Scooterspotting IRL
Scooterspotting IRL
Vespor, Lambrettor od. man sett körandes eller parkerade. Vem var det? Nån här på forumet?
***nyfiken***
Vad betyder IRL? Har testat olika saker i min hjärna som dessvärre/turligen bara tänker i tvåtakt, men kommer inte på något vettigt, korrekt och verkligt;
IRL=Irland?
IRL=IrationellaRaggarLambrettister?
IRL=InteRiktigtLeksand?
IRL=Illegalen RollerLigisten?
IRL=Indonesian Rawabuaya Lambrettas
(Verkar vara något norr om landsvägen?)
Vad betyder IRL? Har testat olika saker i min hjärna som dessvärre/turligen bara tänker i tvåtakt, men kommer inte på något vettigt, korrekt och verkligt;
IRL=Irland?
IRL=InteRiktigtLeksand?
In Real Lifecalle wrote:***nyfiken***
IRL=Irland?
IRL=InteRiktigtLeksand?

Jag såg en superfin silverfägad Lambretta (Li skulle jag gissa med mina begränsade Lambrettakunskaper) stå parkerad på "ett torg i centrala Stockholm" igår.
Ett Eurolambertta-klistermärke på vänster insida av benskölden.
Ett Eurolambertta-klistermärke på vänster insida av benskölden.
Last edited by wanten on Thu 14 Aug 2008, 10:14, edited 1 time in total.
Ja. Det räcker ju med att en tjuv ser din hoj på gatan för att få reda på vem som äger den och var den förmodligen kan stå. Bara att köra en slagning på vv.se så är det fixat.
Enda någorlunda garanterade sättet att undvika stöld av scooter är att ha den inlåst när man inte använder den. Och ordentligt låst när man ställer den någonstans.
Enda någorlunda garanterade sättet att undvika stöld av scooter är att ha den inlåst när man inte använder den. Och ordentligt låst när man ställer den någonstans.
kejj wrote:Inte för att vara en fun-killer men om vi lägger ut, här på forumet, placeringar av scootrar och det är sökbart på nätet så är det väl som att ge tjuvar adresser på heta objekt.
Eller är jag för paranoid?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
jag håller med både kejj och hedge.
visst, nummret säger allt om ägaren, men oftast står väl inte scootern exakt på den gatuadress man har.
om jag hade en en scooter parkerad på ett mindre synligt (säkrare) ställe dag eller nattetid så skulle jag inte vilja läsa att någon annan skriver "i det hörnet bakom en buske står en sån modell parkerad varje natt... m.m."
jag föreslår att man undviker sådant som "står ofta parkerad", inte för att jag personligen har något problem med det, men jag tror att fler än kejj reagerar, eller skulle göra det om deras scooter dök upp med en utförlig parkeringsplats.
vänder man på det; om scootern är eller verkar misstänkt stulen, så kan det ju vara bra att kolla upp.
visst, nummret säger allt om ägaren, men oftast står väl inte scootern exakt på den gatuadress man har.
om jag hade en en scooter parkerad på ett mindre synligt (säkrare) ställe dag eller nattetid så skulle jag inte vilja läsa att någon annan skriver "i det hörnet bakom en buske står en sån modell parkerad varje natt... m.m."
jag föreslår att man undviker sådant som "står ofta parkerad", inte för att jag personligen har något problem med det, men jag tror att fler än kejj reagerar, eller skulle göra det om deras scooter dök upp med en utförlig parkeringsplats.
vänder man på det; om scootern är eller verkar misstänkt stulen, så kan det ju vara bra att kolla upp.
Federico
Jepp, speciellt när man kanske hittat en någorlunda bra plats att ställa den på under arbetsdagen och sen får reda på att den sets och skrivits om på ett forum som lätt kan sökas igenom.
Har sett liknade trådar stoppas på utländska scooterforum. Bl.a. en där någon t.o.m. fotat och skrivit ut adressen på en lammy den sett.
Inte för att vara fun-killer som sagt men förutom min hemadress som vv.se visar så vill man inte att resten av ens parkeringsplatser uppdagas.
Har sett liknade trådar stoppas på utländska scooterforum. Bl.a. en där någon t.o.m. fotat och skrivit ut adressen på en lammy den sett.
Inte för att vara fun-killer som sagt men förutom min hemadress som vv.se visar så vill man inte att resten av ens parkeringsplatser uppdagas.
Bara det är gjord av plåt så....
Men nu får ni väl ändå. Inte ens dom som verkligen VET vad en scooter är värd är böjda att betala fullpris för den. Ganska krattig hälarmarknad kan man tycka. Sällan då att någon annan, fullt mentalt fungerande människa gör det. Då kan man med lillfingret räkna ut att de som snor scootrar INTE är av den genren, utan snarare tillhör tjackpundarskaran eller snorunge-diton. Och dessa olycksbarn stoppas endast av tjocka dörrar eller underlåtenhet att ställa den ute på nätterna.
Detta att noja över att ens regplåt syns eller att någon råkar nämna var den brukar stå, det är verkligen att hetsa upp sig i onödan.
Blir du tvungen att lämna den mitt i storstan med ett tveksamt lås, så visst. Men annars är det väl inget att bråka om?
/Guran
Detta att noja över att ens regplåt syns eller att någon råkar nämna var den brukar stå, det är verkligen att hetsa upp sig i onödan.
Blir du tvungen att lämna den mitt i storstan med ett tveksamt lås, så visst. Men annars är det väl inget att bråka om?
/Guran
kejj wrote:Jepp, speciellt när man kanske hittat en någorlunda bra plats att ställa den på under arbetsdagen och sen får reda på att den sets och skrivits om på ett forum som lätt kan sökas igenom.
Håller med att det nojas alltför mycket i onödan. Genom brukande av sina fordon, exponerar man dagligen sin registreringsskylt för hundratals, kanske tusentals människor. Vem som helst av dessa kan - på några sekunder - genom Vägverket ta reda på vem som äger fordonet.
Även om en tjuv skulle bemöda sig att ta reda på fordonets ägare samt adress, är det inte säkert att tjuven kan lokalisera fordonet för den sakens skull. Om tjuven trotsallt lyckas med det, skall vederbörande lyckas forcera eventuella dörrar/portar till förvaring för fordonet samt forcera de lås som fordonet är utrustat med.
Att tjuven väljer att genomgå - och lyckas med - hela den här processen är föga troligt. Det är till syvende och sist ägaren som har ansvar för att förvara fordonet samt förhindra stöld på ett sådant sätt att det inte är värt mödan för tjuven.
Mitt registreringsnummer på min Primavera är:
FTZ 316
Kom och försök stjäla den om ni vill och kan!
Även om en tjuv skulle bemöda sig att ta reda på fordonets ägare samt adress, är det inte säkert att tjuven kan lokalisera fordonet för den sakens skull. Om tjuven trotsallt lyckas med det, skall vederbörande lyckas forcera eventuella dörrar/portar till förvaring för fordonet samt forcera de lås som fordonet är utrustat med.
Att tjuven väljer att genomgå - och lyckas med - hela den här processen är föga troligt. Det är till syvende och sist ägaren som har ansvar för att förvara fordonet samt förhindra stöld på ett sådant sätt att det inte är värt mödan för tjuven.
FTZ 316

Kan man inte bara acceptera att vissa är nojigare än andra. Det är väl upp till var och en hur man bedömer stöldrisk m.m. Känner någon att det som skrivs på forumet är obehagligt för honom/henne, varför inte bara lägga ner just de skriverierna?Hedge wrote:Men nu får ni väl ändå. Inte ens dom som verkligen VET vad en scooter är värd är böjda att betala fullpris för den. Ganska krattig hälarmarknad kan man tycka. Sällan då att någon annan, fullt mentalt fungerande människa gör det. Då kan man med lillfingret räkna ut att de som snor scootrar INTE är av den genren, utan snarare tillhör tjackpundarskaran eller snorunge-diton. Och dessa olycksbarn stoppas endast av tjocka dörrar eller underlåtenhet att ställa den ute på nätterna.
/Guran
kejj wrote:Jepp, speciellt när man kanske hittat en någorlunda bra plats att ställa den på under arbetsdagen och sen får reda på att den sets och skrivits om på ett forum som lätt kan sökas igenom.
När jag för många år sedan började lägga ut scooterbilder på hemsidor så var det ett par personer som mailade mig och ville att jag skulle sudda deras nummerplåtar. Jag skulle inte ha en tanke på att börja argumentera med dem om de hade rätt eller fel, eller själv göra en bedömning för den risk jag utsatte dem för. Jag suddade helt enkelt bara bilderna, och har gjort så sedan dess.
För att inte vara en "fun-killer" om detta med "in real life" är en viktig del i forumet så har jag en bra lösning; Man skulle ju kunna starta en ny tråd här på forumet och kalla den "Vill ni se min scooter på riktigt". Under den tråden skulle forummedlemmar kunna skriva var de parkerar sin scooter dagtid eller på natten. En gatuadress eller bra beskrivning så att andra forummedlemmar kunde åka dit och titta. Skulle vara intressant att se hur många som skriver in sig under den tråden.
Nu handlade det inte om reg nummer i första hand utan exakta beskrivningar på parkeringplatser.Terraplane Blues wrote:Håller med att det nojas alltför mycket i onödan. Genom brukande av sina fordon, exponerar man dagligen sin registreringsskylt för hundratals, kanske tusentals människor. Vem som helst av dessa kan - på några sekunder - genom Vägverket ta reda på vem som äger fordonet.
FTZ 316
Federico
Jovisst, jag accepterar det fullt ut. Jag har t ex en kompis som sysslar med omständiga och nojiga rutiner varje gång han ska lämna lägenheten: först ställer han sig vid spisen och pekar på varje spisvred och säger "noll, noll, noll, noll". Sedan kollar han att alla vattenkranar är stängda genom att handfast känna på handtagen. Efter många om och men kan han slutligen lämna lägenheten. Då börjar proceduren utanför ytterdörren: först låser han dörren med smäcklåset och känner 2-3 gånger att det är låst. Sedan låser han med sjutillhållarlåset och vrider ånyo på dörrhandtaget 2-3 gånger (med ett par sekunders mellanrum) för att kontrollera att dörren verkligen är låst. Till sist kommer det sjukaste: efter låsrutinerna lägger han örat mot dörren och lyssnar in i lägenheten. Jag har frågat vad han lyssnar efter men har aldrig fått något vettigt svar. Så visst, alla är vi olika nojiga...Federico wrote:Kan man inte bara acceptera att vissa är nojigare än andra.
Vad förändrar detta menar du? Jag gissar att väldigt många vet var du har dina scootrar parkerade eller förvarade? Det räcker att någon av dessa personer är ohederlig för att vederbörande skall dela med sig av den informationen till någon som kan ha intresse av det. Rent potentiellt är det tusentals och åter tusentals tjuvar som kan ta/få reda på var Federico har sina scootrar parkerade, antingen genom tips, härledning genom registreringsskylt, eller att vederbörande helt sonika får syn på dem.Federico wrote:Nu handlade det inte om reg nummer i första hand utan exakta beskrivningar på parkeringplatser.
Jag tror, som någon skrev tidigare, att det är tillfället som gör tjuven. Inte kan jag tänka mig att någon skulle få för sig att stå och bevaka Hötorget bara för att jag skrev att jag såg en fin Lambretta där?
En vän till mig jobbar med stöldutredningar hos polisen i Sthlm. Det är självklart att de kollar med Vägverket om någon har gjort en SMS-förfrågan på nummerskylten om ett fordon har stulits. Enligt min vän så är det extremt ovanligt att sådant har skett. Har så skett så är det nästan uteslutande på dyra bilar från Tyskland eller Italien.
Idag såg jag 13 scootrar på vägen till kontoret. Två hälsade! Är du tjyv och läser detta så kan jag rekommendera sträckan mellan Nytorget och Narvavägen.
Spotting, oavsett sort, är kul och främjar än mer den gemenskap som vi scooterister redan har.
Vänligen,
Johan
En vän till mig jobbar med stöldutredningar hos polisen i Sthlm. Det är självklart att de kollar med Vägverket om någon har gjort en SMS-förfrågan på nummerskylten om ett fordon har stulits. Enligt min vän så är det extremt ovanligt att sådant har skett. Har så skett så är det nästan uteslutande på dyra bilar från Tyskland eller Italien.
Idag såg jag 13 scootrar på vägen till kontoret. Två hälsade! Är du tjyv och läser detta så kan jag rekommendera sträckan mellan Nytorget och Narvavägen.

Spotting, oavsett sort, är kul och främjar än mer den gemenskap som vi scooterister redan har.
Vänligen,
Johan
för en som är nojig är det garanterat hundra gånger värre att läsa en exakt beskrivning på var deras scooter står parkerad än att någon ser deras reg nummer när de kör på stan. det är jag helt säker på.Terraplane Blues wrote:Vad förändrar detta menar du? Jag gissar att väldigt många vet var du har dina scootrar parkerade eller förvarade? Det räcker att någon av dessa personer är ohederlig för att vederbörande skall dela med sig av den informationen till någon som kan ha intresse av det. Rent potentiellt är det tusentals och åter tusentals tjuvar som kan ta/få reda på var Federico har sina scootrar parkerade, antingen genom tips, härledning genom registreringsskylt, eller att vederbörande helt sonika får syn på dem.Federico wrote:Nu handlade det inte om reg nummer i första hand utan exakta beskrivningar på parkeringplatser.
Federico
Jag vet t ex vad du heter på riktigt och var du bor - och även om du och jag inte har dragit jämnt alltid, skulle jag aldrig få för mig att avslöja ditt namn, din scooterparkeringsplats eller din adress för någon. Hade jag däremot varit ohederlig skulle det vara den enklaste saken i världen att tipsa kriminella element med dessa uppgifter. Du behöver dock inte oroa dig - my lips are sealed...fritte wrote:noja eller inte, vore det inte trevligt om vi alla kunde respektera att inte alla vill att deras scooters parkeringsplats omnämns?
Ska det vara så djävla svårt??![]()

du menar att polisen sitter och kollar stulna scootrar mot vägverkets SMS logg? skämtar du?wanten wrote:Jag tror, som någon skrev tidigare, att det är tillfället som gör tjuven. Inte kan jag tänka mig att någon skulle få för sig att stå och bevaka Hötorget bara för att jag skrev att jag såg en fin Lambretta där?
Vänligen,
Johan
Federico
Ja, det tror jag säkert. Men i praktiken är det till syvende och sist nästan samma sak. Men visst skall varje individ själv få bestämma hur den vill ha det...Federico wrote:för en som är nojig är det garanterat hundra gånger värre att läsa en exakt beskrivning på var deras scooter står parkerad än att någon ser deras reg nummer när de kör på stan. det är jag helt säker på.
Jag vet Fredrik, och i det fallet är jag inte det minsta orolig.Terraplane Blues wrote:Jag vet t ex vad du heter på riktigt och var du bor - och även om du och jag inte har dragit jämnt alltid, skulle jag aldrig få för mig att avslöja ditt namn, din scooterparkeringsplats eller din adress för någon. Hade jag däremot varit ohederlig skulle det vara den enklaste saken i världen att tipsa kriminella element med dessa uppgifter. Du behöver dock inte oroa dig - my lips are sealed...fritte wrote:noja eller inte, vore det inte trevligt om vi alla kunde respektera att inte alla vill att deras scooters parkeringsplats omnämns?
Ska det vara så djävla svårt??![]()

Jag förstår därimot inte behovet av att på ett anonymt forum sprida kunskap som en del medlemmar inte vill ska vara allmän kännedom.