Tätningar med ex. LOCTITE!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Erling

Tätningar med ex. LOCTITE!

Post by Erling »

Hej!

Finns det några nackdelar att "förstärka" tätningar (för säkerhets skull) med LOCTITE - förutom vanliga koppar, papp och kork - packningar?

Tex till olje pluggar mm!

Erling
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Tätningar med ex. LOCTITE!

Post by Federico »

Erling wrote:Hej!

Finns det några nackdelar att "förstärka" tätningar (för säkerhets skull) med LOCTITE - förutom vanliga koppar, papp och kork - packningar?

Tex till olje pluggar mm!

Erling
använder du original fiberpackningar till oljepluggen så är det sällan problem med läckage eller att pluggen skruvar upp sig. loctite (om vi menar gänglåsning) är ju för att säkra att något skruvar upp sig. när det gäller oljeplugg skulle jag hellre borra ett hål i bultskallen och låsa den med ståltråd.

jag hade nyligen problem med loctite som av misstag droppat på kopplingsaxeln precis innan montage, vilket resulterade i problem när jag skulle byta lammeller, fick använda avdragare på en PX motor.

gjorde ochså misstaget i mina tidiga år som vespaägare att loctita fast fälgmuttrarna. denna säkerhetsåtgärd resulterade i att hela pinnbulten i trumman följde med ut vid nästa demontering (resultat= förstörd gänga i bromstrumman)

en ny fresh låsbricka varje gång man skruvar av och på fälgen är fullt tillräckligt för den som vill vara 110% säker.

loctite; bra, men inte till alla gängor.

lycka till!
Federico
Erling

Post by Erling »

Som vanligt bra INFO!

Tack Federico för svaret!

Har dålig gäng i ena bulthålet till kicken på min VM2 1954 där jag har ett läckage.
Som Du förstås vet så måste man dra hårt här för att inte oljan skall sticka iväg, förutom i övrigt bra tätningar, brickor, filtpackning, O-ring mm.

Det är lite för lite "material" runt om, och för trångt (?) för att montera in insatsgäng av typ HeliCoil, så jag vet inte riktigt!!

Erling[/u]
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

loctite finns även som gängtätning för rörsystem.
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Loctite är ju ett produktlinje, inte en enskild produkt. De har hundratals olika produkter med olika användningsområden, även om det i de flesta butiker bara finns gänglås.

Kolla med någon mera kvalificerad återförsäljare så har de kanske precis den rätta produkten till ditt problem.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Erling

Post by Erling »

Du har förstås helt rätt - nu blir det till att kolla i Google mm.

Tack för svaret!

Erling
Post Reply