Hjälp! Vad är det för årsmodell??

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
VespaGBG
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 66
Joined: Wed 06 Aug 2008, 22:07
Location: Gothenburg

Hjälp! Vad är det för årsmodell??

Post by VespaGBG »

Jag är en nybliven Vespa ägare och medlem. Hämtade hem en Vespa ifrån DK som skall registreras i SE men jag är lite konfys över vad det egentligen är för årsmodell?
Saken är den att fordonet är hemtaget ifrån Vietnam där den har blivit "renoverad" och i dokumenten så framgår det att det är en årsmodell 1968? Detta är också konfirmerat av bilsyn (Dansk bilprovning).
Jag har försökt att söka på på både "framenumber) & "enginenumber" via en länk till Vespa utan resultat.
Utseendemässigt så tycker jag att detta liknar mer en 50-talsmodell än slutet av -60?
Har någon av er som är duktiga på detta ge mig en liten vägledning?
Image
Last edited by VespaGBG on Thu 07 Aug 2008, 15:04, edited 1 time in total.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Hemmabyggen "baserade" på modellerna VBB, VBA och VBC.
När lampan sitter på framskärmen brukar de kallas "Acma style".
Edit: Eller det kanske förresten är när de sågar bort "klacken" under pakethållaren/limpan för att likna de gamla 50/40-talarna.
Har sett att de säljs på Lauritz.com. (Och att de inte garanterar funktionaliteten)
Det har skrivits väldigt mycket om importerade scootrar från Asien. Vissa är bättre eller sämre än andra.
/P
Last edited by Paka on Thu 07 Aug 2008, 20:18, edited 1 time in total.
VespaGBG
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 66
Joined: Wed 06 Aug 2008, 22:07
Location: Gothenburg

Post by VespaGBG »

Paka wrote:Hemmabyggen "baserade" på modellerna VBB, VBA och VBC.
När lampan sitter på framskärmen brukar de kallas "Acma style"
Har sett att de säljs på Lauritz.com. (Och att de inte garanterar funktionaliteten)
Det har skrivits väldigt mycket om importerade scootrar från Asien. Vissa är bättre eller sämre än andra.
/P
Jag misstänkte nästan att det var en mix. Men den ser trevlig ut och det mesta är säkert original Vespa delar.
Skall plocka ner den och gå igenom den i vinter.
Jag gav ju faktiskt i stort sett ingenting för den så det är väl ok.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

VespaGBG wrote:Jag gav ju faktiskt i stort sett ingenting för den så det är väl ok.
Fast den ser väldigt underlig ut. Ramen må vara en -68 men resten av hojen ser ut som ett hopplock. Någon sådan här Vespa såldes definitivt inte 1968, det kan jag garantera, för jag körde Vespa ofta och mycket redan då. Runda kåpor och framskärmar fanns t ex inte 1968, då hade de blivit kantigare.

Och du kommer sannolikt att få problem när du ska köpa delar till den eftersom du inte kommer att kunna ange till vilken modell de ska passa. Du bör nog t ex försöka lista ut åtminstone vilken motor du har i hojen så du vet vad du ska köpa ev delar till.

Som Paka äger, en del hojar från Sydostasien kan vara välrenoverade medan annat är riktigt riktigt dåligt. Vi har hört exempel där en motor helt enkelt var så dåligt renoverad att den inte gick att få ordning på utan där det enklaste var helt byta motor, och då blir det inte så billigt längre.

Förlåt min negativa attityd! Är du nöjd med din Vespa så är ju allting ändå ganska bra, och lycka till med den!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
VespaGBG
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 66
Joined: Wed 06 Aug 2008, 22:07
Location: Gothenburg

Post by VespaGBG »

jencla wrote:
VespaGBG wrote:Jag gav ju faktiskt i stort sett ingenting för den så det är väl ok.
Fast den ser väldigt underlig ut. Ramen må vara en -68 men resten av hojen ser ut som ett hopplock. Någon sådan här Vespa såldes definitivt inte 1968, det kan jag garantera, för jag körde Vespa ofta och mycket redan då.

Och du kommer sannolikt att få problem när du ska köpa delar till den eftersom du inte kommer att kunna ange till vilken modell de ska passa. Du bör nog t ex försöka lista ut vilken motor du har i hojen så du vet vad du ska köpa ev delar till.

Som Paka äger, en del hojar från Sydostasien kan vara välrenoverade medan annat är riktigt riktigt dåligt. Vi har hört exempel där en motor helt enkelt var så dåligt renoverad att den inte gick att få ordning på utan där det enklaste var helt byta motor, och då blir det inte så billigt längre.

Förlåt min negativa attityd! Är du nöjd med din Vespa så är ju allting ändå ganska bra, och lycka till med den!
/jens
Det är därför som jag har letat mig fördärvad på alla sidor efter modellen utan att finna den :grin:
Originalrenovering är nog uteslutet :lol:
Saken är den att Vespan är i ett mkt gott skick i karossen men motorn går lite ojämnt och verkar få dåligt med bränsle.
Jag gav 1500DKK (på firma) för den så det är helt ok om den är ett ihopplock. :mrgreen:
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

1500 DKK är ju inte så tokigt. Då kan du ju regga den för 2K och i värsta fall byta motor utan att den kostat dig en förmögenhet. Någon måste gått rejält minus för de brukar säljas mellan 20k SEK och 35k DKK vilket många gånger är helvilt. Konstigt att man säljer den för 1500 men det var ju toppen för dig :-)

En rensning av bensinkran, förgasare och bensinslang är att rekommendera. Den jag skruvade med hade röd vietnamesisk lera i bensinkranens rör och i sedimentbehållaren.

Vespan är ett hopplock men det kan ju vara minst lika kul. Du bör dock göra en "säkerhetsbesiktning" och kolla infästning av motor, gaffel, styre, sving och dämpare så det inte är dåligt gjort.

mvh/HB
VespaGBG
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 66
Joined: Wed 06 Aug 2008, 22:07
Location: Gothenburg

Post by VespaGBG »

henrikborjeson wrote:1500 DKK är ju inte så tokigt. Då kan du ju regga den för 2K och i värsta fall byta motor utan att den kostat dig en förmögenhet. Någon måste gått rejält minus för de brukar säljas mellan 20k SEK och 35k DKK vilket många gånger är helvilt. Konstigt att man säljer den för 1500 men det var ju toppen för dig :-)

En rensning av bensinkran, förgasare och bensinslang är att rekommendera. Den jag skruvade med hade röd vietnamesisk lera i bensinkranens rör och i sedimentbehållaren.

Vespan är ett hopplock men det kan ju vara minst lika kul. Du bör dock göra en "säkerhetsbesiktning" och kolla infästning av motor, gaffel, styre, sving och dämpare så det inte är dåligt gjort.

mvh/HB
Sanningen är att det är en kund till oss i Danmark som plockar hem container med "renoverade" Vespor och han erbjöd mig att köpa den för denna symboliska summa. Dom har 2 prisklasser på dom 25K DKK alt. 35K DKK. Fiffan vad lurade dom blir som betalar dessa fantasisummor :/

:grin: Jag skall checka och se om min också har lite röd lera!

Jag hade ett problem med att det gick att köra 10 meter och sedan stannade den. Så jag var inne hos EM Scooters i GBG och köpte en ny kondensator. Det fanns tydligen 2 olika och den vanligaste som jag fick var naturligtvis fel. Så detta blir intressant. Tändplattan ser lite sådär ut men motorn i övrigt och sedimentsbehållaren såg fräscht ut. Skall gå igenom motorn i vinter och resten av Vepsan och byta det som behöver bytas. Säkerhetsbesiktning är ett bra förslag. Säkert en hel del fusk.

En idé kan vara att kanske bygga en "custom" Vespa utav den? Jag menar det är väl ingen idé att fundera på att återställa den till original?
Vad tror du/ni?
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

VespaGBG wrote:Så jag var inne hos EM Scooters i GBG och köpte en ny kondensator. Det fanns tydligen 2 olika och den vanligaste som jag fick var naturligtvis fel. Så detta blir intressant.
För 1500 Dkr är den ju ett fynd. Fast jag tror fortfarande ditt Vespa-liv blir enklare om du, med hjälp av motornummer eller kompetensen här på forumet, listar ut vilken motortyp du har. Då ökar chansen dramatiskt att du får rätt delar från början :wink:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
VespaGBG
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 66
Joined: Wed 06 Aug 2008, 22:07
Location: Gothenburg

Post by VespaGBG »

För 1500 Dkr är den ju ett fynd. Fast jag tror fortfarande ditt Vespa-liv blir enklare om du, med hjälp av motornummer eller kompetensen här på forumet, listar ut vilken motortyp du har. Då ökar chansen dramatiskt att du får rätt delar från början :wink:
/jens[/quote]

Enligt de bifogade importhandlingar som jag har så har fordonet följande:

Ramnummer 6094701938
Motornummer 39011901

Är det någon som kan få fram något genom detta?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Numret skall innehålla en bokstavskombination i början:


Frame Number
Usually the frame number will be something with a "T" at the end ex: VSX1T for a P200E

Engine Number
Usually the engine number will be something with an "M" at the end ex: VSE1M for a Rally 200
VespaGBG
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 66
Joined: Wed 06 Aug 2008, 22:07
Location: Gothenburg

Post by VespaGBG »

fritte wrote:Numret skall innehålla en bokstavskombination i början:


Frame Number
Usually the frame number will be something with a "T" at the end ex: VSX1T for a P200E

Engine Number
Usually the engine number will be something with an "M" at the end ex: VSE1M for a Rally 200
Nu har jag kikat (och skrapat) och kan endast finna en bokstvavskombination på motorn (VNX1).
På ramen finns ingen sådan kombination innan ramnumret? Kan det vara instansat en bit ifrån varandra?
Ramnumret är instansat på ramen under vänstra "bulan".
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Om reg.besiktning:
Kan du verklgen få en korrekt ljusbild från den strålkastaren? Som jag ser det på bilden verkar den peka typ 20 grader neråt? Men cool är den, och absolut inte från 1968 utan minst 10 år äldre. Farobasso kallas den i la bella Italia. Det här är ju i princip redan en custom-Vespa.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
VespaGBG
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 66
Joined: Wed 06 Aug 2008, 22:07
Location: Gothenburg

Post by VespaGBG »

jencla wrote:Om reg.besiktning:
Kan du verklgen få en korrekt ljusbild från den strålkastaren? Som jag ser det på bilden verkar den peka typ 20 grader neråt? Men cool är den, och absolut inte från 1968 utan minst 10 år äldre. Farobasso kallas den i la bella Italia. Det här är ju i princip redan en custom-Vespa.
/jens
Hehehe :grin: Ljusen fungerar inte? Dom har tydligen fungerat men detta är ett minne blott.
Ytterliggareen grej som jag får fixa. Kanske är ett kabelbrott?
Men det konstiga är att varken fram eller bak funkar.
VespaGBG
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 66
Joined: Wed 06 Aug 2008, 22:07
Location: Gothenburg

Post by VespaGBG »

Lite bilder. Ser rätt okej ut.
Image
[/url]Image[/URL]
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

VespaGBG wrote:
jencla wrote:Om reg.besiktning:
Kan du verklgen få en korrekt ljusbild från den strålkastaren? Som jag ser det på bilden verkar den peka typ 20 grader neråt? Men cool är den, och absolut inte från 1968 utan minst 10 år äldre. Farobasso kallas den i la bella Italia. Det här är ju i princip redan en custom-Vespa.
/jens
Hehehe :grin: Ljusen fungerar inte? Dom har tydligen fungerat men detta är ett minne blott.
Ytterliggareen grej som jag får fixa. Kanske är ett kabelbrott?
Men det konstiga är att varken fram eller bak funkar.
Kolla under fram & bakskärmen efter kablar... :eek:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Jag tror att det är ganska meningslöst att försöka ta reda på årsmodell genom diverse nummer. Med tanke på hur modifierad karossen är så finns det troligtvis bara bitar kvar av originalkarossen (om den inte är helt nyknackad)

Framlampan, baklampan, sadlar, styret och formen på ramen mellan tank och baklyse är inspirerade av 50-talsvespor, troligtvis är fram, baklampa sadlar och styre nytillverkade delar alltså inte vespa original (många scooterfirmor i asien och europa säljer dessa delar som produceras i bl.a Vietnam).

Grunden på ramen (om den inte är nytillverkad) kan komma från i princip vilken vespa eller bajaj som helst, det är mycket vanligt att "sprintliknande" karosser ändras för att se äldre ut (ny tutkåpa, avrundade kåpor m.m.). En detalj kan vara att en så kallad VBB kaross har fotbroms som går genom golvet (typ PX)

Fälgarna är vanliga strandard 10" och kan komma från bajaj eller vespa eller så är de nytillverkade.

Det jag ännu inte sett på bild eller läst om i andra forum och tidningar är nytillverkade motorer, däremot kan de bestå av ihopplock med udda blockhalvor m.m.

Ta inte det har som kritik mot din nya vespa, men ha inte för höga tankar om att den är byggd av vespa originaldelar.
Din tanke om att bygga custom är inte dum! egentligen är det ju redan en custom och för kanonpriset du fick kan man ju kosta på den lite till med ytteligare fräcka detaljer eller lack!

lycka till
Federico
VespaGBG
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 66
Joined: Wed 06 Aug 2008, 22:07
Location: Gothenburg

Post by VespaGBG »

fritte wrote:
VespaGBG wrote:
jencla wrote:Om reg.besiktning:
Kan du verklgen få en korrekt ljusbild från den strålkastaren? Som jag ser det på bilden verkar den peka typ 20 grader neråt? Men cool är den, och absolut inte från 1968 utan minst 10 år äldre. Farobasso kallas den i la bella Italia. Det här är ju i princip redan en custom-Vespa.
/jens
Hehehe :grin: Ljusen fungerar inte? Dom har tydligen fungerat men detta är ett minne blott.
Ytterliggareen grej som jag får fixa. Kanske är ett kabelbrott?
Men det konstiga är att varken fram eller bak funkar.
Kolla under fram & bakskärmen efter kablar... :eek:
Du menar om dom överhuvudtaget existerar :grin:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Image
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

VespaGBG wrote:
fritte wrote:
VespaGBG wrote: Hehehe :grin: Ljusen fungerar inte? Dom har tydligen fungerat men detta är ett minne blott.
Ytterliggareen grej som jag får fixa. Kanske är ett kabelbrott?
Men det konstiga är att varken fram eller bak funkar.
Kolla under fram & bakskärmen efter kablar... :eek:
Du menar om dom överhuvudtaget existerar :grin:
mmm...
VespaGBG
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 66
Joined: Wed 06 Aug 2008, 22:07
Location: Gothenburg

Post by VespaGBG »

fritte wrote:Image
Fiffan detta blir bara mer mysko :grin: Det är en 150cc enligt handligarna??
Är det nu en 125cc istället? Oouuppaa! :shock:
Undra hur den skulle se ut i Lambo orange pearl? Kanske inte med bruna sadlar?
VespaGBG
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 66
Joined: Wed 06 Aug 2008, 22:07
Location: Gothenburg

Post by VespaGBG »

fritte wrote:
VespaGBG wrote:
fritte wrote: Kolla under fram & bakskärmen efter kablar... :eek:
Du menar om dom överhuvudtaget existerar :grin:
mmm...
Du är optimistisk du :grin:
VespaGBG
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 66
Joined: Wed 06 Aug 2008, 22:07
Location: Gothenburg

Post by VespaGBG »

Federico wrote:Jag tror att det är ganska meningslöst att försöka ta reda på årsmodell genom diverse nummer. Med tanke på hur modifierad karossen är så finns det troligtvis bara bitar kvar av originalkarossen (om den inte är helt nyknackad)

Framlampan, baklampan, sadlar, styret och formen på ramen mellan tank och baklyse är inspirerade av 50-talsvespor, troligtvis är fram, baklampa sadlar och styre nytillverkade delar alltså inte vespa original (många scooterfirmor i asien och europa säljer dessa delar som produceras i bl.a Vietnam).

Grunden på ramen (om den inte är nytillverkad) kan komma från i princip vilken vespa eller bajaj som helst, det är mycket vanligt att "sprintliknande" karosser ändras för att se äldre ut (ny tutkåpa, avrundade kåpor m.m.). En detalj kan vara att en så kallad VBB kaross har fotbroms som går genom golvet (typ PX)

Fälgarna är vanliga strandard 10" och kan komma från bajaj eller vespa eller så är de nytillverkade.

Det jag ännu inte sett på bild eller läst om i andra forum och tidningar är nytillverkade motorer, däremot kan de bestå av ihopplock med udda blockhalvor m.m.

Ta inte det har som kritik mot din nya vespa, men ha inte för höga tankar om att den är byggd av vespa originaldelar.
Din tanke om att bygga custom är inte dum! egentligen är det ju redan en custom och för kanonpriset du fick kan man ju kosta på den lite till med ytteligare fräcka detaljer eller lack!

lycka till
Här kommer en bild på fotbromsen i "mint condition" :grin: Den går inte genom golvet.
Image
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Bara för att blocket är ett P125, behöver ju inte motorn i övrigt vara det. P-PX150-cylindrar passar rakt av på ett P125-block.

Så om de inte förfalskat motornnumret, så har du åtminstone EN del som faktiskt är Piaggio-orginal.

Mvh

Guran
VespaGBG wrote:
fritte wrote:Image
Fiffan detta blir bara mer mysko :grin: Det är en 150cc enligt handligarna??
Är det nu en 125cc istället? Oouuppaa! :shock:
Undra hur den skulle se ut i Lambo orange pearl? Kanske inte med bruna sadlar?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
VespaGBG
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 66
Joined: Wed 06 Aug 2008, 22:07
Location: Gothenburg

Post by VespaGBG »

[quote="Hedge"]Bara för att blocket är ett P125, behöver ju inte motorn i övrigt vara det. P-PX150-cylindrar passar rakt av på ett P125-block.

Så om de inte förfalskat motornnumret, så har du åtminstone EN del som faktiskt är Piaggio-orginal.

Mvh

Guran

Okej det är bra att veta. Skall mäta upp cylindern.
Varför skulle dom förfalska motornumret? Finns inga slipningar eller liknande varken på ramen eller blocket som skulle tyda på detta så det tror jag inte.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Ett indiskt motorblock är svårt att skilja från ett italienskt, men de italienska betraktas i de flesta fall som 'bättre' och mer värda. Sen om det stämmer eller inte låter jag vara osagt.

Det kan därför finnas en bra anledning för firmorna som plockar ihop vesporna, att låta stansa in ett italienskt serienummer i blocket, för att låta påskina att det är en genuin italiensk motor i hojen. Det säljer helt enkelt bättre. Problemet blir bara att den som köper en sån hoj hela tiden kommer köpa fel delar (lager, packboxar, etc) eftersom det finns skillnader mellan t ex p125 och Bajaj, även om de är små och inte direkt synliga med motorn ihop.

Som tidigare sagts i tråden, när det gäller sydostasienbyggda Vespor så finns inga absoluter. Allt är möjligt.

Edit: Sen att du inte kan SE att det är slipat, betyder inte att det inte ÄR slipat. Den här hojen:

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... ht=vietnam

...såg jättefin ut med lack och spackel på. Men jag skulle inte vilja åka många meter på den.



Mvh

/Guran
VespaGBG wrote:
Hedge wrote:Bara för att blocket är ett P125, behöver ju inte motorn i övrigt vara det. P-PX150-cylindrar passar rakt av på ett P125-block.

Så om de inte förfalskat motornnumret, så har du åtminstone EN del som faktiskt är Piaggio-orginal.

Mvh

Guran

Okej det är bra att veta. Skall mäta upp cylindern.
Varför skulle dom förfalska motornumret? Finns inga slipningar eller liknande varken på ramen eller blocket som skulle tyda på detta så det tror jag inte.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Post Reply