Avsotning av originaldämpare i vedpanna (V50)

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Avsotning av originaldämpare i vedpanna (V50)

Post by Chainsaw Kid »

Eftersom jag fått på en vassare ljuddämpare och ändå tänkte skrota den gamla originaldämparen till v50:n (igensatt och rostig), så tänkte jag pröva att sota ur den "hardcore style", eftersom inget fanns att förlora.

Pannan hade slocknat på kvällen (vedeldning), så jag stuvade i lite ved, i med dämparen (utan avgasknä), och i med mer ved. Tände på (pannan alltså) och gick och la mig. På morgonen var det bara aska och dämpare kvar. Den var helt urbränd från sot och grejer, och den tjocka gravrosten hade ramlat av.

Men i övrigt intakt och fin. "Tubatestet" påvisade väsentlig skillnad i motstånd före/efter.

Så ge er gamla ljuddämpare en chans i vedpannan !

(Med reservation för att det kan gå åt käpprätt åt skogen om det är hårdlött, aluminiumdelar eller andra metaller med lägre smältpunkt i den. Ytbehandling efteråt är ett måste, eftersom galvning bränns av.)
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Grymt, ska testa det. Var ute och provåkte lite efter att ha bytt vev, först gick det dåligt sedan gick det bättre. Några sekunder gick det riktigt bra innan ändröret lossnade och for iväg som en rostig missil. Sen blev det för mycket oväsen för att jag skulle våga fortsätta. Ska svetsa fast röret och sota ur och kolla ifall jag kan få upp effekten.

Undrar ifall försäkringen täcker skorstensbrand orsakad av avsotning i kakelugn?
Post Reply