olika tändspolar vatten/luftkylning

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
thyme
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 19
Joined: Tue 01 Jun 2004, 20:45
Location: Sweden

olika tändspolar vatten/luftkylning

Post by thyme »

Jag satt och kollade tyska e-bay och det var en som sålde tändspolar till piaggio/gilera 125-180 2-takt. det fanns två olika. En som passade på luftkylda(skipper,typhoon) och en annan till vattenkylda(runner,hexagon osv). Den för vattenkylda hade plats för två extra kablar. Finns det någon som vet varför det är olika tändspolar för luft och vatten? Mvh Thyme
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by thyme</i>
<br />Jag satt och kollade tyska e-bay och det var en som sålde tändspolar till piaggio/gilera 125-180 2-takt. det fanns två olika. En som passade på luftkylda(skipper,typhoon) och en annan till vattenkylda(runner,hexagon osv). Den för vattenkylda hade plats för två extra kablar. Finns det någon som vet varför det är olika tändspolar för luft och vatten? Mvh Thyme
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

är det inte så att de med vattenkylning är lite "lyxigare" och också har en mer avancerad variabel tändning.

gissningar från en plåtscooternisse

Federico
Post Reply