Trimma PX125E

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
User avatar
jings
Entusiast
Entusiast
Posts: 105
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Kallax

Trimma PX125E

Post by jings »

Hej!

Blev sugen på Hedge:s tips, att byta cylle till en 150cc. Hittade en ny LML 5-port snorbilligt på Ebay. Funderar också på en trimpipa samt 24mm PWK förgasarkitt från Scootrs.
Tänkte inte göra så mycket mer. Vill ha lite mer klös men ändå försöka hålla ner bränsleförbrukningen. Någon som har erfarenhet av denna lösning?
Kanske det räcker med att bestycka om orginalförgasaren ( som i och för sig är risig och okomplett )
Någon som vet hur mycket det låter från en Scootrsdämpare?

Tack på förhand!
/Janne
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Trimma PX125E

Post by Hedge »

Köp en orginal PX 150-cylle från Piaggio istället. Bättre kvalitet.

Mvh

G
jings wrote:Hej!

Blev sugen på Hedge:s tips, att byta cylle till en 150cc. Hittade en ny LML 5-port snorbilligt på Ebay. Funderar också på en trimpipa samt 24mm PWK förgasarkitt från Scootrs.
Tänkte inte göra så mycket mer. Vill ha lite mer klös men ändå försöka hålla ner bränsleförbrukningen. Någon som har erfarenhet av denna lösning?
Kanske det räcker med att bestycka om orginalförgasaren ( som i och för sig är risig och okomplett )
Någon som vet hur mycket det låter från en Scootrsdämpare?

Tack på förhand!
/Janne
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
User avatar
jings
Entusiast
Entusiast
Posts: 105
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Kallax

Post by jings »

Den som söker skall finna. Hittade XP-Niklas eminenta trimtips bland mektipsen. En fundering dock, vad är orsaken till att man har 3 alt. 5 portar i cylindern? Har för mig att jag läst någonstans att fler kanaler ger högre effekt?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Anledningen till att man har fler portar är att man vill försöka få in mer bränsleblandning i cylindern antingen utan att få för stora överströmningsportar, eller att man vill ha två olika porttider på överströmningskanalerna för ett jämnare register.

Antalet portar är ingen -garanti- för högre effekt, men det är en vanlig approach om man vill öka effekten. En treportars cylinder med bra utformade portar/tider/komp spöar en sämre gjord femportars varje gång.

Mvh

/G
jings wrote:Den som söker skall finna. Hittade XP-Niklas eminenta trimtips bland mektipsen. En fundering dock, vad är orsaken till att man har 3 alt. 5 portar i cylindern? Har för mig att jag läst någonstans att fler kanaler ger högre effekt?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Post Reply