Hej.
Jag gjorde min premiärtur i ösregn idag. Jag har kört i småregn tidigare utan problem, men idag öste det det verkligen. Eftet 4 mil tappade den helt orken och hade problem att hålla 70. Jag surfade litet om det men hittade bara en skotte (go figure, det är väl bara de som kan ha regnigare än vad vi har det) som noterat problem. Han skrev att vatten samlas i luftfiltret och man måste ta isär burken och tömma ur den regelbundet. Har inte hunnit ut till garaget ännu, hoppas det är en så enkel sak. Någon annan som märkt något liknande?
mvh
PapaD
Innova och regn
Innova och regn
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Utifall någon råkar ut för det, så var det nog fukten som var boven. Imorse gick den fint igen, efter att filtret varit på tork ett dygn. Jag är inte helt glad över konstruktionen, för att få loss filtret var i princip hela kåpan tvungen att lossas, ett mekano av 5 plastdelar (egentligen fler med det blev fem större delar) som dels är skruvade, dels snäpps ihop. Man måste vara litet försiktig för att slippa limma efteråt...Jag tror iofs att det hade räckt att tömma dräneringstutan (ett handgrepp bara) och köra så hade det nog torkat efter någon mil. Jag skall prova om det händer igen.
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Tack för varningen PapaD!
Har faktiskt inte kört i något lraftigare regn ännu så jag har klaret luftfiltret.
Men jag har sett hur besvärligt det verkar att komma åt filtret så jag har avstått hittills att kolla det. Bra att du varnar för plastkåporna som kan vara känsliga och besvärliga.
Mvh
Har faktiskt inte kört i något lraftigare regn ännu så jag har klaret luftfiltret.
Men jag har sett hur besvärligt det verkar att komma åt filtret så jag har avstått hittills att kolla det. Bra att du varnar för plastkåporna som kan vara känsliga och besvärliga.
Mvh
Mvh / GeCe
Kör Honda ANF125 Innova -05 med stort nöje när jag inte åker BMW GS 650.
Kör Honda ANF125 Innova -05 med stort nöje när jag inte åker BMW GS 650.
Borde man inte kunna borra ett hål i botten och sätta en envägsventil som släpper ut vattnet? Sån satt det på min Derbi-moppe.
/G
/G
PapaD wrote:Utifall någon råkar ut för det, så var det nog fukten som var boven. Imorse gick den fint igen, efter att filtret varit på tork ett dygn. Jag är inte helt glad över konstruktionen, för att få loss filtret var i princip hela kåpan tvungen att lossas, ett mekano av 5 plastdelar (egentligen fler med det blev fem större delar) som dels är skruvade, dels snäpps ihop. Man måste vara litet försiktig för att slippa limma efteråt...Jag tror iofs att det hade räckt att tömma dräneringstutan (ett handgrepp bara) och köra så hade det nog torkat efter någon mil. Jag skall prova om det händer igen.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Det sitter faktist sådana, på insidan av filtret en gummituta med backventilfunktion (öppnar när man klämmer på den) och på utsidan en genomskinlig skvallerslang (som ett litet snapsglas uppochner) som vittnar om när man fått in fukt i lådan. Jag tror som sagt att jag överreagerade sist, jag tror det räcker att tömma snapsglaset
trycka på tutan och köra vidare. När det slutar regna torkar ju insugsluften ur filtret. Trist att den inte kan hantera ösregn, men vem vill köra i ösregn i alla fall?
mvh
PapaD

mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc