Billigt? Dyrt? Verkar lite oroväckande att den varigt ute sen juni
Någon som har nånting att säga om den? Jag tycker allt verkar se bra ut på utsidan utommöjligen att jag vill ha smala svarta golvlister, men det borde väl vara lätt att sätta på?
(Osäker på om det här är rätt del av forumet att lägga tråden)
Last edited by joakimz on Wed 20 Aug 2008, 15:57, edited 1 time in total.
Billigt? Dyrt? Verkar lite oroväckande att den varigt ute sen juni
Någon som har nånting att säga om den? Jag tycker allt verkar se bra ut på utsidan utommöjligen att jag vill ha smala svarta golvlister, men det borde väl vara lätt att sätta på?
(Osäker på om det här är rätt del av forumet att lägga tråden)
Hej!
Köp inte den - du kan få något så oändligt mycket bättre för de pengarna.
Börja med att bestämma dig för vilken modell/årsmodell av Vespa 50 du vill ha (en hel del detaljer skiljer, såsom karosspressning, fälgar, emblem, handtag, lister m m).
Stressa inte iväg och köp första bästa Vespa 50 du ramlar över. Är du beredd att lägga 15000 kr ska du ha en Vespa 50 i extremt bra skick och med de önkemål du har i huvudet. Nöj dig alltså inte med något halvdant skräp för de pengarna.
Ja, det är samma, annonsen har tydlingen legat ute flera gånger innan.
Hej!
Köp inte den - du kan få något så oändligt mycket bättre för de pengarna.
Börja med att bestämma dig för vilken modell/årsmodell av Vespa 50 du vill ha (en hel del detaljer skiljer, såsom karosspressning, fälgar, emblem, handtag, lister m m).
Stressa inte iväg och köp första bästa Vespa 50 du ramlar över. Är du beredd att lägga 15000 kr ska du ha en Vespa 50 i extremt bra skick och med de önkemål du har i huvudet. Nöj dig alltså inte med något halvdant skräp för de pengarna.
Lyckat till!
Tack för svaret! Skönt att det finns såna forum med folk som har koll på riktigt! Jag förstår nu efter ditt svar och efter att jag läst den andra tråden att jag inte vet ett dyft om vespa 50, så det är bara att börja läsa på Har du tips på fler ställen man får tag i en vespsa förutom blocket eller tradera?
joakimz wrote:Tack för svaret! Skönt att det finns såna forum med folk som har koll på riktigt! Jag förstår nu efter ditt svar och efter att jag läst den andra tråden att jag inte vet ett dyft om vespa 50, så det är bara att börja läsa på Har du tips på fler ställen man får tag i en vespsa förutom blocket eller tradera?
Ett sätt att få tag på en Vespa 50 kan vara en köpesannons i sin lokala tidning, på blocket, ssk:s annonssida m m. Se bara till att veta exakt vad du vill ha innan. För 15000 kr kan du i princip få exakt vad du vill ha om du bara ger dig till tåls.
Om jag skulle köpa en Vespa 50 skulle jag främst kolla efter årsmodellerna 1966-1971 som har den gamla typen av täckta fälgar (fälgarna efter 1971 är ventilerade). 1966 (som var första årsmodellen i Sverige) har dessutom en annan karosspressning än de senare samt "piaggioskölden" som emblem där fram istället för "hexagonen" (något som även gäller för ca halva beståndet av 1967 års modeller).
Vespa 50 N (Nuova = ny) och Vespa 50 R (Rinnovata = förnyad) är de vanligast förekommande modellerna av Vespa 50. Vill man ha något extra ovanligt skall man leta efter Vespa 50 L (Lusso = lyx) som har en del extra "luxiösa" detaljer såsom kromade emblem, fotlister i aluminium m m. Även 4-växlade Vespa 50 S (Sprint) är i Sverige en ovanlig modell som såldes som lätt mc här i ett fåtal exemplar.
Jag förstår efter alla Dina initierade inlägg i detta forum att Du bl a är expert på Vespa 50.
Dina uppgifter nedan gör mig nyfiken att få lära mera;
Vespa 50 N (Nuova = ny) och Vespa 50 R (Rinnovata = förnyad) är de vanligast förekommande modellerna av Vespa 50. Vill man ha något extra ovanligt skall man leta efter Vespa 50 L (Lusso = lyx) som har en del extra "luxiösa" detaljer såsom kromade emblem, fotlister i aluminium m m. Även 4-växlade Vespa 50 S (Sprint) är i Sverige en ovanlig modell som såldes som lätt mc här i ett fåtal exemplar.
Har själv en Vespa 50S (fyrväxlad, liten lucka mm) och undrar var Du någon gång i tiden inhämtat alla dessa fakta uppgifter, alltså vad de olika bokstavs beteckningarna står för.
Har själv serien Vespa Tecnica och hittar inget där eller på annat ställe!
Har nämligen hört och läst många olika varianter tidigare som Sport, Special mm!
OBS jag är säker på att Du har rätt uppgifter, men är ändå nyfiken på ursprunget = källorna!
Jag förstår efter alla Dina initierade inlägg i detta forum att Du bl a är expert på Vespa 50.
Dina uppgifter nedan gör mig nyfiken att få lära mera;
Har själv en Vespa 50S (fyrväxlad, liten lucka mm) och undrar var Du någon gång i tiden inhämtat alla dessa fakta uppgifter, alltså vad de olika bokstavs beteckningarna står för.
Har själv serien Vespa Tecnica och hittar inget där eller på annat ställe!
Har nämligen hört och läst många olika varianter tidigare som Sport, Special mm!
OBS jag är säker på att Du har rätt uppgifter, men är ändå nyfiken på ursprunget = källorna!
Erling[/b]
He-he, nej, jag är långt ifrån "expert" på Vespa 50 - tackar för epitetet ändå!
Källor? Jadu, så här på rak arm kan jag inte hänvisa till några källor mer än att jag har läst mig till det på bl a en japansk sida om smallframe samt en italiensk sida om Vespa 50.
Angående Vespa 50 S vet jag att buden är många kring "S:et" i beteckningen. Eftersom Vespa 50 SS helt säkert står för "Super Sprint", delar jag den uppfattningen som gör gällande att "S" står för "Sprint" i Vespa 50 S.
Terraplane Blues wrote:
Ett sätt att få tag på en Vespa 50 kan vara en köpesannons i sin lokala tidning, på blocket, ssk:s annonssida m m. Se bara till att veta exakt vad du vill ha innan. För 15000 kr kan du i princip få exakt vad du vill ha om du bara ger dig till tåls.
Om jag skulle köpa en Vespa 50 skulle jag främst kolla efter årsmodellerna 1966-1971 som har den gamla typen av täckta fälgar (fälgarna efter 1971 är ventilerade). 1966 (som var första årsmodellen i Sverige) har dessutom en annan karosspressning än de senare samt "piaggioskölden" som emblem där fram istället för "hexagonen" (något som även gäller för ca halva beståndet av 1967 års modeller).
Tack för all info! Finns inte ägaren till den här på forumet?
Oj, glömde rensa bort min egen webserver på infot om denna. Riktig skönhet. Såldes som sagt i maj tror jag. Mycket v50 för pengarna ja!
Lite ledsamt var det att bli av med den.
Det verkar svårt att få tag på en bra vespa, den här ligger på blocket och har funnits där sen 23 juli, men är det bästa (enda?) v50:n jag hittat efter mycket sökande.
Jag antar att både det flöjtiga "italia" emblemet och backspegeln är lätt att avmontera? Funderar lite på att försöka få den på ett tåg till stockholm.