Är det verkligen sant?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
anders2011
Lärling
Lärling

Är det verkligen sant?

Post by anders2011 »

Har haft lite problem med tändningen på min primavera (1982) och efter lite letande i forumet här så insåg jag att bromsljuskretsen ofta är skyldig. Såg att min kontakt på styret inte satt bra utan alltid var i "bromsläge" och när jag fixade till den så fungerade allt bra, tills jag bromsade då motorn dör direkt! Detta gäller alltså både bakbromsen och frambromsen.

Studerade kopplingschemat: http://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/VMA2.pdf

Min tolkning är att tändningen får jord genom de slutna bromskontakterna och när man bromsar får den jord genom bromsljuslampan.

I sådant fall borde en trasig bromsljuslampa få som konsekvens att motorn stannar när man bromsar!! Är det verkligen möjligt??? Vem har tänk ut en sådan galen lösning?

Eller är det jag som tänker fel? Min lampa ser iofs inte trasig ut men jag har ingen annan att testa med och om jag kopplar ihop blå och svart bak i lampan så funkar allt precis perfekt (förutom bromslyset såklart).
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Svint1
Lärling
Lärling

Re: Är det verkligen sant?

Post by Svint1 »

anders2011 wrote: Min tolkning är att tändningen får jord genom de slutna bromskontakterna och när man bromsar får den jord genom bromsljuslampan.
He he, stemmer det.
Italiensk design på sitt beste...

Derfor jeg alltid hadde med meg reserve-pærer når jeg var ute og kjørte smallframe´n min...
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Galet! Men man lär sig ngt nytt varje dag :-)
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Är det verkligen sant?

Post by henrikborjeson »

Jodå, det tog mig åtskillig fundering innan jag lyckades hitta varför min vespa alltid dog vid rödljusen men var enkel att kicka igång igen när jag väl stannat :-)
mvh/HB
anders2011 wrote:Har haft lite problem med tändningen på min primavera (1982) och efter lite letande i forumet här så insåg jag att bromsljuskretsen ofta är skyldig. Såg att min kontakt på styret inte satt bra utan alltid var i "bromsläge" och när jag fixade till den så fungerade allt bra, tills jag bromsade då motorn dör direkt! Detta gäller alltså både bakbromsen och frambromsen.

Studerade kopplingschemat: http://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/VMA2.pdf

Min tolkning är att tändningen får jord genom de slutna bromskontakterna och när man bromsar får den jord genom bromsljuslampan.

I sådant fall borde en trasig bromsljuslampa få som konsekvens att motorn stannar när man bromsar!! Är det verkligen möjligt??? Vem har tänk ut en sådan galen lösning?

Eller är det jag som tänker fel? Min lampa ser iofs inte trasig ut men jag har ingen annan att testa med och om jag kopplar ihop blå och svart bak i lampan så funkar allt precis perfekt (förutom bromslyset såklart).
Popolino
Entusiast
Entusiast

Post by Popolino »

Om man vill undvika att den dör när man bromsar då bromsljuslampan gått sönder.

Ska man koppla ihop blå kabel från tändplatta till de båda svarta kablarna i kopplingsboxen ?

Mvh Elnovis
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Popolino wrote:Om man vill undvika att den dör när man bromsar då bromsljuslampan gått sönder.

Ska man koppla ihop blå kabel från tändplatta till de båda svarta kablarna i kopplingsboxen ?

Mvh Elnovis
Det kan man göra men då får du inget bromsljus
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Popolino
Entusiast
Entusiast

Post by Popolino »

Såg det nu...

Om man vill gardera sig så man slipper strul när bromsljuslampan går sönder. Kräver det stora förändringar i elsystemet?

Om inte, hur kopplar man?
jings
Entusiast
Entusiast

Post by jings »

Piaggio har alltid legat långt fram i sitt säkerhetstänkande, fantastiskt att veta direkt när bromsljuslampan går sönder.
Ska koppla om mitt elsystem så att alla lampor fungerar på liknade sätt.
Säkerheten framför allt!!

/Janne
Post Reply