Primavera: konvertering till täckta 10-tumshjul från V50?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Terraplane Blues

Primavera: konvertering till täckta 10-tumshjul från V50?

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Har funderingar på att smälla på täckta fälgar från Vespa 50 av äldre typen (63-71) på min Primavera, enbart av anledningen att jag tycker de är avsevärt vackrare.

Vad säger besiktningen om en sådan konvertering, då bromsarna är något klenare på en Vespa 50? Försäkringsbolaget? Farbror Blå?

Mvh
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Primavera: konvertering till täckta 10-tumshjul från V50

Post by Federico »

Terraplane Blues wrote:Hej!

Har funderingar på att smälla på täckta fälgar från Vespa 50 av äldre typen (63-71) på min Primavera, enbart av anledningen att jag tycker de är avsevärt vackrare.

Vad säger besiktningen om en sådan konvertering, då bromsarna är något klenare på en Vespa 50? Försäkringsbolaget? Farbror Blå?

Mvh
Vespa 50S (som är MC reggad) har ju den här typen av fälg men 10", även äldre modeller av Vespa 90 har täckta fälgar (vespa 90 är ju MC utomlands).

I princip har alla äldre 8" Vespor "klena" bromsar och de väger dessutom mycket mer än din Smallframe.

ps. hur stor är diameterskillnaden på primaveratrummans diameter och en äldre V50? inte mycket om jag minns rätt.
Federico
Terraplane Blues

Federico wrote:Vespa 50S (som är MC reggad) har ju den här typen av fälg men 10", även äldre modeller av Vespa 90 har täckta fälgar (vespa 90 är ju MC utomlands).

I princip har alla äldre 8" Vespor "klena" bromsar och de väger dessutom mycket mer än din Smallframe.

ps. hur stor är diameterskillnaden på primaveratrummans diameter och en äldre V50? inte mycket om jag minns rätt.
Ja, man kan ju tycka att det skulle vara lagligt eftersom Vespa 50 S är mc-klassad, men måste man egentligen inte typbesiktiga om ett fordon om man ändrar på ursprunget (t ex motor eller bromsar)? Frågan är om besiktning/farbror blå/försäkringsbolag överhuvudtaget skulle lägga märke till en sådan konvertering? Vet inte på rak arm hur mycket större trumman är på Primavera än Vespa 50, men skillnaden bör vara uppenbar (vill t ex minnas att det är betydligt större bromsbelägg på Primavera).
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Skulle gissa att 99 av 100 besiktningsmän inte skulle märka en sådan skillnad. Och eftersom Berndt på besiktningen i Mölndal har slutat så är det nog 100 av 100...

Frågan är hur mycket det påverkar i praktiken. Primaverans bromsar är väl inte så hejdundrande heller? Kanske kan du kompensera med att ta ett par gamla bromsklossar o ge dem ett sportigare/kletigare belägg hos ngn som gör om dem. Finns en snubbe i STHLM åtminstone som fortfarande gör sånt som jag vet folk här pratat gott om. Kommer naturligtvis inte på namnet idag...

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Terraplane Blues

primavera133 wrote:Skulle gissa att 99 av 100 besiktningsmän inte skulle märka en sådan skillnad. Och eftersom Berndt på besiktningen i Mölndal har slutat så är det nog 100 av 100...

Frågan är hur mycket det påverkar i praktiken. Primaverans bromsar är väl inte så hejdundrande heller? Kanske kan du kompensera med att ta ett par gamla bromsklossar o ge dem ett sportigare/kletigare belägg hos ngn som gör om dem. Finns en snubbe i STHLM åtminstone som fortfarande gör sånt som jag vet folk här pratat gott om. Kommer naturligtvis inte på namnet idag...

/JM
Tror heller inte några besiktningsmän eller poliser skulle märka något. De verkar generellt inte ha koll på särskilt mycket...

Bromsverkan på min Primavera är inte den bästa. Särskilt frambromsen tar riktigt sopigt trots fräscha belägg, så rent bromseffektmässigt kommer det nog inte att bli någon större skillnad med V50-bromsar.

Jag skulle behöva en komplett bakbromstrumma till en Vespa 50 med den äldre typen av fälgar - någon som har liggande och till salu?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Terraplane Blues wrote:(vill t ex minnas att det är betydligt större bromsbelägg på Primavera).
tror att man luras att tro det då alutrummorna ser mycket fetare ut. för det är väl samma belägg till gamla och nya 9" trummorna?
Federico
Terraplane Blues

Federico wrote:tror att man luras att tro det då alutrummorna ser mycket fetare ut. för det är väl samma belägg till gamla och nya 9" trummorna?
Jag har kollat upp det nu och det är tydligen samma bromsbelägg fram på Primavera och Vespa 50, men bak är de betydligt kraftigare på Primavera:

http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Terraplane Blues wrote:
Federico wrote:tror att man luras att tro det då alutrummorna ser mycket fetare ut. för det är väl samma belägg till gamla och nya 9" trummorna?
Jag har kollat upp det nu och det är tydligen samma bromsbelägg fram på Primavera och Vespa 50, men bak är de betydligt kraftigare på Primavera:

bilprovningen tror ju att fram är huvudbroms även på vespa, så då är du safe!
Federico
Terraplane Blues

Federico wrote:bilprovningen tror ju att fram är huvudbroms även på vespa, så då är du safe!
Egentligen tänker jag inte särskilt mycket på Bilprovningen, utan snarare om man skulle vara inblandad i en olycka och det uppdagas att man inte har originalbromsar. Det kan bli dyrt...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Terraplane Blues wrote:
Federico wrote:bilprovningen tror ju att fram är huvudbroms även på vespa, så då är du safe!
Egentligen tänker jag inte särskilt mycket på Bilprovningen, utan snarare om man skulle vara inblandad i en olycka och det uppdagas att man inte har originalbromsar. Det kan bli dyrt...
isåfall är risken större att de ser ett trimavgassystem och gissar att du har ökat effekten på ditt fordon.
Federico
Terraplane Blues

Federico wrote:isåfall är risken större att de ser ett trimavgassystem och gissar att du har ökat effekten på ditt fordon.
Jag fattar inte hur de tänker? Att man kör trimmat behöver ju inte per automatik innebära att man har överträtt lagstadgad hastighet. Däremot kan underdimensionerade bromsar lätt medföra att man inte kan framföra sitt fordon så trafiksäkert som det är avsett.

Jag tror inte heller att Bilprovningen skulle bry sig om man kör trimmat. Förförra året var jag och besiktigade bilen, varpå jag frågade besiktningsmannen om Bilprovningen kunde ha några synpunkter min nytrimmade Primavera som skulle besiktigas veckan efter. Jag berättade vad som gjorts på den (trimcylinder, trimvev, trimblås, trimförgasare och portning). Besiktningsmannen svarade "troligtvis inte" sålänge jag inte själv nämnde det för besiktningsmannen. Givetvis fick jag samma besiktningsman på Primaveran veckan efter och han log då glatt och sa "Jaha, det var du med den trimmade vespan"? Han brydde sig inte ett dugg...
Post Reply