CNC-kopling

INGA FRÅGOR HÄR! Här lägger man upp bilder och beskrivningar t ex på hur man LÖST mekproblem eller hur man tillverkat nån kul specialdetalj.
Post Reply
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

CNC-kopling

Post by Svint1 »

Etter 2 sesonger med til dels store problemer med reinforced Cosa-cluth, tok jeg mot til meg og bestilte en CNC-frest kopling fra Scooter & Service.

Etter litt om og men kom clutchen, som er særdeles vakker å se til(!)
Image

Utover at den er frest i et stykke, så har den 16 fjærer, og ikke 8 som på cosa;
Image

Men clutchen er ikke helt plug and play. Clutchen bygger nemlig mere ut enn vanlig PX/Cosa. Derfor må clutch-coveret freses ut litt for at det skal bli plass.

Det må da freses (med f.eks Dremel) i "dybden", og ikke i diameter;
Image
Spesielt i overgangen fra "vegg" til "bunn" på clutch-coveret...

Image

Ellers så må også "utløserarmen" slipes, da denne ellers tar borti selve clutchen;
Image

Forøvrig er det bare å prøve seg fram med montering. Jeg måtte slipe ganske mye mer enn jeg først hadde trodd før alt fungerte.

MEN; når jeg omsider hadde alt klart, så er CNC-clutchen en nytelse å kjøre med.
Selv med 16 fjærere er den snille med underarmen...

Så det blir aldri mer Cosa på denne scooteren!
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

Om noen skulle ha interesse for det, bilder av clutch-coveret ETTER sliping;
Image

Image

Image

Håper det kan være til hjelp om noen skulle finne på å kjøpe en CNC-clutch fra S&S...
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Post Reply