Har haft lite problem med tändningen på min primavera (1982) och efter lite letande i forumet här så insåg jag att bromsljuskretsen ofta är skyldig. Såg att min kontakt på styret inte satt bra utan alltid var i "bromsläge" och när jag fixade till den så fungerade allt bra, tills jag bromsade då motorn dör direkt! Detta gäller alltså både bakbromsen och frambromsen.
Studerade kopplingschemat: http://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/VMA2.pdf
Min tolkning är att tändningen får jord genom de slutna bromskontakterna och när man bromsar får den jord genom bromsljuslampan.
I sådant fall borde en trasig bromsljuslampa få som konsekvens att motorn stannar när man bromsar!! Är det verkligen möjligt??? Vem har tänk ut en sådan galen lösning?
Eller är det jag som tänker fel? Min lampa ser iofs inte trasig ut men jag har ingen annan att testa med och om jag kopplar ihop blå och svart bak i lampan så funkar allt precis perfekt (förutom bromslyset såklart).
Är det verkligen sant?
-
- Lärling
Är det verkligen sant?
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
Re: Är det verkligen sant?
He he, stemmer det.anders2011 wrote: Min tolkning är att tändningen får jord genom de slutna bromskontakterna och när man bromsar får den jord genom bromsljuslampan.
Italiensk design på sitt beste...
Derfor jeg alltid hadde med meg reserve-pærer når jeg var ute og kjørte smallframe´n min...
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
-
- Lärling
-
- Mästare
Re: Är det verkligen sant?
Jodå, det tog mig åtskillig fundering innan jag lyckades hitta varför min vespa alltid dog vid rödljusen men var enkel att kicka igång igen när jag väl stannat 
mvh/HB

mvh/HB
anders2011 wrote:Har haft lite problem med tändningen på min primavera (1982) och efter lite letande i forumet här så insåg jag att bromsljuskretsen ofta är skyldig. Såg att min kontakt på styret inte satt bra utan alltid var i "bromsläge" och när jag fixade till den så fungerade allt bra, tills jag bromsade då motorn dör direkt! Detta gäller alltså både bakbromsen och frambromsen.
Studerade kopplingschemat: http://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/VMA2.pdf
Min tolkning är att tändningen får jord genom de slutna bromskontakterna och när man bromsar får den jord genom bromsljuslampan.
I sådant fall borde en trasig bromsljuslampa få som konsekvens att motorn stannar när man bromsar!! Är det verkligen möjligt??? Vem har tänk ut en sådan galen lösning?
Eller är det jag som tänker fel? Min lampa ser iofs inte trasig ut men jag har ingen annan att testa med och om jag kopplar ihop blå och svart bak i lampan så funkar allt precis perfekt (förutom bromslyset såklart).