om man skulle få nöjet att lägga in 3:an någon gång i framtiden när man samkör...
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 76
Joined: Tue 19 Oct 2004, 15:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Chainsaw Kid »

Snygga till cylinderkanalerna, "jacka kolven" lite grann och ett större framdrev borde fixa biffen å sedvanligt vedbodmanér. Och sota ur kröken. Det är väl en vanlig 'kvarna moppemotor och kedjedrivning?

Sprängskisser har du ett par fina på http://www.mopedeleganterna.se/page4.html
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Ja de e en gammal vanlig med kedja. Tack för tipsen.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

I Malmö finns en medlem i scooterklubben, Gert Zaar, som fixat mycket med Skoterett. Bl a vet jag att han låtit tillverka kedjedrev i specialstorlekar. Ring eller maila honom, han finns i matrikeln.

Dessutom har han en fin LAmbretta :-)
/jens
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Tack för tipset. Ska vidarebefodra informationen.
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Testade att fila ner avgasutgången (eller vad den kallas) på cylindern en liten bit (enligt tips), men det gjorde ingen skildnad, ska prova lite till ikväll. Tänkte fila ner topplocket lite, hört att det skulle kunna göra lite. Hur mycket kan man fila ner? Finns ju bara några millimeter... Finns det några andra enklare ingrepp en amatör kan våga ge sig in på?
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Testade att fila ner avgasutgången (eller vad den kallas) på cylindern en liten bit (enligt tips), men det gjorde ingen skildnad, ska prova lite till ikväll. Tänkte fila ner topplocket lite, hört att det skulle kunna göra lite. Hur mycket kan man fila ner? Finns ju bara några millimeter... Finns det några andra enklare ingrepp en amatör kan våga ge sig in på?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tjena!
För att öka effekten borde du höja avgasporten ngn mm..inte sänka :)
Som Jens säger, hör med Gert Zaar - Skoterettrimmaren nummer 1, men skynda dig snart flyttar han för evigt till Asien.
VH,
Calle
Här är en bild på Gerts Skoterett http://lambrettaclub.mille.nu/bilder/sc ... 000273.htm
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

He he, lite olika bud det där med porten. Fick precis en guide hur man trimmar steg för steg och där står att man ska BREDDA den och låta den vara orörd på höjden. Men den verkar inte gå sämre nu i alla fall, även om den inte går bättre heller :-)
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Breddningen brukar endast funka om du ökar hela flödet men möjligt är Skoterett strypt precis där, annars lär det inte gör så mycket, höjning av porten gör du för att öka varvet i cyllen.
/Calle
Post Reply