är min touring livsfarlig??

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
diktendo
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

är min touring livsfarlig??

Post by diktendo »

jag försöker sälja min touring nu, och en intresserad blev skeptisk när han såg styret. det är lite väl litet mellanrum mellan bensköld och stänkskärm, är detta ett tydligt tecken på att hela styret är knäckt/böjt, och är den då farlig att köra på utan åtgärd?? det finns även en knappt märkbar spricka som vi upptäckte på insidan av benskölden (benens sida). personen jag köpte vespan av berättade som hastigast om att han åkr omkull, men hävdade att det inte var några som helst problem, mer än några fullt synliga bucklor och repor på ena sidan..

är lite rädd att jag blivit grundlurad, och nu inte kan få ut mer för den än som reservdelshoj..

se bilder:
http://www.boatclub.se/magnus/v5.JPG
http://www.boatclub.se/magnus/v4.JPG
http://www.boatclub.se/magnus/v7.JPG
Last edited by diktendo on Mon 18 Aug 2008, 13:57, edited 1 time in total.
V50/N, 1967
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Kan det inte vara stänkskärmen som är böjd? man skulle tycka att en böjd gaffel skulle leda till försämrade köregenskaper som man genast skulle notera.
diktendo
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by diktendo »

väldigt sant! jag hoppas på att det är något så enkelt. jag har iofs tänkt på att det känts aningen konstigt redan innan, kan inte riktigt beskriva hur dock. jag får ta en tur och känna efter igen, men jag tror det känts skumt då jag kört över gupp eller små kanter...det kanske iofs kan bero på att skärmen isåfall är böjd och tar i lite nånstans, eller dåligt med luft kanske tillomed. jag återkommer efter en undersökning-tur.

men om vi utgår från att det är vajsing med styret, att det fått sig en smäll, och därför är lite skevt/böjt, vad kan jag göra då? blir det en gigantisk reparation, eller går det att lugnt puttra på ändå? kanske med en mindre åter-böjning el dyl?

jag har ju kört den lite i sommar utan problem, men jag har inte kört över 50-60, och inga längre sträckor...(när jag körde den som mest hade jag heller aldrig kört scooter innan, så jag hade inget att jämföra med i fråga om köregenskaper. och sedan dess har jag bara kört v50, och det är kanske svårt att jämföra egenskaper dem emellan allför noga?)
V50/N, 1967
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

troligast är väl att gaffeln böjt sig om skärmen tar i skölden. det är väldigt lite avstånd original också, men ditt ser ännu mindre ut.

det finns enkla sätt att ta reda på om den fått en smäll.

1: mät avståndet mellan hjulcentrummutter fram och bak när hjulet är rakt fram.

2: mät avståndet mellan övre lagerbanan på ramtunneln (eller styrets undre kant) till främre bulten som håller sadeln

sedan kan du säkert få samma måttuppgifter från andra touringägare här på forumet
Federico
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: är min touring livsfarlig??

Post by Hedge »

På bilderna ser det ut som om den fått sig en knäck. Tycker hjulet sitter för långt in. Borde ge rätt intressant väghållning när du får upp den i lite fart...

På bilden rakt från sidan tycker jag att det ser ut som om någon först kört rakt in i något (framskärmen är intryckt) och sedan ramlat omkull på högersidan. Det -kan- vara bara skärmen/fästet som är böjt, men det vet man inte förrän man mätt upp och jämfört med en oskadad hoj.

Har ramen böjt/knäckt sig så är det ett jättejobb att rikta den. Då går det snabbare att leta rätt på en ersättningsram och byta.

Mvh

Guran

diktendo wrote:jag försöker sälja min touring nu, och en intresserad blev skeptisk när han såg styret. det är lite väl litet mellanrum mellan bensköld och stänkskärm, är detta ett tydligt tecken på att hela styret är knäckt/böjt, och är den då farlig att köra på utan åtgärd?? det finns även en knappt märkbar spricka som vi upptäckte på insidan av benskölden (benens sida). personen jag köpte vespan av berättade som hastigast om att han åkr omkull, men hävdade att det inte var några som helst problem, mer än några fullt synliga bucklor och repor på ena sidan..

är lite rädd att jag blivit grundlurad, och nu inte kan få ut mer för den än som reservdelshoj..

se bilder:
http://www.boatclub.se/magnus/v5.JPG
http://www.boatclub.se/magnus/v4.JPG
http://www.boatclub.se/magnus/v7.JPG
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Svint1
Lärling
Lärling

Re: är min touring livsfarlig??

Post by Svint1 »

Om man ser på dette bildet så synes jeg avstanden fra styret bak til rammen (forkant av sadel) er for kort.

Muligens det er bildet som lyver, men jeg er enig i at det kan se ut som om scooteren har kjørt i et hinder i front og presset ramme og gaffel bakåt...

Uansett har du ikke en scooter for deler, men en donor-scooter til den rammen som ligger ledig et sted i Sverige... ;)
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
diktendo
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by diktendo »

tack, jag går ut och mäter idag. om någon har en touring för jämförelse så uppskattas hjälpen!

att byta ut ramen, då pratar vi om hela ramen? alltså i princip att sätta på min motor och däck på en annan vespa? om det är knäckt är det väl troligt att både gaffeln och fästet vid benskölden är påverkat? och det andra alternativet, att böja tillbaka och rikta in den nuvarande, lär vara omöjligt för mig utan tillgång till verkstad och specialverktyg?

synd på en annars fantastisk vespa, andra sidan är i stort sett felfri..
V50/N, 1967
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Jag tycker spontant inte det ser ut att vara någon fara. På min okrockade touring är avståndet mellan framskärm och bensköld endast några millimeter. Däremot är det ju viktigt att det känns ok när man kör den och att ramen inte är skev osv...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Vad jag har förstått, så på den gamla goda tiden riktade man ut (ofarligt) böjda ramar med att köra in en stång genom gaffelns rör och så bände man tills det blev som det önskades. Finns visst några gamla serviceböcker där det finns specialverktyg för det, men man kan klara sig utan. Vår kära Vespamontör Riska berättade att det fixades utan specialverktyg i verkstäderna på den gamla goda tiden. Gäller bara att veta måtten så att det blir rätt.
diktendo
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by diktendo »

anders: jo precis, jag vet inte om den lite skeva känslan jag fått bara varit ett hjärnspöke, eller för att det faktiskt är böjt. jag ska ut och ta en test-tur, nu med lite ny visdom.

vespaco: det där låter som ett bra knep, man ska göra det lätt för sig! men finns det inte en risk att gaffelröret är det sista som ger med sig, och att man dessutom får en buckla i benskölden? men jag gillar iden. var kan jag hitta fabriksmåtten?

eller kanske ännu bättre, om någon skulle ha lust att gå ut och mäta lite på sin touring så skulle jag bli oerhört tacksam. efter fredericos tips har jag mätt följande två avstånd:

1) mellan hjulcentrummutter bak och fram: 119 cm
2) mellan centrum på muttern som håller styret (den på vänstersidan, precis under styret), och övre och yttersta spetsen på ramen, precis under framkanten på sadeln (alltså på den utstickande delen över choke och bensinkran): 42,5 cm

jag är lite osäker på om mätning två var mellan dom bästa punkterna, och mätningarna var bara hyfsat exakta, men det kanske kan ge en fingervisning..har ni ett bättre förslag, så mär gärna, och förklara var ni mätt.

touringen är en 62a om det spelar nån större roll..
V50/N, 1967
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Är inte hemma nu, men kan mäta på min Touring när jag skall ned i garaget om ett par timmar! Återkommer då om ingen annat hunnit mäta före.
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Nu har jag mätt, och det verkar onekeligen vara lite kort mellan punkterna på din hoj.

Som du sade blir mätningarna inte helt exakta (i synnerhet inte om man använder talmeter som jag gjorde), men jag fick det till ca. 120 cm mellan hjulcentrummuttrarna och ca. 43 mellan styrbult och ramen.
Felar alltså mellan 0,5-1 cm mellan din och min. Vilket även är ungefär samma avstånd som det tycks skilja i avstådet mellan framstänkan och benskölden på våra scootrar att döma av dina bilder.

Min är en -60, men jag tror inte det gör någon skillnad. Borde väl vara samma mått i alla fall?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Ronnie wrote:Nu har jag mätt, och det verkar onekeligen vara lite kort mellan punkterna på din hoj.

Som du sade blir mätningarna inte helt exakta (i synnerhet inte om man använder talmeter som jag gjorde), men jag fick det till ca. 120 cm mellan hjulcentrummuttrarna och ca. 43 mellan styrbult och ramen.
Felar alltså mellan 0,5-1 cm mellan din och min. Vilket även är ungefär samma avstånd som det tycks skilja i avstådet mellan framstänkan och benskölden på våra scootrar att döma av dina bilder.

Min är en -60, men jag tror inte det gör någon skillnad. Borde väl vara samma mått i alla fall?
jag skolla vid tillfälle, det är så klart skillnad på alla, men frågan är hur mycket. avståndet mellan sadel och styre/styrlager borde vara viktigaste mätningen. mellan hjulen kan en del fela, t.ex . längd på fjädrar mm
Federico
diktendo
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by diktendo »

jag såg idag i handboken att avståndet för hjulbasen ska vara 119 cm, som jag ju fick fram. men det stämmer dåligt med den till synes trånga springan mellan framskärm och bensköld..och jag förstår inte hur mitt avstånd mellan sadel och styre kan vara mindre än ditt, när hjulbasmåttet verkar vara korrekt. det kan ju vara mätningsfel från min sida iofs, det skiljde sig inte så mycket ju..antar att det enda jag kan göra nu är att köra runt lite och känna på köregenskaperna. men vad kan jag göra om mätvärdena verkar stämma, och den ändå känns skev och skum? vad ska jag kolla närmare på då?

tack för hjälpen boys!
V50/N, 1967
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

diktendo wrote:jag såg idag i handboken att avståndet för hjulbasen ska vara 119 cm, som jag ju fick fram. men det stämmer dåligt med den till synes trånga springan mellan framskärm och bensköld..och jag förstår inte hur mitt avstånd mellan sadel och styre kan vara mindre än ditt, när hjulbasmåttet verkar vara korrekt. det kan ju vara mätningsfel från min sida iofs, det skiljde sig inte så mycket ju..antar att det enda jag kan göra nu är att köra runt lite och känna på köregenskaperna. men vad kan jag göra om mätvärdena verkar stämma, och den ändå känns skev och skum? vad ska jag kolla närmare på då?

tack för hjälpen boys!
gaffeln kan ju vara krökt åt andra håll än rakt bakåt, hur är det, spårar hjulen?

en kanske knasig fråga; du har bakfälgen vänd åt rätt håll? breda fälghalvan åt höger (motorsidan)
Federico
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

I bästa fall är det bara stänkan som fått sig en rejäl smäll, som flera andra varit inne på redan, och mätningarna är fel. Att avståndet för hjulbasen stämmer tyder ju på det...

Förmodligen har du eller jag mätt lite fel på avståndet mellan sadel och styre (var ju bara 0,5 cm skillnad och är svårt att mäta exakt med talmeter).
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Kanske det skulle vara enklast att du ber någon provköra din Vespa (och kolla fäljarna) som har en motsvarande? Du bor i Göteborg och där tycker jag det borde finnas massor med Vespakunniga personer.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

vespaco wrote:Kanske det skulle vara enklast att du ber någon provköra din Vespa (och kolla fäljarna) som har en motsvarande? Du bor i Göteborg och där tycker jag det borde finnas massor med Vespakunniga personer.
Just det, kloka visdomsord från Finland! :mrgreen:
diktendo
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by diktendo »

mycket klokt indeed, om någon känner sig manad? det finns dock lite problematik när det gäller transport till eventuell test-plats, den är avställd, har dåligt med luft i däck, samt den lilla detalj att jag inte har mc-kort. men i teorin är det helt klart en bra ide att låta någon provköra.

ronnie: japp, låter rimligt! men som du säger, jag använde med talmeter, och jag måste nog medge en felmarginal på en halv cm eller så. och även det lilla skulle förmodligen kunna skumma till köregenskaperna? jag ska kolla igenom framskärmen lite, man kanske kan se nån spricka eller skevhet i nån fästpunkt eller så. isåfall gör jag som förr i tiden då, bänder ut med spett!
V50/N, 1967
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

diktendo wrote: har dåligt med luft i däck,
pumpa och provkör, kanske är din vespa som ny....
Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Luften i däcken fixar du elegant med t.ex. en luftpump från classe eller biltema eller motsvarande. Sådan där cykelpump med tryckmätare och som står på marken är helt mums att fixa lufttryck med! Jag har t.o.m. fixat bilens däck ett par gånger. Jo, jag fick aningen motion där samtidigt... :grin:

Man behöver nog inte testköra alltför många kilometer, räcker nog med en liten tur på hemgatan eller så och då behöver man ju inte åka om herr konstapel råkar komma förbi (om de nu någonsin kommer). Räknas det inte som ingärdad gård då... :wink:
diktendo
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by diktendo »

frederico:
jo mycket möjligt. jag har iofs fyllt på korrekt mängd luft ett par gånger, men däcken är rätt gamla och i tveksamt skick, så det kan (är, uppenbarligen) så att dom läcker, vilket gett den skumma känslan jag känt. borde köpa nya däck, men vet inte hur mycket jag vill lägga ner på den, när jag ändå ska sälja den..

vespaco:
äh, hårda scooterister använder munnen 8) såg precis att dom där pumparna inte var dyra alls, sån får det bli!

hehe jo säkert. men det verkar som att polisen har span på mig. jag möter dom hela tiden! jag blev dessutom stoppad i en rutinkontroll mitt på vasagatan i gbg. jag hade sån otrolig tur, att jag har låtit touringen stå sedan dess. jag har ju inget mc-kort, och hade några dagar innan skruvat bort reg-skylten (det som räddade mig), för att kunna ta ett par stillsamma sommarturer. konstapeln frågade vad det var jag körde, och jag sa moppe, varpå han direkt kollade baköver där regskylten nyligen satt. han köpte min skakiga utsaga, men borde kunnat se på hastighetsmätaren, 150-emblemet, den feta ramen, osv att det inte var en moppe. det var tur. vad som var än mer tur, är att han köpte moppe-storyn, och lät mig köra vidare, trots att min flickvän satt där bak. skjutsning är väl absolut förbjudet på moppe!? min teori är att han, efter att ha kontrollerat min nykterhet, mest var snäll (eller så hade hans mamma helt enkelt sytt honom en egen polisuniform, istället för att låta honom gå den långa vägen, genom polishögskolan).

eller så kan man tacka gud för att vår hobby är en så pass smal form av nörderi, så att inte alla kan se skillnaden mellan v50 och v150 ;D
V50/N, 1967
diktendo
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by diktendo »

däcken är pumpade, och en provtur är gjord. jag kan inte säga att jag märker något alarmerande i köregenskaper. provade inbromsning/fjädring, lite sick-sack, över vägbulor. men faktum kvarstår att det ser konstigt ut.

när den var nyinköpt märkte jag att styret var snett, alltså att den tenderade att svänga när jag styrde rakt fram. jag justerade styret, och kunde sedan styra dit jag ville. men detta var nog kanske fel lösning då, om vi antar att det inte var styret som var snett, utan hela hjulet/gaffeln!? kolla gärna på bilderna och lämna synpunkter och förslag:

jag vet inte riktigt hur jag ska tolka denna buckla, är det så att "bucklan" ska vara där? med tanke på repor osv på högersidan, är det ju rimligt att tro (som nämnts ovan) att vespan är krockad, och bucklan på framskärmens högersida kunde ju stämma in i den bilden. men samtidigt har jag sett bilder på andra touring, med liknande buckla, och jag börjar tro att den helt enkelt ska vara där. framgaffeln fäster ju i framskärmen precis där bucklan sitter, och av praktiska skäl borde ju fästpunkten vara parallell med gaffeln (och inte välvd, som skärmen är på andra sidan. jag har sett att GL-modellerna t ex har platta skärmsidor på båda sidor. har jag rätt i min teori??
Image
Image
Image
Image

jag känner mig smått dum och måste helt enkelt ha hispat upp mig i onödan. bucklan ska vara där (???) och hjulbas-måttet tycks stämma, och inga direkta konstigheter vid körning. sprickan på baksidan av benskölden tycker jag mer ser ut som att lacken har spruckit en liten aning. avståndet mellan sköld och skärm är dock fortfarande ett reellt problem, såg idag att det skavt lite i kontaktytan. det är ju ändå några mm mellanrum, så det enda jag kan komma på är att det glappat lite när jag bromsat in, och att ytorna får kontakt, kan det finnas ett naturligt sådant glapp i gaffeln, eller måste jag åtgärda det? (jag får ju givetvis böja ut skärmen lite, om det bara är det..)
Image

kommentarer? jag måste säga att jag fortfarande inte litar på min bedömningsförmåga när det gäller köregenskaperna, vill någon provköra så är det välkommet.

//magnus
V50/N, 1967
Post Reply