Plåt/lack PX200 - försäkringsskada - vem kan sånt?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Bluesman
Lärling
Lärling

Plåt/lack PX200 - försäkringsskada - vem kan sånt?

Post by Bluesman »

Halloj -

för någon tid sedan blev min PX påbackad av en lastbil och välte. Självklart skulle det bli plåtskador. Bensköldens övre vänstra del blev tillknycklad där bakgavellyften tog i. Högersidan klarade sej hyfsat.

Nu blir det försäkringssak av detta.

Frågan är nu: Finns det ö h t verkstäder som kan sånt här? Det behövs plåtslagerijobb, lackjobb OCH byte av kantlisten - som väl kräver specialverktyg.

Vart ska alltså PX:en lämnas för en sjysst reparation om man bor i Malmö? Jag gissar att bolaget anvisar första bästa plåt/lackskutt, men jag vill gärna ha listen monterad korrekt.

(Alternativet är att jag själv gör plåt- och lackjobb, samt köper verktyget och listen och trycker dit listen på egen hand. Frågan är då hur mycket jag kan räkna med att få ut av försäkringsbolaget för att dom slipper göra det)

Tips?

Tackar på förhand/Richard
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Du behöver någon som kan det och som kan räkna på vad reparationen kostar samt lämna offert till försäkringsbolaget.
När det är lackjobb inblandat blir det ofta dyrare än vad Vespan är värd och då löser försäkringsbolaget in Vespan genom att betala vad Vespan anses vara värd innan skadan. Det betyder dock att du får behålla Vespan men pengarna du får kanske inte räcker till att återställa skadan fullt ut.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Jag har råkat ut för samma sak (fast jag satt på när bussen backade). Då gjorde killarna på EM en kostnadsuppskattning. Vilket då hamnade på 18000:- P200an värderades till 12000:- (korrekt då). Ergo försäkringsbolaget ville lösa in den. Slutade med att jag fick 7000:- i näven och sålde scootern till en polare som körde Sverige-Italien fram o tillbaka med bucklad framsköld.

Då vart jag tokförbannad för alla var ense om att jag inte var skyldig. I efterhand har jag förstått att jag eventuellt skulle kunnat driva en civilrättslig process mot chauffören så att han skulle bli skylldig att betala det som inte försäkringen täckte, men jag har ingen aning om det skulle ha haft några chanser. Antagligen inte.

Så kör scootern till en verkstad som kan uppskatta vad jobbet skulle kosta och värdera scootern. Ta det därifrån. Har du några nostalgiska personliga minnen av scootern i fråga värderas de inte av systemet =/

Vilken del av landet befinner sig scootern?
Göteborg har EM Scooters, STHLM har EHR, det finns säkert fler tips om du berättar var du finns.

/JM

PS. Min gamla P200 lever fortfarande o körde Canonball i våras. Dock fortfarande bucklad o skrapad =)
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Tack för handfasta tips - det blev DYRT i ditt fall.

Jag finns i Malmö.

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Bluesman wrote:det blev DYRT i ditt fall.
Bra lackjobb är dyra, och är det försäkringsjobb finns det ju inget skäl att nöja sig med second best. Ska dessutom en firma plocka isär och sätta ihop hojen vitt, med en timdebitering på säkert 4-500 kr, rinner pengarna snabbt iväg.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Bluesman wrote:Tack för handfasta tips - det blev DYRT i ditt fall.

Jag finns i Malmö.

/R
Tror tyvärr inte att det finns någon bra Piaggio-handlare i närheten (närmsta är Eslöv, www.prillas.se) . Undvik Cykelbollen i Helsingborg.

PX Lusso behöver inte verktyget för att sätta fast listen, det är bara att klämma dit plåtlisten och nita med stoppstycket i golvlisten. Gamla PX måste däremot ha verktyget och jag skulle bli MYCKET förvånad om någon verkstad i Malmö har det.

Jag skulle ha låtit en vanlig MC firma räkna på det och sedan avgöra om jag skulle göra det själv. Med tanke på hur snygg din V50 blev så är frågan om inte GDS är bäst. Verkstäder som inte kan vespa gör ibland lite lustiga saker...

Du kan även kolla med försäkringsbolaget vem de rekommenderar - kan ju inte vara första vurpade vespan i Malmö.

mvh/HB
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Hör efter med Olof Hennig - hans blev kvaddad i Malmö, och någon, kommer inte ihåg vem, fixade det. Han fick dock vänta en mindre evighet, så räkna inte med att få det klart innan säsongen är över.
ohennig
Drömmare
Drömmare

Post by ohennig »

Jag lämnade in min PX hos Prillas i Eslöv och är hur nöjd som helst med resultatet. Jag tycker till och med att den har blivit stadigare än den var innan jag fick en Mercedes i rumpan och ramen slog sig ca tio centimeter.

Som Victor skrev dröjde det nära nog ett halvår innan jag fick tillbaka Vespan. Först rök en månad på grund av semestrar hos alla inblandade firmor, därefter segade sig såväl plåtslagare som lackerare innan Prillas slutligen fick tillbaka den och kunde göra slutmontering. Att det tog så lång tid beror enligt utsago på att försäkringsbolagen betalar för dåligt*, så firmorna gör jobben när det finns lite tid över.

Totalt gick kalaset på knappa 12.000:- och jag behövde inte pynta en spänn eftersom självrisken hamnade på föraren som körde på mig. Kennet på Prillas var för övrigt hur trevlig och hjälpsam som helst, men han skämdes ganska rejält för att det hade tagit så lång tid och det finns risk att han inte vill ta i fler försäkringsärenden med Vespor på grund av det.

* Jag fick veta att Folksam hade ifrågasatt en kostnad på 900 för ny bromsslang, som lär ha varit av bra kvalitet. Visst förstår jag att det är deras jobb hatt hålla nere kostnader, men på bromsarna?
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Tack, Olof. Precis vad jag behövde veta, jag kontaktar Prillas.

Hilsen/R
Hälsningar
/R
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Hmm. Prillas kan vi tydligen glömma när det gäller plåtskador på Vespa. Dom svarade precis och skickade mej vidare....

/R
Hälsningar
/R
Post Reply