Det stämmer att nästan alla 2T oljor inte blandar sig med etanol. De separerar sig efter ett tag. Men det finns undantag, se
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=1215
Jag har hittils använd mig av Castrol R40 och tycker inte den hade sotat så värst mycket, kolven var nästan helt rent men toppen hade ett blankt svart lager. Det som däremot inte var så kul var att understa kolvringen hade fastnat i spåret, det skulle kunna bero på oljan, men det kan mycket väll redan ha varit så innan etanolkonverteringen.
Jag har tänkt mig skaffa Klotz Kl-200 Techniplate nu det ska bli mkt spännande att se hur ny renoverade motorn håller sig med E85, jag lär få väll få öka munstycken yterliga med nya cylinder och veven, å andra sidan blir jag nu av med tjuvluften från svänghjulssidan så det kanske jämnar ut sig lite.
En fördel med E85 är att det kylar motorn / kolven mkt bättre än bensin och det verkar därför perfekt för en motor som har lättmetall kolv som expanderar mera med stigande temperaturer gjutjärncyllindern. Det blev dessutom på en gång mera effekt och 8 km högre toppfart, från ca 40 till 50 på mätaren (vilket väll snarare är 35 km/t och 42 km/t på riktigt)..
För ett tiotal år sedan gjordes det ett expiriment med Husqvarna motorsågar där 5 kördes en period på vanlig bensin och 5 på E85 mix, och demonterades sedan. De som hade körts på bensin hade tydliga slitagespår av värmenyp medan de på E85 såg helt ut som nya. Jag vet inte vilken olja de använde eller om det hade separatsmörjning isf premix. Med separatsmörjning kan man använda vanlig olja, då spelar det ingen rill att det inte blandar sig bra.
/Aryan
PS tack ska kolla med EHR!